For bare et år siden havde jeg svaret, at det skulle man ikke gøre uden at sp. om det var ok først.
Jeg tror ikke, jeg har venner på fb, der kunne finde på at lægge uflatterende billeder af nogen ud, men hvis det skete (med mig i portrættet) så ville jeg jo være nødt til at reagere. Der kan jo også være noget med, at vennen synes, billedet er et harmløst stemningsindslag fra en aften i kortklubben, men at jeg bliver edderdirrende, fordi jeg er fotograferet med lukkede øjne.
Jeg synes også, der er sket et skred i dét der med overhovedet at blive fotograferet. Alle render rundt med en kameramobil, og især de yngre generationer knipser løs på en måde, som jeg indimellem synes virker for påtrængende og hæmningsløs. Det er én af årsagerne til, at vi på min skole har en mobil-politik der hedder: Slukket og i tasken - eller dine forældre må hente dyret på kontoret. Der er simpelthen mulighed for så meget grov mobning og chikane, når man i princippet ikke kan vide sig sikker på, hvornår man bliver fotograferet/filmet. - Nå, det var et sidespring.
Men diskussionen er jo både relevant og ret svær, synes jeg. Hér på Baby ligger der f.eks. billeder fra festen hos mig, hvor flere af Julismødrene er portrætterede med hovedet i en balje vand eller i skidestilling over en flaske (så vidt jeg husker). Jeg tror også, der ligger nogle dagen derpå billeder, hvor nogle måske ville mene, de blev fotograferet, før de fik makeup på. Personligt har jeg intet imod, at de billeder ligger hér på baby - med eller uden kode, men det er måske ikke alle billederne, jeg synes burde ligge på fb. IG er ok, for det er en lukket gruppe. Det er baby ikke som sådan, og alligevel synes jeg, det er anderledes ok... Ihh, det er s'gu svært at forklare. Håber det var til at fatte.
- Helle
Anmeld