Kan man tillade sig og blive sur?? Meget langt!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.222 visninger
12 svar
0 synes godt om
21. august 2011

TaAsJu

Havde en grim oplevelse i dag. Belv helt ked af det på Tammies vejne. Vi bor i en meget lille by på Grønland. Her er kun dansker da det er en militær base. Her bor ca 120 mennesker oppe så alle kender alle. I skolen er de 12 elever fordelt i 2 klasser. Den lille hvor Tammie er startet er 5 fra 1 til 3 kl. Og den store er de jo så 7 fra 4 kl. og op efter..

Hun havde sovet over ved hendes bedste veninde i nat og ved de hygge sig helt enormt.. de har hatft et lidt svært år fordi Tammie gik i bh og veninden var startet i skole. så vi er lykkelige for de har fundet hinanden igen.

Klokken 10.20 ca ringer tlf'en her hjemme det er så en anden pige fra den store klasse der ville lege. Vi siger jo så hun var ikke hjemme så hun kunne ikke lege.. pigen spørg så hvor tammie er hvilket min mand svar at det kommer ikke hende ved. Hun har så ringet rundt til de forkellige huse og spurgt efter Tammie og finder hende til sidst. Tammie bliver 6 om 1 1/2 uge så ved ikke beder end hende vil jeg da godt lege med.. Og mødes så med denne pige og de går hjem med hendes ting.

Her står jeg så idt forvirret, nå ville tage den med tammie sener når hun var færdig med og lege. Ringer og forsikre mig at hendes veninde ikke ér ked af hun bare er gået. Det er hun heldigvis ikke..

er så ved at gøre rent så alt i hele hytten står åben, så jeg kan høre de snakker uden for.. Tammie kommer ind for at hente nogle barbie dukker og da jeg står midt i støvsugningen bliver det lige to hurtige jeg finde til hende.. Tammie var fint tilfreds og gik ud.. inden jeg tænder for støvsugeren igen høre jeg den store pige skælde Tammie ud. det var ikke de barbie dukke hun ville lege med. Tammie siger at det var dem hun måtte få med ud. Jamen så gider jeg bare ikke lege med dig siger pigen så. Tammie siger så jamen du kan lege med dem her så er jeg bare dine de grimme. nej det vil hun ikke for kan hun ikke få lige præcis de andre dukke vil hun bare ikke lege med hende...

Jeg blev simpelthen så gal, men siger pænt til pigene ud gennem vinduet at det var dem tammie fik med ud i dag og sådan var det. 

OG FANDME om tøsen ikke ruller øjne af mig og vender ryggen til mens jeg taler til dem. hvis jeg ikke var tosse så blev jeg sku!!

Bad hende med meget faste ord om at vende sig og kigge på mig når jeg talte til hende. Og her hjemme var det mig der bestemte og jeg ville ikke finde mig i den opførsels. og at nu havde hun hentet tammie selv om vi havde sagt hun ikke kunne lege, og gjorde det af lige vel ville jeg under ingen omstændigheder have!! Og nu ville hun ikke lege var ikke i orden!! fik et meget stille ja fra hendes side...

Har nok fået ryet som den ondeste mor i verden, men jeg er kold... Er rystet over en pige på 9 år kan opføre sig sådan.. Og jeg har ikke lyst til hun skal lege med min datter mere. er bare så svært her oppe...  

kan man sige jeg vil ikke have du leger med mit barn før du lære og opføre dig ordenligt? og var det okay jeg blev så sur?

Undskyld det blev meget langt er bare så irraterret over det....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er HELT okay, at du blev så vred, og at du forklarede hende, at hendes opførsel på ingen måde var i orden. Det lyder som om, hun liiiige trænger til at lære nogle grundlæggende "spilleregler" for god opførsel.

Jeg synes ikke, du skal fortælle hende, at de ikke kan lege sammen, før hun har lært at opføre sig ordentligt - tror du ikke, hun fangede pointen efter din opsang? Og hvornår og hvordan skal hun kunne vurdere, om hun har lært at opføre sig ordentligt?

Jeg synes hellere, du skulle kontakte forældrene og fortælle dem om begge episoder. Hvem ved, hvad hun er kommet hjem og har fortalt dem? Hvis det var mit barn, der opførte sig sådan, ville jeg være rigtigt glad for at få det at vide af andre voksne, så jeg kunne tale med barnet om det. Der kan jo også let komme nogle gnidninger imellem pigerne nu, og så er det rart, at du er på forkant med det ved at involvere pigens forældre. Især, fordi det er følsomt, når I er så få og så tæt på hinanden.

Det er helt sikkert fristende for en 9-årig at være dominerende over for yngre veninder og at "tyre" dem lidt - jeg tror såmænd, hendes opførsel er meget "menneskelig", for det ER da fedt at være dronning for en tid. Hun skal bare møde en konsekvent holdning fra alle voksne omkring sig om, at sådan opfører man sig ikke - og derfor er det vigtigt, forældrene også får besked.

Anmeld

21. august 2011

Ciss

Min første tanke er, at det er slet ikke sikkert, at forældrene til den store pige ved, hvad det er, hun har været i gang med. Den der med at ringe rundt til alle husene lyder som noget, "man" finder på, når "man" er alene hjemme eller i hvert fald uovervåget. De fleste voksne ville nok have stoppet hende allerede på det punkt. Så mit råd vil være at tage en snak med pigens forældrer. Ikke for at anklage hende/dem men for at fortælle, at nu har der været nogen ubehagelige episoder, og I ønsker ikke at det skal foregå på den måde. Hun kan ikke  få lov til at tage sig til rette overfor jer på den måde, men hvis bare hun accepterer et nej, hvis hun får det, og jeres regler i jeres hus, jammen så er der ingen problemer. 

Det er rigtig dumt, når den slags optstår, men jeg tænker, at på en måde er det fint, at I netop er så få på stedet - for så får den store pige ikke chancen til at slippe afsted med det. Havde forholdene været nogen andre er det ikke sikkert, at det var blevet opdaget før langt senere, og da ville hun jo have lykkedes med sin opførsle og sansynligvis fortsat og vænnet sig til, at hun kunne chefe rundt som det passede hende. Mit gæt er, at forældrene ikke er klar over, hvordan hun opfører sig ude...

Uanset, detteher er jeg sikker på, at I skal klare at få stoppet. Og jeg synes, det var helt på sin plads, at du blev rasende. Pigen tog sig voldsomt til rette både over for en meget mindre pige og også over for jer voksne. Det hører ingen steder hjemme.

Anmeld

21. august 2011

Zeus

Tror jeg kender den by, hvis den ligger nede sydpå?

Vi har et lign problem her.. Der er en "stor" pige, som lidt styrer de "små". De er 3 piger i alt..

Men vi har valgt ikke at gøre noget ved den stores opdragelse, det er ikke mit bord.. Men vi bruger muligheden til at fortælle vores egen pige, at det er i orden at sige nej, og at man ikke altid skal gøre som de andre siger.. At man selv skal mærke efter indeni, om det føles rigtigt eller forkert..

Her er det ikke en lille by, men et lille slags bofællesskab.. Der er 9-10 lejligheder her, med 2 gårdspladser, hvor der altid er mindst 3 lejligheder der kan se det, hvis de laver unoder.. Ligesom der altid er mindst 3 lejligheder der kan høre dem snakke, det er også derfor jeg som regel altid ved hvad der foregår, når de leger, og hvem der styrer hvad 

Jeg kan ikke forbyde Isabella at lege med hende, og det vil jeg heller ikke, da det jo ikke er den eneste gang her i livet, hvor hun vil komme ud for ældre piger, som styrer showet.. For mig er det bare vigtigt, at hun lærer forskellen på rigtigt og forkert, og at det IKKE er i orden, at give en anden skylden, for de ting man har været med til.. Ment på den måde, at det kan være, at det var den anden pige som spurgte, om de skulle gå hen i kælderen, men Isabella fulgte jo med, selvom hun ved, at det ikke er et sted hun må være.. Samtidig er jeg også bevidst om, at her ikke er nogen legeplads, så derfor er det begrænset hvad de kan lave, og derfor vil der naturligt komme lidt unoder med indimellem.. Så længe de respekterer de andre beboere og deres ting, og at der er en grænse ved fortorvet og trapperne, så er det fint med mig..

Jeg bryder mig virkelig ikke om den store piges opførsel engang imellem, især når hun vælger min datter fra, fordi pige nr 3 er mest spændene idag, og det åbenbart ikke er muligt at lege sammen alle 3, men det hører et eller andet sted med til livet..

Min pige er kun 6 1/2, og efter min mening burde hun være forskånet for den slags ældre møgunger mange år endnu, til hun var helt klar til at klare det, men sådan er det ikke..

Men jeg er ikke helt hellig selv.. Sidst de ikke ville lege med hende, hentede jeg en stor is fra fryseren, og gav Isabella én, tog selv én, også gik vi lige forbi dem mens vi snakkede om at gå på legepladsen 

Anmeld

21. august 2011

TaAsJu

Mor og meget mere skriver:

Det er HELT okay, at du blev så vred, og at du forklarede hende, at hendes opførsel på ingen måde var i orden. Det lyder som om, hun liiiige trænger til at lære nogle grundlæggende "spilleregler" for god opførsel.

Jeg synes ikke, du skal fortælle hende, at de ikke kan lege sammen, før hun har lært at opføre sig ordentligt - tror du ikke, hun fangede pointen efter din opsang? Og hvornår og hvordan skal hun kunne vurdere, om hun har lært at opføre sig ordentligt?

Jeg synes hellere, du skulle kontakte forældrene og fortælle dem om begge episoder. Hvem ved, hvad hun er kommet hjem og har fortalt dem? Hvis det var mit barn, der opførte sig sådan, ville jeg være rigtigt glad for at få det at vide af andre voksne, så jeg kunne tale med barnet om det. Der kan jo også let komme nogle gnidninger imellem pigerne nu, og så er det rart, at du er på forkant med det ved at involvere pigens forældre. Især, fordi det er følsomt, når I er så få og så tæt på hinanden.

Det er helt sikkert fristende for en 9-årig at være dominerende over for yngre veninder og at "tyre" dem lidt - jeg tror såmænd, hendes opførsel er meget "menneskelig", for det ER da fedt at være dronning for en tid. Hun skal bare møde en konsekvent holdning fra alle voksne omkring sig om, at sådan opfører man sig ikke - og derfor er det vigtigt, forældrene også får besked.

Det værste af det hele hendes forældre ved det godt og moren nærmest griner af det når hun har en konflikt med en voksen, med den kommentar hun vil så gerne bestemme.. For mig er det bare ikke en opførsels for en på 9.. Jeg er ikke den første der har en kontovers med hende.. Har sagt til Tammie at det er i orden og sige nej til hende også hvis hun bliver sur. Så kan hun bare komme hjem...

Anmeld

21. august 2011

TaAsJu

Zeus skriver:

Tror jeg kender den by, hvis den ligger nede sydpå?

Vi har et lign problem her.. Der er en "stor" pige, som lidt styrer de "små". De er 3 piger i alt..

Men vi har valgt ikke at gøre noget ved den stores opdragelse, det er ikke mit bord.. Men vi bruger muligheden til at fortælle vores egen pige, at det er i orden at sige nej, og at man ikke altid skal gøre som de andre siger.. At man selv skal mærke efter indeni, om det føles rigtigt eller forkert..

Her er det ikke en lille by, men et lille slags bofællesskab.. Der er 9-10 lejligheder her, med 2 gårdspladser, hvor der altid er mindst 3 lejligheder der kan se det, hvis de laver unoder.. Ligesom der altid er mindst 3 lejligheder der kan høre dem snakke, det er også derfor jeg som regel altid ved hvad der foregår, når de leger, og hvem der styrer hvad 

Jeg kan ikke forbyde Isabella at lege med hende, og det vil jeg heller ikke, da det jo ikke er den eneste gang her i livet, hvor hun vil komme ud for ældre piger, som styrer showet.. For mig er det bare vigtigt, at hun lærer forskellen på rigtigt og forkert, og at det IKKE er i orden, at give en anden skylden, for de ting man har været med til.. Ment på den måde, at det kan være, at det var den anden pige som spurgte, om de skulle gå hen i kælderen, men Isabella fulgte jo med, selvom hun ved, at det ikke er et sted hun må være.. Samtidig er jeg også bevidst om, at her ikke er nogen legeplads, så derfor er det begrænset hvad de kan lave, og derfor vil der naturligt komme lidt unoder med indimellem.. Så længe de respekterer de andre beboere og deres ting, og at der er en grænse ved fortorvet og trapperne, så er det fint med mig..

Jeg bryder mig virkelig ikke om den store piges opførsel engang imellem, især når hun vælger min datter fra, fordi pige nr 3 er mest spændene idag, og det åbenbart ikke er muligt at lege sammen alle 3, men det hører et eller andet sted med til livet..

Min pige er kun 6 1/2, og efter min mening burde hun være forskånet for den slags ældre møgunger mange år endnu, til hun var helt klar til at klare det, men sådan er det ikke..

Men jeg er ikke helt hellig selv.. Sidst de ikke ville lege med hende, hentede jeg en stor is fra fryseren, og gav Isabella én, tog selv én, også gik vi lige forbi dem mens vi snakkede om at gå på legepladsen 

Grønnedal/Kangilinnguit ved Ivittuut ja som jeg skrev til mor og meget mere hendes forældre ved det, men har sagt til Tammie at hun gerne må sige nej til hende og bliver hun så sur på tammie kommer hun bare hjem. Så nu prøver vi og se hvad der sker. Vil bare ikke at nogen gør min lille pige noget..

Anmeld

21. august 2011

TaAsJu

Ciss skriver:

Min første tanke er, at det er slet ikke sikkert, at forældrene til den store pige ved, hvad det er, hun har været i gang med. Den der med at ringe rundt til alle husene lyder som noget, "man" finder på, når "man" er alene hjemme eller i hvert fald uovervåget. De fleste voksne ville nok have stoppet hende allerede på det punkt. Så mit råd vil være at tage en snak med pigens forældrer. Ikke for at anklage hende/dem men for at fortælle, at nu har der været nogen ubehagelige episoder, og I ønsker ikke at det skal foregå på den måde. Hun kan ikke  få lov til at tage sig til rette overfor jer på den måde, men hvis bare hun accepterer et nej, hvis hun får det, og jeres regler i jeres hus, jammen så er der ingen problemer. 

Det er rigtig dumt, når den slags optstår, men jeg tænker, at på en måde er det fint, at I netop er så få på stedet - for så får den store pige ikke chancen til at slippe afsted med det. Havde forholdene været nogen andre er det ikke sikkert, at det var blevet opdaget før langt senere, og da ville hun jo have lykkedes med sin opførsle og sansynligvis fortsat og vænnet sig til, at hun kunne chefe rundt som det passede hende. Mit gæt er, at forældrene ikke er klar over, hvordan hun opfører sig ude...

Uanset, detteher er jeg sikker på, at I skal klare at få stoppet. Og jeg synes, det var helt på sin plads, at du blev rasende. Pigen tog sig voldsomt til rette både over for en meget mindre pige og også over for jer voksne. Det hører ingen steder hjemme.

Hendes forældre var hjemme. Og hun laver tit det nr. En dag ringede hun her til 4 gange på en time for at snakke med en min satte legede med. 4 gang sagde jeg til hende at hun måtte vent og ringe hjem når pigen var gået hjem til sig selv!! Går ikke ind for hård opdragelse, men de mest alm. ting er altså basal her hjemme.. Tror jeg vil opforde min datter til at lege med en anden uden direkte og sige nej det må du ikke... Var bare så tosse i går

Anmeld

21. august 2011

Zeus

Mor til 2, snart 3 skriver:

Grønnedal/Kangilinnguit ved Ivittuut ja som jeg skrev til mor og meget mere hendes forældre ved det, men har sagt til Tammie at hun gerne må sige nej til hende og bliver hun så sur på tammie kommer hun bare hjem. Så nu prøver vi og se hvad der sker. Vil bare ikke at nogen gør min lille pige noget..

Jaa, så var det den jeg tænkte på.. Kender den ikke personligt, men min søster har boet der

Anmeld

21. august 2011

Zeus

Mor til 2, snart 3 skriver:

Min far har også været der, engang i tidernes morgen

Anmeld

21. august 2011

Isabella_mor

jeg kan godt forstå du bliver vred over hendes måde at opføre sig over for dig..

men jeg tænker også... burde du have blandet dig i pigernes leg?? jeg tænker at din datter måske selv ville kunne sige fra på et eller andet plan... ? nu kender jeg hende ikke.. men tror du ikke hun måske selv kan mærke når hendes grænse er nået?

hvis hun ikke kan mærke hvor hendes grænse er nået og lader sig skubbe rundt med af de andre børn kan jeg godt forstå du blander dig... og så mener jeg også at det er okay at du sætter den 9 årige bandit på plads. og viser hende at hos dig skal hun respektere dig og din datter og jeres regler.. og så må hun affinde sig med det ellers må hun jo holde en pause med at lege med din datter til hun kan behandle hende ordenligt og tale ordenligt til dig.. plus at jeg syntes du burde tage en snak med hendes forældre og forklare dem hvordan hun respektløst vendte ryggen til mens du talte til hende... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.