Fødselsplan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2011

Frøken J.

Mettemus skriver:

Jeg skrev (men fik aldrig brug for) bl.a. at jeg HELE tiden ville informeres om hvad der skete - gerne helt ned i mindste detalje. Jeg har det nemlig bare med at sige "jaja" eller "ok" uden rigtig at få spurgt ind til hvad der foregår, hvorfor jeg tit ender med flere spørgsmål end svar. Det ville jeg slet ikke kunne overskue midt i en fødsel. Det kan godt være der er nogle ting der er rutine for dem, men det ville det ikke være for mig

Det er en god idé at have med! Jeg har også skrevet, at min kæreste så vidt som muligt skal involveres - altså have at vide hvad der foregår osv, fordi jeg godt ved mændene hurtigt kan glemmes. Og selvom jeg er vigtigst synes jeg det er vigtigt, at han også kan følge med, så han ved hvad han bedst kan gøre for at hjælpe osv  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2011

Frøken J.

Loa skriver:

Jeg havde også lavet sådan en plan, og jeg fik overhovedet ikke fulgt den...... Tror man forestille sig en helt masse, og det bliver overhovedet ikke sådan

Men tror måske det vigtigste er at få skrevet ned hvad du IKKE ønsker, så det i hvert fald bliver overholdt, hvis du ikke lige selv kan overskue at holde styr på det midt i fødslen.....

I know, jeg har også rent eksplicit skrevet i den, at den skal ses som "Plan A", men at det meget vel kan være, at jeg ombestemmer mig om nogle ting undervejs, og jeg er åben, hvis jordemødrene mener der er nogle ting, der skal være anderledes end jeg ønsker  

Anmeld

17. august 2011

MorEllen

AnneBJ skriver:

Det ser fint ud - vil bare gøre dig opmærksom på, at du muligvis må afvige... Altså, som eksempel ville jeg VILDT gerne i karbad. Jeg var faktisk sikker på jeg skulle føde i vand! Men da jeg kom på fødestuen kunne jeg slet ikke overskue det der projekt tøj-af-op-i-kar noget, og jeg endte med at føde liggende på ryggen! Det eneste jeg havde sagt jeg IKKE ville...

Jeg havde også sagt jeg ikke ville have smertestillende - overhovedet. Endte med efter 2 timer veer, at takke ja til en epidural (nåede dog aldrig at få den)

Det er ikke for at lyde som om det er en dårlig ide at du laver den, men blot for at gøre dig opmærksom på, at alt muligvis bliver anderledes end du ønskede/troede/håbede/vidste! Bortset fra det, synes jeg det er genialt du gør dig tanker om det! Særligt fødselshjælpers rolle!

Ja, de gode planerne man har lagt inden kan hurtig gå i vasken. Jeg var også fast bestemt på at jeg skulle føde i vand, men det endte med at jeg skulle have vestimulernde drop, og da kan man visst ikke komme i vandet. Øv. Men jeg tror, også som du siger, at når jeg tænker mig om, så ville jeg nok heller ikke overskue det der med at være så nøgen og blotlagt..

Anmeld

17. august 2011

Mettemus

Frøken J. skriver:

Det er en god idé at have med! Jeg har også skrevet, at min kæreste så vidt som muligt skal involveres - altså have at vide hvad der foregår osv, fordi jeg godt ved mændene hurtigt kan glemmes. Og selvom jeg er vigtigst synes jeg det er vigtigt, at han også kan følge med, så han ved hvad han bedst kan gøre for at hjælpe osv  

Det er også en god ide. Det er nok ikke den fedeste situation at være fyr i ... Skal du have andre end din kæreste med?

Anmeld

17. august 2011

Malli

JEg lavede også en plan, om hvordan jeg kunne tænke mig min fødsel skulle være! Jeg skrev hvordan jeg håbede fødslen forløb, samt at jeg helst ville have en fødsel uden nogen former for smertestillende, men at jeg selvfølgelig var indstillet på at det kunne blive nødvendigt, jeg skrev også at jeg var meget bange for nåle, og at de skulle informere mig hvis det blev nødvendigt at inddrage dette 

Jeg skrev at jeg ville informeres om alt, og at jeg ville vide hvis der kom andet personale til, under fødslen! 

JEg afleverede denne liste til min jordemoder, ved sidste besøg og hun lagde den i min journal. Da jeg så blev indlagt, læste jordemoderen som i dette tilfælde så også var Lillian Bondo - formanden for dansk jordemoderforening, og hende man altid ser i pressen, når der bliver talt om faget. 

Min fødsel var så perfekt, for jeg følte hele tiden at de var 100 % klar over hvordan jeg ville ha min fødsel, og de gjorde alt for imødekomme mine ønsker, og gjorde alt som jeg havde ønsket det!

Anmeld

17. august 2011

Frøken J.

Mettemus skriver:

Det er også en god ide. Det er nok ikke den fedeste situation at være fyr i ... Skal du have andre end din kæreste med?

Lige netop Det er kun min kæreste. Min mor står som backup i fald at min kæreste skulle "få for meget", altså hvis han ikke kan klare det på et tidspunkt eller har brug for luft. Tvivler meget på det sker, men det er rart at have en til at stå i kulisserne klar  

Anmeld

17. august 2011

Mettemus

Frøken J. skriver:

Lige netop Det er kun min kæreste. Min mor står som backup i fald at min kæreste skulle "få for meget", altså hvis han ikke kan klare det på et tidspunkt eller har brug for luft. Tvivler meget på det sker, men det er rart at have en til at stå i kulisserne klar  

Det lyder som endnu en god idé. Men mon ikke han gerne vil være med hele vejen?

Forresten - den der epidural er slet ikke så slem som dens rygte. Det var i hvert fald min oplevelse.

Anmeld

18. august 2011

2babygirls

AnneBJ skriver:

Det ser fint ud - vil bare gøre dig opmærksom på, at du muligvis må afvige... Altså, som eksempel ville jeg VILDT gerne i karbad. Jeg var faktisk sikker på jeg skulle føde i vand! Men da jeg kom på fødestuen kunne jeg slet ikke overskue det der projekt tøj-af-op-i-kar noget, og jeg endte med at føde liggende på ryggen! Det eneste jeg havde sagt jeg IKKE ville...

Jeg havde også sagt jeg ikke ville have smertestillende - overhovedet. Endte med efter 2 timer veer, at takke ja til en epidural (nåede dog aldrig at få den)

Det er ikke for at lyde som om det er en dårlig ide at du laver den, men blot for at gøre dig opmærksom på, at alt muligvis bliver anderledes end du ønskede/troede/håbede/vidste! Bortset fra det, synes jeg det er genialt du gør dig tanker om det! Særligt fødselshjælpers rolle!

Sådan havde jeg det også, men Skejby har kun alm badekar som i enhver anden husstand, så det magtede jeg slet ikke...

Havde ikke helt forstillet mig hvordan jeg ellers skulle føde, bare ikke i sengen, så det blev i en fødestol, og gud hvor vil jeg gøre det igen, selvom min benede røv synes den var hård at sidde på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.