Anonym skriver:
Det er præcis det jeg mener med ikke at egne sig.. kroppen kan ikke "fungere" med at være gravid 
men hvordan gjorde du for at komme igennem dagen??
Jeg har både studie og job og kan ikke undvære noget af det og da det jo ikke er en sygdom jeg har kan jeg ikke blive sygemeldt 
Det er helt normalt! Selvom vi kvinder self. er bygget til graviditet, så er en graviditet faktisk en kamp mellem mor og foster. Jeg har læst en del om det
En af grundene til man får så mange gener er, at fosteret/babyen forsøger at skabe så gode omstændigheder for sig selv på "bekostning" af moderen. Og mange af de ubehag du oplever er noget kroppen skaber for at du ikke afstøder fosteret eller skader det. Kvalmen eksempelvis er et evolutionært "biprodukt". Det har været gavnligt før tiden, hvor det fx var godt man fik det skidt af visse lugte, fordi man undgik at indtage noget giftigt. I dag er det så ærgerligt, fordi du alligevel sjældent kommer ud for giftige madvarer, men det er derfor. Det er også derfor man kaster op. Det er ligesom kroppens forsvarsmekanisme så der ikke sker noget skadeligt for fosteret.
Og sådan er det med mange andre symptomer. Fosteret skaber de bedste omstændigheder for sig selv, og så kan det sådan set være total ligemeget om moderen lider under ødemer, forhøjet blodtryk, kvalme og smerter. Hvis det beskytter barnet, så barnet udvikler sig godt, så er det sådan det er 
Self. er der også folk, der ikke oplever de symptomer, men hovedsageligt set er det evolutionært adaptivt i forhold til at sikre barnets overlevelse. Og skyldes altså ikke, at hverken du eller din krop er dårlige til at være gravide 

Anmeld