Eksperthjælp: Støtte til et barn med massive udtalevanskeligheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.487 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. september 2011

Helle Hansen

"Støtte til et barn med massive udtalevanskeligheder "

Hej Helle

Jeg har en datter på 4,7, hvis sproglige udvikling især er noget forsinket.

Hun har derfor siden børnehavestart haft støttepædagog på, da hendes manglende sprog også påvirkede hende socialt mv. Indenfor det sidste år har støttepædagogen modtaget supervision af kommunen tale-hørelærer, der også underviser hende ½ time om ugen.

Tale-hørelæreren udtaler bl.a. at hun har massive udtalevanskeligheder. Hun er testet flere gange, og hendes impressive og ekspressive er heller ikke alderssvarende men et lille års tid forsinket. Men, det er i sær de fonologiske vanskeligheder, som talepædagogen koncentrerer sig om.

Hendes hørelse er normal, hun har dog tendens til væske i mellemøret men har fået lagt dræn flere gange. Hun heller ikke under- eller fejlstimuleret, ligesom hun ikke er arveligt disponeret for eksempelvis dysfasi. Derfor er der ikke rigtig noget konkret, som kan forklare hendes vanskeligheder.

Ved sidste statusmøde var det støttepædagog og stuepædagogs vurdering, at det fremadrettet kun kunne forsvares at søge støttetimer til fonologisk træning. Vi fik bevilget 5 timer. Imidlertid er vi løbet ind i en langtidssygemelding og kommunen har uden videre reduceret timerne fra 5 til 4 timer, hvilket måske umiddelbart kan synes af lidt, men det er trods alt en reducering på 20% set i lyset af, at vi i forvejen kun havde fået 5 timer i alt

Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan for at støtte hende herhjemme, men decideret undervisning har vi hele tiden fået at vide, at vi som forældre skulle afholde os fra, selvom det kan være svært, når man ønsker at hjælpe sit barn bedst. Dvs. vi sætter ord på, samtale, læser, laver mundmotoriske øvelser/lege, udnytter hverdagssituationer til at udvidehendes ordforråd/forståelse osv.

Vi overvejer at indhente en uvildig faglig vurdering af hendes sprog hos en privatpraktiserende talepædagog, da vi er meget i tvivl om, hvor store sproglige vanskeligheder hun har og hvor meget støtte, hun som følge deraf har behov.

Jeg er folkeskolelærer, og måske derfor kan jeg ikke lade være med at bekymre mig omkring skolestart. Denne bekymring er blevet forstærket, fordi det i vores kommune er blevet meget svært at få skoleudsættelse. Vores datter er novemberbarn, og derfor havde vi en forestilling om, at hun først skulle starte i skole om 2 år.

Men, vi er blevet tilbudt taleklasse fra næste år, og så kan vi søge om, at hun får lov at starte forfra i 0. klasse efterfølgende. Dog bekymrer det sociale aspekt os, idet hun dermed vil blive skilt fra sine jævnaldrende.

Som sagt overvejer vi en uvildig vurdering af hendes sprog pga. svigtende tillid til PPR,  mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at høre din mening/ erfaring. Ikke mindst hvor meget støtte et barn med massive udtalevanskeligheder behøver.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Lisa

Helles svar

Kære Lisa,

Jeg har forståelse for dine bekymringer! Kort sagt er det meget svært at sige noget generelt om, hvor meget støtte et barn med massive udtalevanskeligheder har brug for, da det er meget individuelt.

Med hensyn til jeres overvejelser om at få foretaget en uvildig vurdering af jeres datters sprog, så er i i jeres gode ret til at gøre det, hvis i føler, i har brug for det. Jeg er i tvivl om, om det udelukkende er med henblik på en "second opinion" af den sproglige status, eller om det også er med henblik på støtte og eventuel skoleudsættelse.

Jeg har ikke kendskab til, hvilken kommune i er tilknyttet og kan derfor heller ikke udtale mig om det pågældende tilbud, men det lyder som om, at i er blevet tilbudt en "omfattende indsats" i forbindelse med en plads i taleklassen. I forhold til det sociale aspekt, så forstår jeg din bekymring, men der vil formentlig også opstå nye sociale relationer for jeres datter i taleklassen, og de relationer, der allerede er opbygget i børnehaven kan muligvis fortsætte i SFO, og i kan som forældre også være med til at opretholde disse relationer udenfor skolen.  

Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom det bliver et meget generelt, da jeg ikke har indsigt i alle detajlerne omkring jeres datter.

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.