Fødselsplan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.562 visninger
17 svar
0 synes godt om
17. august 2011

Frøken J.

Har fået anbefalet at skrive en fødselsplan, hvori der indgår diverse ønsker til fødslen. Det være sig ønsker til diverse former for smertelindring, særlige fødepositioner man ønsker, hvordan man ønsker ens fødselsledsager involveret osv. Jeg havde fundet en skide god hjemmeside med en oversigt over hvad mans kulle have med, men jeg kan ikke finde den igen. Nogen der har idéer? Indtil videre har jeg noget om "det rent personlige" (mine ønsker ang. ledsager + jormoder) og så smertelindring.. Hvad er det nu mere der skal med?

Og har jeg husket alt, hvad angår smertelindring? Altså har skrevet alt det jeg kunne finde på på listen, og så skrevet om jeg ønsker eller ikke ønsker det. Jeg har:

(er skrevet i prioriteret rækkefølge. Så det jeg helst vil øverst, og det jeg mindst vil nederst)

- Alm. smertestillende medicin

- Varme

- Massage

- Lattergas

- Karbad

- Lokalbedøvelse

- Pudendusblokade

- Akupunktur

- Saltvandspapler

- Epiduralblokade

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2011

Frøken J.

17. august 2011

MorEllen

Jeg synes det ser ud som om du har fået med det meste ang. smertestillende metoder.. kan iallefald ikke komme i tanke om noget mer Andre gode råd/ting til din liste: ha noget at drikke tilgængelig, og det kan være en god idè at få din fødselsledsager til at tilbyde dig drikke ofte. Jeg glemte (eller kunne ikke overskue det) helt at jeg skulle drikke noget under fødselen.. tror nok jeg ville haft det en lille smule bedre bagefter hvis jeg havde blevet fyldt op med lidt energi og drikke undervejs. Så drik noget med energi i Det er ikke sikkert du har så lyst til noget at spise nemlig

Anmeld

17. august 2011

Koen.

evt om du vil føde i vand eller på briksen

Anmeld

17. august 2011

AnneBJ

Det ser fint ud - vil bare gøre dig opmærksom på, at du muligvis må afvige... Altså, som eksempel ville jeg VILDT gerne i karbad. Jeg var faktisk sikker på jeg skulle føde i vand! Men da jeg kom på fødestuen kunne jeg slet ikke overskue det der projekt tøj-af-op-i-kar noget, og jeg endte med at føde liggende på ryggen! Det eneste jeg havde sagt jeg IKKE ville...

Jeg havde også sagt jeg ikke ville have smertestillende - overhovedet. Endte med efter 2 timer veer, at takke ja til en epidural (nåede dog aldrig at få den)

Det er ikke for at lyde som om det er en dårlig ide at du laver den, men blot for at gøre dig opmærksom på, at alt muligvis bliver anderledes end du ønskede/troede/håbede/vidste! Bortset fra det, synes jeg det er genialt du gør dig tanker om det! Særligt fødselshjælpers rolle!

Anmeld

17. august 2011

Mettemus

Jeg skrev (men fik aldrig brug for) bl.a. at jeg HELE tiden ville informeres om hvad der skete - gerne helt ned i mindste detalje. Jeg har det nemlig bare med at sige "jaja" eller "ok" uden rigtig at få spurgt ind til hvad der foregår, hvorfor jeg tit ender med flere spørgsmål end svar. Det ville jeg slet ikke kunne overskue midt i en fødsel. Det kan godt være der er nogle ting der er rutine for dem, men det ville det ikke være for mig

Anmeld

17. august 2011

Loa

Jeg havde også lavet sådan en plan, og jeg fik overhovedet ikke fulgt den...... Tror man forestille sig en helt masse, og det bliver overhovedet ikke sådan

Men tror måske det vigtigste er at få skrevet ned hvad du IKKE ønsker, så det i hvert fald bliver overholdt, hvis du ikke lige selv kan overskue at holde styr på det midt i fødslen.....

Anmeld

17. august 2011

Frøken J.

Morellen skriver:

Jeg synes det ser ud som om du har fået med det meste ang. smertestillende metoder.. kan iallefald ikke komme i tanke om noget mer Andre gode råd/ting til din liste: ha noget at drikke tilgængelig, og det kan være en god idè at få din fødselsledsager til at tilbyde dig drikke ofte. Jeg glemte (eller kunne ikke overskue det) helt at jeg skulle drikke noget under fødselen.. tror nok jeg ville haft det en lille smule bedre bagefter hvis jeg havde blevet fyldt op med lidt energi og drikke undervejs. Så drik noget med energi i Det er ikke sikkert du har så lyst til noget at spise nemlig

Tak skal du have for dine råd! Dem vil jeg helt sikkert huske Den jeg skriver er en, som de skal have på fødestuen, så de kan se sådan overordnet hvad jeg ønsker osv. Og vil også vise den til min jordemoder og høre hvad hun synes  

Anmeld

17. august 2011

Frøken J.

Tanja. skriver:

evt om du vil føde i vand eller på briksen

Takker  Det er lidt med under "karbad" hvor jeg har skrevet, at jeg ikke umiddelbart er interesseret i at komme i vand  

Anmeld

17. august 2011

Frøken J.

AnneBJ skriver:

Det ser fint ud - vil bare gøre dig opmærksom på, at du muligvis må afvige... Altså, som eksempel ville jeg VILDT gerne i karbad. Jeg var faktisk sikker på jeg skulle føde i vand! Men da jeg kom på fødestuen kunne jeg slet ikke overskue det der projekt tøj-af-op-i-kar noget, og jeg endte med at føde liggende på ryggen! Det eneste jeg havde sagt jeg IKKE ville...

Jeg havde også sagt jeg ikke ville have smertestillende - overhovedet. Endte med efter 2 timer veer, at takke ja til en epidural (nåede dog aldrig at få den)

Det er ikke for at lyde som om det er en dårlig ide at du laver den, men blot for at gøre dig opmærksom på, at alt muligvis bliver anderledes end du ønskede/troede/håbede/vidste! Bortset fra det, synes jeg det er genialt du gør dig tanker om det! Særligt fødselshjælpers rolle!

Tak for råd Jeg har også skrevet rent eksplicit i den, at planen skal ses som "Plan A", men at det sagtens kan ske, at jeg ombestemmer mig undervejs, og at jeg ydermere er åben, hvis de på fødestuen mener, at der er nogle af de ting jeg har afvist, som ville være bedst. Eller hvis nogen af de ting jeg ønsker er en dårlig idé Så det er jeg også helt obs på  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.