Er intelligens arveligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.824 visninger
15 svar
0 synes godt om
12. september 2011

Anonym trådstarter

Nogen der ved det?

Jeg er middelmådig,min kæreste er medlem af mensa. Kan vores barn "arve hans intelligens"?

Ved godt det lyder dumt,men det er bare noget jeg spekulere over..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2011

JeNoVa

Anonym skriver:

Nogen der ved det?

Jeg er middelmådig,min kæreste er medlem af mensa. Kan vores barn "arve hans intelligens"?

Jeg tror bestemt, at intelligens er arveligt!

Anmeld

12. september 2011

debbie19

HiHI spørg måske dumt men er dumhed så også arveligt

Anmeld

12. september 2011

132319

Jeg ved det sgu ikke....

Jeg er ikke ret intelligent, ligger nok et godt stykke under middel og min søns biofar er lidt af en kloge-Åge.

Hjalte viser allerede tegn på at være ret intelligent og det har han i hvert fald ikke fra mig

Anmeld

12. september 2011

Frk Mig

Anonym skriver:

Nogen der ved det?

Er  intelligens arvelig?
Man fandt tidligt, at beslægtede individer ligner hinanden med hensyn til intellligens, f.eks. forældre og børn, og søskende. Spørgsmålet er, om dette er på grund af fælles arv eller fælles familiemiljø? Dette kan bedst belyses med undersøgelser af bortadopterede børn. En dansk undersøgelse demonstrerede, at søskende, som var bortadopterede til forskellige familier, i voksen alder lignede hinanden lige så meget, som søskende, der var vokset op sammen. Samme undersøgelse fandt ingen lighed mellem ubeslægtede individer, som var vokset op hos samme adoptivforældre. Resultatet stemmer med udenlandske undersøgelser af enæggede tvilinger, der er opvokset hver for sig, og det sandsynliggør, at arvelige faktorer har betydning for intelligensforskelle.

det var lige noget jeg fandt på nettet ..

Anmeld

12. september 2011

Stjernestoev

132319 skriver:

Jeg ved det sgu ikke....

Jeg er ikke ret intelligent, ligger nok et godt stykke under middel og min søns biofar er lidt af en kloge-Åge.

Hjalte viser allerede tegn på at være ret intelligent og det har han i hvert fald ikke fra mig

Jeg tror du undervurdér dig selv. Du er da sygeplejerske, og det kræver da en del
Det synes jeg da er flot!

Anmeld

12. september 2011

132319

Stjernestoev skriver:

Jeg tror du undervurdér dig selv. Du er da sygeplejerske, og det kræver da en del
Det synes jeg da er flot!

Hehe ja, men måske med det laveste snit man overhovedet kan få

Anmeld

12. september 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Intelligens kan godt være arveligt, men selvfølgelig er der ingen garantier.

Miljøet har rigtigt meget at sige. Hvis et barn med "gode gener" intelligensmæssigt ikke bliver stimuleret, vil intelligensen have sværere betingelser for at udvikles.

Bortset fra det, så er intelligensbegrebet jo yderst bredt. Der findes mange andre intelligenser end Mensas snævre definition, som mest omhandler det matematisk-logiske felt.

Anmeld

12. september 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Nogen der ved det?

Selvfølgelig har det noget at sige, men det er i høj grad en kombination af arv og miljø

Anmeld

12. september 2011

GryHSB

Anonym skriver:

Nogen der ved det?

Har ikke lige læst de andre svar - men ja; intelligens er/kan være arveligt  - lige som rødt hår

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.