Lægeundersøgelse af spædbarn ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.455 visninger
15 svar
0 synes godt om
16. januar 2009

Maria9990

Hej igen
Min veninde fødte en lille pige kl. ca 6 imorges, jordemoderen undersøgte hende selvfølgeligt efter fødslen osv.

Så snakkede jeg med hende her i aften, og så sagde hun så at hun syntes det var lidt mærkeligt at der ikke havde været nogle og se til hende, efter hun var kommet op på barselsgangen, altså personale. De havde bare lige været og sige at der er mad.
Der havde heller ikke været en børnelæge for at se på babyen, og lytte på hjertet og det?
Det er da ikke helt normalt er det? Jeg er helt sikker på at der kom nogle og lige stak hovedet ind for at høre hvordan det gik, osv, hjalp med amning og at der kom en læge og undersøgte Victoria og få taget blodprøver.

Syntes det er lidt synd, for hun kunne ikke rigtigt få hende til og spise, for babyen sov bare og ville ikke tage ved.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Tror det er meget normalt man ikke bliver undersøgt efter fødslen, det gjorde jeg heller ikke første gang. Anden gang mistede jeg for meget blod under fødslen, så der holdt de lidt mere øje med mig og tog blodprøver hver morgen.

Da jeg var på barselsgangen var der heller ikke nogen der kom og hjalp, med mindre man bad om hjælpen. Så var de til gengæld også gode til at hjælpe. Tror personalet bevidst holder sig lidt væk så man kan lære den lille ny at kende, men de er der jo altid hvis man har brug for dem.

Der kommer en børnelæge og undersøger babyen inden hun tager hjem fra sygehuset, og hvis hun tager hjem inden lægen har været forbi skal hun tage op til sin egen læge og få pigen undersøgt når hun er en uge gammel. Men med mindre man tager hjem lige efter fødslen plejer de at tilkalde en læge til at undersøge barnet inden man tager hjem.

Tillykke til din veninde...

Anmeld

16. januar 2009

linemus

På Aalborg er det hjælp til selvhjælp eller noget i den stil. De plejer nu at være rigtig søde, men hvis man har noget, skal man selv tage fat i dem, eller kalde på dem. Hun kan bestemt få hjælp til at få barnet til at spise. Men det kan godt være hun selv skal gøre opmærksom på det.

Jeg mener ikke lægen var der den første dag. Mener der er lægebesøg på 3. - 4. dagen, hvor der bliver taget blodprøver.

Synes det lyder lidt mærkeligt, der ikke har været noget og spørge, hvordan det går, men måske har de travlt eller misset hende eller noget, så det er bare med selv at råbe op, også når man er usikker på, om man gør det rigtigt.

- Line

Anmeld

16. januar 2009

fam.4xc

Jo det lyder mærkeligt og ik helt trygt for en 1. gangs mor... men jeg selv kun også mærke den store besparelse der er sket fra 2005 da vi fik Caroline til 2007 da Catrine kom til...

Begge gange fik jeg kejsersnit og første gang var der hele tiden nogen - her anden gang fik jeg blot udleveret piller til 5 dage og en besked om at ringe på klokken hvis jeg havde brug for hjælp... valgte derfor at tage hjem dagen efter ;-) men det havde jeg nok ik lige valgt som 1. gangs fødende..

Hun må hive i klokke snoren og spørge hvad det der går ud på... og så mener jeg at lægen ik behøver se den lille før udskrivningen med mindre det er taget ved kejsersnit så er børnelægen jo tilstede med det samme...

Anmeld

16. januar 2009

Christinahr

Tja, det ved jeg ikke. Jeg valgte at tage hjem efter et par timer, men kan se ud fra de tilbud der var dengang og nu at der er skåret rigtig meget af økonomiske årsager, så måske den er god nok

Anmeld

16. januar 2009

Maria9990

Rikke skriver:

Tror det er meget normalt man ikke bliver undersøgt efter fødslen, det gjorde jeg heller ikke første gang. Anden gang mistede jeg for meget blod under fødslen, så der holdt de lidt mere øje med mig og tog blodprøver hver morgen.

Da jeg var på barselsgangen var der heller ikke nogen der kom og hjalp, med mindre man bad om hjælpen. Så var de til gengæld også gode til at hjælpe. Tror personalet bevidst holder sig lidt væk så man kan lære den lille ny at kende, men de er der jo altid hvis man har brug for dem.

Der kommer en børnelæge og undersøger babyen inden hun tager hjem fra sygehuset, og hvis hun tager hjem inden lægen har været forbi skal hun tage op til sin egen læge og få pigen undersøgt når hun er en uge gammel. Men med mindre man tager hjem lige efter fødslen plejer de at tilkalde en læge til at undersøge barnet inden man tager hjem.

Tillykke til din veninde...

Det er den lille pige, jeg mener de ikke har undersøgt
Jeg ved at Victoria fik taget blodprøver osv., samme dag jeg havde født, og igen dagen efter, og så fandt de ud af hun havde en infiktion.

Men måske det var fordi jeg ikke fik den pencilin jeg skulle, inden jeg havde født, det skal jeg ikke kunne sige.

Anmeld

16. januar 2009

Frederikke80

linemus skriver:

På Aalborg er det hjælp til selvhjælp eller noget i den stil. De plejer nu at være rigtig søde, men hvis man har noget, skal man selv tage fat i dem, eller kalde på dem. Hun kan bestemt få hjælp til at få barnet til at spise. Men det kan godt være hun selv skal gøre opmærksom på det.

Jeg mener ikke lægen var der den første dag. Mener der er lægebesøg på 3. - 4. dagen, hvor der bliver taget blodprøver.

Synes det lyder lidt mærkeligt, der ikke har været noget og spørge, hvordan det går, men måske har de travlt eller misset hende eller noget, så det er bare med selv at råbe op, også når man er usikker på, om man gør det rigtigt.

- Line

Ja, er også i Aalborg jeg har født

Men synes da ikke lægen har taget blodprøver på nogle af mine børn... Bortset fra den der hæleprøve når de er 1 uge eller deromkring.

Anmeld

16. januar 2009

Frederikke80

Maria9990 skriver:

Det er den lille pige, jeg mener de ikke har undersøgt
Jeg ved at Victoria fik taget blodprøver osv., samme dag jeg havde født, og igen dagen efter, og så fandt de ud af hun havde en infiktion.

Men måske det var fordi jeg ikke fik den pencilin jeg skulle, inden jeg havde født, det skal jeg ikke kunne sige.

Nå, okay

Jordemoderen undersøger hende jo kort efter hun er blevet født, og så kommer der en læge og ser til hende inden hun bliver udskrevet.

Er ret sikker på at ingen af mine børn har fået taget blodprøver...

Anmeld

17. januar 2009

Maria9990

Okay.
Ja, så var det nok på grund af det andet, for Victoria fik taget så mange at begge hendes hæle var helt blå (på grund af infiktion) men troede den første var obigatorisk

Anmeld

17. januar 2009

Pia.

hmmm... Med Mikkle kom der en læge og undersøgte ham inden vi tog hjem, vi blev i 4 dage den gang.

Men Mille Og Mads er ikke undersøgt andet end af jordemoderen efter fødslen for jeg er taget hjem med det samme med de to ...

hun må trække i snoren hvis hun er i tvivl eller utryk og så må hun spørge

Tillykke med den lille

Knus Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.