Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Caroline er 4 år, og får ikke faste lommepenge. Men ind imellem får hun da en 20´er, hvis hun har været meget hjælpsom herhjemme - f.eks holder hun meget af at hjælpe med at tørre støv af (som regel skal jeg lige tørre efter, men det er jo tanken der tæller). Vi giver ikke lommepenge for orden på væelset og at hun bærer tallerkenen ud, da det er noget vi forventer, at hun bare gør (og vi hjælper selvfølgelig - hun er trods alt kun 4)
Mht. at spare op, så har vi en fast regel herhjemme, at alt hvad der kommer ind af penge gaver til jul, fødselsdag og fra gavmilde givere - der ryger 50 % på opsparingen i banken og de andre 50 % i opsparingen i pungen, hvis hun ønsker sig noget stort. Hvis der i forvejen er et par 100 i pungen, ryger det hele i banken. Og den kommer til at holde, til hun er 18 år (og hendes lillebror ligeså). Min datter begyndte for et par måneder siden at forlange ting, når vi var ude og handle - og sagde vi nej, svarede hun "jamen jeg har næsten ikke fået noget i dag!". Så nu bliver alt hvad hun vil have skrevet på en ønskeseddel, og så kan hun ønske sig det til jul/fødselsdag eller selv spare op. Vi har nydt at forkæle hende, men den går bare ikke mere. Heldigvis tager hun pænt imod ideen.
Min mands niece rendte engang rundt med alle hendes fødselsdagspenge i sin pung - 2000 kr og 9 år gammel, og ikke fordi hun var ved at spare sammen til en stor ting. Hvad en 9-årig skal med 2000 som hun kan bruge til rent forbrug, det forstår jeg ikke
. Lidt penge i pungen, så de selv kanlære at betale, når de vil have noget - det er fint, og det praktiserer vi selv - men ikke så store beløb.
Anmeld