ordenlig mad, når alt brænder på.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2011

Lise

Moster Lagkage skriver:

ja det med fryseretter er måske en ide, det kunne man jo så lave når manden var hjemme, og så have backup til fryseren. mons tro man kan låne en bog om hvad der er godt at fryse ned. jeg har erfaringer med at alt med kartofler bliver rigtig dårlig.

Alt hvad der laves i gryde  Herhjemme er favoritterne (blandt børner) boller i karry og kødsauce/lasagne. Altid store portioner, så der er noget til fryseren. Vi fryser selv de mindste rester ned. Om ikke andet er der til den mindste af ungerne en dag, hvor man måske skal have noget knap så børnevenligt, eller man spiser sent pga gæster eller hvad ved jeg. Vi smider i hvert fald alt i fryseren, og husker også at spise det.

Stroganoff, wok mv.. Selv er jeg ikke tosset med f.eks. wok der har været frosset pga slatne grøntsager, men det funker da efter hensigten. Jeg har aldrig frosset kartofler ned  "sovse-retter" er det nemmeste - så skal man bare lige koge pasta, kartofler, ris whatever...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2011

LISBETH:-)

I weekenderne får vi tit gryderetter/sammenkogte retter og så laver jeg en kæmpe portion der kan fryses, det samme gør jeg med frikadeller og lasagne og så er det nemt i hverdagene hvor jeg er alene for så skal det bare varmes op i ovnen og evt lige laves lidt pasta/ris/kartofler til. 

Anmeld

29. august 2011

Nemesis

Har en mand som din og her har løsningen været en bæresele til den lille som så sad på ryggen mens jeg lavede mad og den store blev indraget mere i madlavningen.

Samtidig lavede jeg ofte maden tidligere på dagen så det kun skulle varmes og mad til 2 dage af gangen var også nemt.

Lasagne, spaghetti med kødsovs, kylliing og kartofler i fad og i ovnen..faktisk jo mere der kunne laves i ovnen jo bedre.
I stedet for at koge kartoflerne lavede jeg dem i ovnen med lidt olie og salt og krydderier.

Fisk (fx pangasius) med tomat, dild citron eller hvad man nu kunne tænke sig pakket ind i folie og i ovn.

Kyllingelår i ovnen.

kylling i karry, boller i karry (når der laves frikadeller så er der en dag med frikadeller og den samme fars bruges til boller) Det kan laves inden så det kun skal varmes.

Men op på ryggen med den lille så har du også bedre fokus på den store mens den lille stadig får nærkontakt.

:-) Sisse

Anmeld

29. august 2011

Lise

ladydan1 skriver:

Har en mand som din og her har løsningen været en bæresele til den lille som så sad på ryggen mens jeg lavede mad og den store blev indraget mere i madlavningen.

Orv ja - jeg har også nogle gang smidt lillen i en vikle eller slynge, så han kunne sidde på mig, og jeg samtidig har haft begge armene til at lave mad med. Ikke så smart hvis man skal hælde kogende vand fra kartofler, eller tage et 200 grader varmt fad ud af ovnen - med mindre barnet sidder på ryggen naturligvis - men det hjælper altså rigtig godt af fixere barnet på sig

Anmeld

29. august 2011

Moster Lagkage

ladydan1 skriver:

Samtidig lavede jeg ofte maden tidligere på dagen så det kun skulle varmes og mad til 2 dage af gangen var også nemt.

Lasagne, spaghetti med kødsovs, kylliing og kartofler i fad og i ovnen..faktisk jo mere der kunne laves i ovnen jo bedre.
I stedet for at koge kartoflerne lavede jeg dem i ovnen med lidt olie og salt og krydderier.

Fisk (fx pangasius) med tomat, dild citron eller hvad man nu kunne tænke sig pakket ind i folie og i ovn.

Kyllingelår i ovnen.

kylling i karry, boller i karry (når der laves frikadeller så er der en dag med frikadeller og den samme fars bruges til boller) Det kan laves inden så det kun skal varmes.

Men op på ryggen med den lille så har du også bedre fokus på den store mens den lille stadig får nærkontakt.

årh ja har bæreselen, men hun er bare så tung.. tykke baby.

Anmeld

30. august 2011

Nemesis

Moster Lagkage skriver:

årh ja har bæreselen, men hun er bare så tung.. tykke baby.

Hvis hun føles meget tung er det en forskel bæresele..eller den sidder forkert.

Sara er nu omkring d 10 kg og hende kan jeg snilt have i min bæresele i timevis uden jeg mærker det. Så endten er den ikke sat rigtig eller også støtter den ikke optimalt. Husk vægten skal være på dine hofter og ikke dine skuldre.

Anmeld

30. august 2011

Moster Lagkage

ladydan1 skriver:

Hvis hun føles meget tung er det en forskel bæresele..eller den sidder forkert.

Sara er nu omkring d 10 kg og hende kan jeg snilt have i min bæresele i timevis uden jeg mærker det. Så endten er den ikke sat rigtig eller også støtter den ikke optimalt. Husk vægten skal være på dine hofter og ikke dine skuldre.

har en babybjørn active. hvor hun sidder foran. så prøblemet er når man skal bøje sige lidt forover for at lave ting på bordet. har nemlig lidt vrøvl med min iskas nerve. 

men hel rigtig at det er fantastisk nemt, da hun så er på "arm" og med i det hele... hmm må have en til ryggen samtidig hvor storebror kan sidde, så er der også styr på ham.

Anmeld

31. august 2011

N&J

Moster Lagkage skriver:

har en babybjørn active. hvor hun sidder foran. så prøblemet er når man skal bøje sige lidt forover for at lave ting på bordet. har nemlig lidt vrøvl med min iskas nerve. 

men hel rigtig at det er fantastisk nemt, da hun så er på "arm" og med i det hele... hmm må have en til ryggen samtidig hvor storebror kan sidde, så er der også styr på ham.

Altså jeg laver altid madplan, men sådan at jeg bare har købt ind til alt på den og så laver jeg hvad jeg har lyst til/tid til den pågældende dag.. jeg brugte også en bæresele (har dog fået en ny og genial en hvor hendes 14 kg ikke mærkes) og ellers så sad hun i en højstol med et salatblad eller ligende.. min datter som er to nu får nogengange en stol med ud og står og rører rundt.. 

Men nogle af de ting jeg finder lette:

Spejlæg på rugbrød (så bliver det ikke lettere )

Pastasalat med tun (og så dropper jeg bare at blande pastaen ned i, da min datter så ikke vil spise det)

Farsbrød (hak. kyllingekød med feta, krydderier og et æg) og så små kartofler til i oven (som bare lige skal skylles) (hvis man vil have salat til så laver jeg salat hver anden dag med fx. broccoli al dente.. og uden at skære tomaterne i stykker - for så bloiver salaten bare lidt klam over natten)

Kyllingefilet med pesto og rodfrugter (fra fryseren) og friske kartofler i ovnen - det er super nemt - alt i ovnen 

Mongolien bac.: et stykke frossen kyllingfilet som jeg skærer tynde fliger af, koger nogle nudler og tilbereder først kyllingen, tilsætter grønsager (som jeg kan lide) soja og krydderier - som serveres

Og så køber jeg en gang om hvert andet mdr. ind af grønsager som minimajs, sukkerærter, porer, rodfrugter (gulerødder, rødbeder, jordskokker, pastinak) og skærer dem i rette størelser (jeg skærer både til suppe-, grønsags-, og wokrette- størrelser) så koger(blanchere) jeg meget kort grønsager som gulerødderne, rødbeder i de størrelser som jeg ønsker at bruge dem i maden (de skal ned 30-40 sek) og så op igen, og når de så er kølet lidt af, fryser jeg dem ned - så kan jeg altid tage lidt op til retter som fx. mongolien..  

Anmeld

31. august 2011

miinimeal

altså her hjemme er frisk pasta vendt i chili pesto(det ikke stærkt) med små tomater skåret i stykker og så mozzerella ost(staves, også skåret i små stykker. og så med svitset hvidløg,

dette kan holde sig i en dag fc og bare en tur i mikroen,

eller gryderet, kan også laves når man har tid og så bare varmes op,   fx med kartoffelmos

eller andet,

der er mange hurtig retter som også er sunde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.