"Uregelmæssig mens og fertilitet"
Hej havde lige et spørgsmål jeg har uregelmæssigt mensess har mensess hver månede, men circlus ligger på 30-37 dage.. Nogle måneder er den 30 og andre 37.. Jeg kender en der er blevet gravid efter 4-5år som også havde ureglmæssigt mensess nu er jeg lidt bang at det måske også tá mig mang år??
Rebeccas svar
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du gør dig disse tanker.
Mange kvinder har uregelmæssig menstruation. Det behøver ikke at betyde, at det vil tage længere tid for dig at blive gravid, men det kan have en betydning. Men det er der også mange andre forhold, som kan.
Uanset hvad er det altid en god idé for både dig og din partner at optimere jeres fertilitet, inden I begynder på babymaking. Det kan I gøre med sund livsstil og bestemte kosttilskud – men det er et kapitel for sig!
Jeg tænker, at du kan være opmærksom på, om du eventuelt lider af PCO
, det betyder Polycystisk Ovarie Syndrom. Her kan du læse lidt om, hvad det er.
Et af symptomerne på PCO
er uregelmæssige menstruationer.
Mange kvinder lider af PCO
uden at vide det. Der er gode muligheder – men ingen garantier! - for helbredelse ved hjælp af sund kost og livsstil.
Ved hjælp af ægløsningstest fra apoteket kan du måle, hvornår du har ægløsning. Det kan nemlig være lidt tricky at ”regne ud”, hvis man har uregelmæssig menstruation og ikke kan mærke ægløsningen (typisk ved en let smerte over lænden).
Jeg anbefaler Trine Grandjeans bog ”Fra Barnløs til Frugtbar”, som du kan købe eller låne på biblioteket. Den er supergod, både hvis man har problemer med at blive gravid pga. PCO
, men den giver også gode tips til sund livsstil for alle inden en graviditet.
Jeg skulle hilse og sige, at man godt kan blive gravid, når man mindst venter det, selv om man har uregelmæssig menstruation, hvor cyklus veksler mellem cirka 30 og 37 dage…. (smiler). Så husk præventionen, hvis graviditet ikke er ønsket.
Du er altid velkommen til at skrive igen med spørgsmål om fertilitet, graviditet eller andre emner inden for gravid og baby, som optager dig.
De bedste hilsener
Rebecca Persson, rebeccapersson.com
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com