lommepenge til børnen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.139 visninger
15 svar
0 synes godt om
20. august 2011

helle85

få jeres børn lommepenge?

hvor gamle er de og hvor meget få de og skal de evt lave noget for at få dem?

og hvordan lærer i dem at spare op?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2011

Chalala85

helle85 skriver:

Mikkel får lommepenge.. hvis man kan sige det sådan. Han ville så gerne have så mange ting hver gang han sad og så tv og der kom reklamer. Jeg fortalte ham at kunne ønske sig alt men det ikke var sikkert han fik alt, for ting koster penge. Han spurgte så os begge en dag ved bordet om han måtte arbejde sammen med os i firmaet så han kunne få en masse penge hihi... Så kunne han selv gå i banken og få store sedler og så i BR

Vi har så en aftale om 10,- om ugen, så skal værelset være pænt inden han går på legepladsen og efter aftensmaden hjælper han med at tage tallerkenerne ud.

Han går meget op i at tingene skal være iorden og løfter tit sin sparegris for at mærke hvor tung den er blevet. Jeg synes det har været godt for ham. Han er kun 4 år men han har allerede en ret sund indstilling til pengene hans alder taget i betragtning.

Anmeld

20. august 2011

SpunkenJo

Jeg vil ikek sige han har fattet konceptet, men han ser meget Peter Pedal, og vi har et afsnit hvor Peter får sig en sparegris. Og det har resulteret i, at drengen herhjemme også vil proppe penge i en gris.

Det gør vi så en gang imellem, og nogen gange køber vi ham....

Han er vildt dårlig til at spise, men nogen gange, kan man få ham til at spise lidt, hvis han får "penne" (penge).....

Ja vi er skrækkelige forældre. Og det nye er, at man får "penne" når man har lavet "stor lård" på toilettet ....... 

Men direkte at forstå konceptet, spare op. Det tror jeg simpelthen ikke på. Han syns bare lige nu det er sjovt at gøre ligesom Peter Pedal 

Carl er kun 28 mdr.

Anmeld

20. august 2011

henh01

Min datter på 7 år får lommepenge. Hun får 50 kr hveranden fredag (fordi hun er ved sin far den anden fredag) og ud af de 50 kr må hun højst bruge 20 kr på slik og diverse - resten lægges i sparegrisen.

Min datter er ret god til at spare op og har flere gange haft 1000 kr i sin sparegris. men hun er også snedig - syede en taske ved mormor og morfar hvorpå hun skrev "10 kr, syet af et barn, hjemmelavet" og så kunne jeg ikke dy mig, så købte jeg selvf tasken. Så har hun haft tabt tænder og pengene fra tandfeen er også gemt i sin sparegris, når hun får penge til fødselsdag eller andet så kommer de også i.

Ud over det har vi i sommer gjort således at det hun sparede op til lommepenge på ferien, ville jeg fordoble. (havde bare ikke regnet med at hun nåede at høste 600 kr selv, haha) Normalt får hun x antal kroner med på ferie i lommepenge, og så skal hun selv betale for is, slik og de ting hun vil købe med hjem. Det fungere også rigtig godt og hun lærer at administrere sine penge på sund måde.

Anmeld

20. august 2011

helle85

Chalala85 skriver:

Mikkel får lommepenge.. hvis man kan sige det sådan. Han ville så gerne have så mange ting hver gang han sad og så tv og der kom reklamer. Jeg fortalte ham at kunne ønske sig alt men det ikke var sikkert han fik alt, for ting koster penge. Han spurgte så os begge en dag ved bordet om han måtte arbejde sammen med os i firmaet så han kunne få en masse penge hihi... Så kunne han selv gå i banken og få store sedler og så i BR

Vi har så en aftale om 10,- om ugen, så skal værelset være pænt inden han går på legepladsen og efter aftensmaden hjælper han med at tage tallerkenerne ud.

Han går meget op i at tingene skal være iorden og løfter tit sin sparegris for at mærke hvor tung den er blevet. Jeg synes det har været godt for ham. Han er kun 4 år men han har allerede en ret sund indstilling til pengene hans alder taget i betragtning.

ja din dreng har vist lært det

mine børn vil også have det de ser i tv men de er vand til at jeg køber det legetøj som det vil have desværre men de værsætter ikke rigtig det de få fordi jeg har forkældet dem.

men vi har prøvet det er med at de få 20 hver fredag og det vil de godt have. men de gider ikke at rydde op på værlset.

Anmeld

20. august 2011

helle85

SpunkenJo skriver:

Jeg vil ikek sige han har fattet konceptet, men han ser meget Peter Pedal, og vi har et afsnit hvor Peter får sig en sparegris. Og det har resulteret i, at drengen herhjemme også vil proppe penge i en gris.

Det gør vi så en gang imellem, og nogen gange køber vi ham....

Han er vildt dårlig til at spise, men nogen gange, kan man få ham til at spise lidt, hvis han får "penne" (penge).....

Ja vi er skrækkelige forældre. Og det nye er, at man får "penne" når man har lavet "stor lård" på toilettet ....... 

Men direkte at forstå konceptet, spare op. Det tror jeg simpelthen ikke på. Han syns bare lige nu det er sjovt at gøre ligesom Peter Pedal 

Carl er kun 28 mdr.

det er da meget sødt at han gør som han har set i filmen.

vi har også købt børne lidt indimellem, tror bare ikke man skal gører det for tit

Anmeld

20. august 2011

helle85

henh01 skriver:

Min datter på 7 år får lommepenge. Hun får 50 kr hveranden fredag (fordi hun er ved sin far den anden fredag) og ud af de 50 kr må hun højst bruge 20 kr på slik og diverse - resten lægges i sparegrisen.

Min datter er ret god til at spare op og har flere gange haft 1000 kr i sin sparegris. men hun er også snedig - syede en taske ved mormor og morfar hvorpå hun skrev "10 kr, syet af et barn, hjemmelavet" og så kunne jeg ikke dy mig, så købte jeg selvf tasken. Så har hun haft tabt tænder og pengene fra tandfeen er også gemt i sin sparegris, når hun får penge til fødselsdag eller andet så kommer de også i.

Ud over det har vi i sommer gjort således at det hun sparede op til lommepenge på ferien, ville jeg fordoble. (havde bare ikke regnet med at hun nåede at høste 600 kr selv, haha) Normalt får hun x antal kroner med på ferie i lommepenge, og så skal hun selv betale for is, slik og de ting hun vil købe med hjem. Det fungere også rigtig godt og hun lærer at administrere sine penge på sund måde.

det er da meget godt at hun har noget at spare så meget op

og det er da smart at hun selv har fundet ud af hvordan hun kan tjene flere penge nå hun kun er 7 

Anmeld

20. august 2011

Anne85

Jeg er af den holdning at man i en familie hjælper hinanden (med opvask, borddækninh osv osv osv) fordi man er en familien og alle har et ansvar for at tingene kører (selvfølgelig mere og mere jo ældre man bliver). Man skal ikke købes til at hjælpe. Nu et mine børn kun 1 og (næsten) 4 - så de får ikke lommepenge - når de blir ældre tænker jeg de får 10-20 kr i ugen - men IKKE som tak for at de deltager i de huslige pligter men blot for at de skal lære at håndtere penge og få et sundt forhold til økonomi.

Anmeld

20. august 2011

Chalala85

helle85 skriver:

ja din dreng har vist lært det

mine børn vil også have det de ser i tv men de er vand til at jeg køber det legetøj som det vil have desværre men de værsætter ikke rigtig det de få fordi jeg har forkældet dem.

men vi har prøvet det er med at de få 20 hver fredag og det vil de godt have. men de gider ikke at rydde op på værlset.

Ja så er der jo lidt der skal rettes op på

Jamen med Mikkel gør vi det at han skal yde for at nyde. Altså værelset skal være pænt inden han kommer på legepladsen. Det virker her.

Hvis han eks. står og ødelægger noget legetøj eller noget i den stil så tager vi det fra ham. På den måde har han lært at værdsætte og behandle det han har pænt, for han ved at vi tager det fra ham hvis han ikke behandler sine ting med respekt

Anmeld

20. august 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Caroline er 4 år, og får ikke faste lommepenge. Men ind imellem får hun da en 20´er, hvis hun har været meget hjælpsom herhjemme - f.eks holder hun meget af at hjælpe med at tørre støv af (som regel skal jeg lige tørre efter, men det er jo tanken der tæller). Vi giver ikke lommepenge for orden på væelset og at hun bærer tallerkenen ud, da det er noget vi forventer, at hun bare gør (og vi hjælper selvfølgelig - hun er trods alt kun 4)

Mht. at spare op, så har vi en fast regel herhjemme, at alt hvad der kommer ind af penge gaver til jul, fødselsdag og fra gavmilde givere - der ryger 50 % på opsparingen i banken og de andre 50 % i opsparingen i pungen, hvis hun ønsker sig noget stort. Hvis der i forvejen er et par 100 i pungen, ryger det hele i banken. Og den kommer til at holde, til hun er 18 år (og hendes lillebror ligeså). Min datter begyndte for et par måneder siden at forlange ting, når vi var ude og handle - og sagde vi nej, svarede hun "jamen jeg har næsten ikke fået noget i dag!". Så nu bliver alt hvad hun vil have skrevet på en ønskeseddel, og så kan hun ønske sig det til jul/fødselsdag eller selv spare op. Vi har nydt at forkæle hende, men den går bare ikke mere. Heldigvis tager hun pænt imod ideen.

Min mands niece rendte engang rundt med alle hendes fødselsdagspenge i sin pung - 2000 kr og 9 år gammel, og ikke fordi hun var ved at spare sammen til en stor ting. Hvad en 9-årig skal med 2000 som hun kan bruge til rent forbrug, det forstår jeg ikke. Lidt penge i pungen, så de selv kanlære at betale, når de vil have noget - det er fint, og det praktiserer vi selv - men ikke så store beløb.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.