Prøv endelig ikke at være forhippet på vægten selv om det kan være svært. Hvis du er normalvægtig siger "de kloge" at omkring 10-14 kilo er normalt. De første 3 måneder synes jeg engang jeg så en graf (i Politikkens graviditetsbog) der sagde at det var omkring 3 kilo der var normen. Men nogle tager meget på i spring og så stopper man igen i en længere periode.
Jeg var også smadder sulten i starten, det ebbede heldigvis lidt ud. Jeg prøvede at holde mig fra det usunde og lade være med at spise for meget hvidt brød osv, for det holder kun sulten fra livet i en lille bitte periode og så kom sulten igen.
Prøv også at lade være med at sammenligne dig med andre gravide. For der er ofte tråde herinde hvor folk spørger hvor meget andre har taget på, og så har folk måske taget 4 kilo på i uge 28 så kan man sidde der og føle sig kæmpe stor hvis man har taget det på i uge 13. Så prøv bare at spise sundt og varieret og så er jeg sikker på at du nok skal holde dig indenfor det de anbefaler. Man får sådan en graviditetshåndbog hos lægen (det gjorde jeg i hvertfald) der var et afsnit om vægt, kig evt. der.
Husk også, at hvis du tager på som de anbefaler så ryger det som regel af indenfor et halvt års tid efter fødslen. Specielt hvis du ammer kan det gå hurtigt.Du må ikke være så ked af vægten, skift hellere fokus og tænkt på, at den lille spire i din mave vokser sig stor og stærk så den kan klare de 9 måneder i din hule.

Anmeld