økonomi i forholdet??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.102 visninger
10 svar
0 synes godt om
7. januar 2009

Anonym trådstarter

hej
jeg er flyttet sammen med min kæreste i hans hus, og vi har aftalt at jeg betaler 5000 kr om mdr som jeg sætter ind på en konto som vi bruger på mad og fornøjelser til os. derudover betaler jeg min a-kasse, fagforening, tlf, og alt hvad der er mit. Han har udgifter på huset på ca 11000 om måneden. han tjener ca 1/3 mere end mig i løn og han har et barn fra tidliger plus vi har fået en datter sammen. Det er mig der står for det meste i huset og pasning af børn.Han går meget op i af vi betaler halvdelen hver især til alt hvad vi køber til huset og børn og bil.
står jeg i en dårlig sitruation.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2009

Anja

Jeg vil da synes, at det er noget unfair at han står for huset alene, da det jo med tiden vil have en vis værdi enten fordi han betaler af på lån eller fordi husets værdi stiger. Dine penge bliver brugt på ren forbrug som jo ikke giver noget afkast

Generelt synes jeg altid, at det er lidt mærkeligt, når folk i et parforhold - oven i købet med børn - skal dele alle udgifter lige over .... forstår det ikke.

Anmeld

7. januar 2009

tascia

ja hvis du spørger mig! hvis det hele skal udregnes med milimeter demokrati så burde han jo også betale det mere da han jo tjener det mere end dig!!

derudover ville jeg klart bede om at få del i huset (på papir) i tilfælde af i gik fra hinanden, så har du betalt til et hus som du ikke får nogen økonomisk glæde af.

og sidst men ikke mindst, så forstår jeg ikke den måde at administrere økonomi på, men det ved jeg der er mange forskellige holdninger til, men i min verden er der en pose penge som så bliver fordelt på udgifter og fornøjelse fra/til begge parter.

nej, jeg ville som sagt ikke mene det er en super god situation du står i

//Natascia

Anmeld

8. januar 2009

MorCamilla

Hejsa Ano...

Jeg vil ikke være den der skal dømme om det er rigtig eller forkert sådan som i har valgt at dele jeres økonomi... Men jeg vil lige sige at jeg synes at du skal overveje meget om du "tør" at lade det være som det er.. For hvis nu I er kærester i tja... 10 år, hvor det køre som det gør nu og I så går fra hinanden, har du ikke krav på noget som helst af huset, hvis det skal sælges.. Men samtidig har du heller ingen gæld hvis det bliver med underskud.. I tilfælde af det værste skulle ske... Så det er jo lidt en "Win Win" situration, du er kommet i...

Personeligt ville jeg ikke turde at have det som I har det, rent økonomisk.. Min kæreste købte min halvdel af vores hus for nogle år siden af private grunde. Så han nu ejer det hele.. Men samtidig var vi ved advokat og fik lavet et stykke papir både han og jeg skulle underskrive, hvor vi hæfter for hinanden, hvis det bliver slogt med underskud og hvis det bliver solgt med overskud er ½ af pengene mine selv om jeg ikke står som ejer mere...

Synes du skal overveje det grundigt hvad du vil gøre og hvor meget du stoler på din kæreste...

Håber du kunne bruge det til noget...

Knus fra Camilla.

Anmeld

8. januar 2009

Mca<3

Min kæreste tjener ca dobbelt så meget som mig .
Da vi flyttede sammen syntes han det var en god ide om vi lavede det hele fælles så vi har nu en fælles budgetkonto og en fælles løn konto med hver vores dankort ,, Det kunne ikke blive mere rimeligt når man nu har valgt at leve sammen som familie ..

Anmeld

8. januar 2009

Honningblomst

Samliv=fællesliv=FÆLLES.....så jeg kan slet ikke forstå dem der deler det op på den måde.
Og ang. huset, så få evt en advokat til at hjælpe jer...så du evt arver mere og mere af huset jo længere I er sammen. Går han ikke med til det, så skal du kun betale halvt af forbrug og kost,....det andet er jo hans og ham der tjener på det.
Knus Eva...som lige på det økonomiske virkelig er så glad for at være selv....

Anmeld

24. januar 2009

DK

Min kæreste er ingeniør og leder af sin afdeling, og tjener derfor naturligvis meget meget mere end jeg, der er på SU, trods fritidsjob.

Vi ejer hver vores bil, som vi selv betaler for (altså billån, forsikring, vægtafgift)

Derudover har vi en fælles budgetkonto, som vi hver betaler penge ind på, nogenlunde fordelt så vi hver betaler den samme % af vores indtægter (sådan cirka) På budgetkontoen kommer alle udgifter til vores fælles hus, kontaktlinser, telefon, familieforsikringer o.lign. Vi har også en fælles madkonto, hvor vi begge har dankort til. Så når vi handler ind bruger vi det kort, og er derved også fælles om de udgifter. Dette fungere rigtig fint for os, da vi så er fælles om udgifterne, og stadig har hver vores penge. Så kan han ikke brokke sig over når jeg shopper og omvendt .

Hvis i går fra hinanden, vil du stå i den typiske kvindesituation: Nemlig at du har betalt for "ingenting" mens han har sparet hans penge op i bolig/(pension) og derfor har du holdt ham "underholdt" ham gennem årene.

Det blev lidt langt, men skriv endelig hvis du har andre spørgsmål!!

Anmeld

24. januar 2009

HeY

Du vil komme til at snyde dig selv så meget, hvis i går hen og går fra hinanden.
du mister så mange penge ved at gå med til den aftale.

sørger hellere for at få halv delen af huset . - det er det klogeste i sidste ende.
Han vil ellers bare stå og grine af dig, hvis det ender mellem jer.

Kram

Anmeld

3. marts 2009

Doktor Doolittle

Anonym skriver:

hej
jeg er flyttet sammen med min kæreste i hans hus, og vi har aftalt at jeg betaler 5000 kr om mdr som jeg sætter ind på en konto som vi bruger på mad og fornøjelser til os. derudover betaler jeg min a-kasse, fagforening, tlf, og alt hvad der er mit. Han har udgifter på huset på ca 11000 om måneden. han tjener ca 1/3 mere end mig i løn og han har et barn fra tidliger plus vi har fået en datter sammen. Det er mig der står for det meste i huset og pasning af børn.Han går meget op i af vi betaler halvdelen hver især til alt hvad vi køber til huset og børn og bil.
står jeg i en dårlig sitruation.

Hej ano

Min kæreste har været studerende indtil for få mdr. siden, jeg har arbejdet. Vi har boet sammen 8 år og har hele tiden haft fælles økonomi, dvs. een fælles konto, hvor alle indtægter går ind og alle udgifter går ud.

Lejligheden er på papiret min. Det synes jeg er unfair, jeg ville gerne have skrevet ham på skødet, men det måtte jeg ikke, det ville svare til at jeg på papiret forærede ham halvdelen af friværdien. Han vil ikke giftes, det ville også have været en løsning. Nu har vi lavet interne papirer at vi deler overskud eller underskud på lejligheden ved salg, det er mest rimeligt. Måske har han ikke tjent så meget og heller ikke betalt så meget, men han har lagt hele sit liv og hele sin sjæl i denne lejlighed sammen med os (drengene og jeg), så selvfølgelig er lejligheden fælles, selvom jeg oprindeligt købte den.

Knus Tina

Anmeld

3. marts 2009

PrincessQ

Min kæreste solgte d. 1. januar sin lejelighed og bor nu i min lejlighed, som er til salg.
Vi har valgt at lejligheden bliver ved med at stå i mit navn og være 100% min da den jo skal sælges og det så vil være rimelig spildt at få lavet en masse papirer og hvad der ellers skal til.
Udgifterne til lån er dermed også 100% mine, men Kasper betaler ½ af fællesudgifter, varme, el og de forsikringer han kommer ind under ved at bo her.
Når lejligheden engang bliver solgt er planen at vi vil købe hus sammen, og det bliver 50/50.
Vi har en fælles konto til mad, her er det også lige meget vi indbetaler. de penge vi hver i sær har i overskud er så hver vores og kan disponeres som vi har lyst til.
Lige pt er det selvfølgelig lidt ulige delt da han ikke har flere udgifter til bolig end ca 2000 kr om måneden, men lejligheden er min og når vi køber hus vil vi jo igen stå med lige delte boligomkostninger men også begge to stå på papirerne. Vi kan begge stille med lige store indskud så huset vil blive 50/50, lige store indskud og fælles lån som vi hæfter solidarisk for.
Vil klart mene at de penge du betaler ham bør udregnes på sammen måde så du kun betaler det du "bruger" dvs. de lån han evt. måtte have i forbindelse med huset skal du IKKE betale til med mindre du kommer til at stå på papirerne! Det er jo hans hus og hvis i går fra hinanden og huset skal sælges en dag vil du som andre har skrevet ikke få en krone, så er det da heller ikke fair at du betaler en del af hans lån.
Men igen, den mest ideelle løsning ville klart være at dit navn også kom på papirene så det er JERES hus, men har du ikke råd/mulighed for at købe dig ind i halvdelen af huset bør du helt sikkert ikke betale hans lån af.
Håber det gav lidt mening .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.