Celleforandringer.. Andre med erfaringer??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.882 visninger
24 svar
0 synes godt om
12. august 2011

Livas mor

Hej piger..

Jeg var for 6 måneder siden oppe til den rutinemæssige screening for livmoderhalskræft og der var forandringer at se, derfor blev der lavet en ny for en uge siden.. Fik svar i dag og der er stadigvæk forandringer at spore

Jeg er derfor blevet henvist til en gynækolog nu, som skal tage yderligere prøver. Jeg blev selvfølgelig rigtig ked af det, da jeg fik det af vide, for magter ikke emre sygdom (har i forvejen Graves syndrom, Schauerman og Scoliose).

Ville bare høre om der var andre der har oplevet noget lignende?

Knus Rikke

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. august 2011

Silja&Noam

Puhaa ja kan godt forstå du er træt a sygdom. Krydser fingre for det ik udvikler sig, men nu er det jo opdaget. Jeg fik os at vide jeg havde celleforandringer et par dage efter jeg testede positiv, og så fik jeg taget en biopsi som så viste det er stadiet inden det udvikler sig til kræft og de mente sagtens jeg ku gå graviditeten ud, men at jeg skal følges tæt hele tiden. Blev os meget ked men de ved jo hvad de laver så er i gode hænder, så nu glæder jeg mig bare over alle de ekstra undersøgelser og scanninger

Anmeld

12. august 2011

Zafir

Jeg havde stadie 4 (stadiet før kræft) da jeg var 22 år Så jeg fik skåret en hel skive, det var ikke nok med et keglesnit... De nappede ca en cm af min livmoderhals, hvilket gør at jeg har ar-væv nu,så jeg flere gange er blevet sendt til check, hvor der slet ike var noget galt, andet end arvæv grrr...

Men altså, jeg ved jeg har den der virus, fordi jeg som ung, havde mega mange kondylomer engang, hvor jeg blev smittet af en kæreste jeg havde i 3 uger og senere blev opereret 2 gange Så jeg tager de der undersøgelser rimelig alvorligt...

Anmeld

12. august 2011

SussieThyssen

Livas mor skriver:

Hej piger..

Jeg var for 6 måneder siden oppe til den rutinemæssige screening for livmoderhalskræft og der var forandringer at se, derfor blev der lavet en ny for en uge siden.. Fik svar i dag og der er stadigvæk forandringer at spore

Jeg er derfor blevet henvist til en gynækolog nu, som skal tage yderligere prøver. Jeg blev selvfølgelig rigtig ked af det, da jeg fik det af vide, for magter ikke emre sygdom (har i forvejen Graves syndrom, Schauerman og Scoliose).

Knus Rikke

Tag du det bare roligt. 

De fleste kvinder har celleforandringer omkring livmoderhalsen i perioder, og for nogle er det helt normalt at have det permanent.
Det der er til det er, at de KAN udvikle sig til livmoderhalskræft, men i langt de fleste tilfælde sker der intet, de udvikler sig ikke videre.

Cellernes stadie basseres på 3 stadier.
Og hvis de udvikler sig til stadie 3, så tilbydes man det, man kalder et keglesnit.
Det betyder at de går ind og skraber/brænder slimhinden af livmoderhalsen, så den regenererer og der kommer så nye friske celler ud af det, og celleforandringerne er væk.
Indgrebet kan ske i fuld narkose eller under lokalbedøvelse, og tager ingen tid..man tager hjem samme dag.
Det har ingen indflydelse på evnen til at få børn, ..det svarer til at man får en lidt for effektiv ansigtspealing 
Så op med hovedet og træk vejret dybt..du har IKKE kræft, og du er IKKE syg, man holder bare lidt ekstra godt øje med dig...lidt ligesom at være disponeret for sukkersyge uden at have det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

12. august 2011

Mutti2B

Livas mor skriver:

Hej piger..

Knus Rikke

Jeg har næsten haft celleforandringer siden de startede med at screene mig for over 10 år siden. Det har været alt fra lette, moderate og til svære celleforandringer. Jeg kunne gå fra meget lette til svære der resulterede i keglesnit på bare 3 måneder. Jeg har nu fået 2 keglesnit. Efter det sidste besluttede jeg mig for at blive vaccineret for min læge fortalte at jeg åbenbart ikke kunne bekæmpe HPV virussen ( der er rigtig mange forskellige). Og jeg kan med glæde fortælle at jeg ikke har haft nogen som helst celleforandringer siden. Jeg skal ind til tjek igen i slutningen af måneden inden jeg skal starte i behandling igen. Så håber jeg at jeg stadig er sygdomsfri :-)Hvilke slags celleforandringer er det du har? Lette? Moderate? De kan nemlig gå i sig selv igen :-)

Anmeld

12. august 2011

Ansemusen

Livas mor skriver:

Hej piger..

Knus Rikke

Jeg har ikke selv oplevet det. Men en i min mødregruppe havde celleforandringer og blev undersøgt. Det var ikke cancer, men helt ufarligt! En anden jeg kender havde også celleforandringer ved rutinetjek, men hun nåede at få det fjernet lige inden det nåede at udvikle sig til kræft.

Det kan sagtens være helt ufarligt!! Så det håber jeg af hele mit hjerte for dig

Anmeld

12. august 2011

Livas mor

SiljasMoar skriver:

Puhaa ja kan godt forstå du er træt a sygdom. Krydser fingre for det ik udvikler sig, men nu er det jo opdaget. Jeg fik os at vide jeg havde celleforandringer et par dage efter jeg testede positiv, og så fik jeg taget en biopsi som så viste det er stadiet inden det udvikler sig til kræft og de mente sagtens jeg ku gå graviditeten ud, men at jeg skal følges tæt hele tiden. Blev os meget ked men de ved jo hvad de laver så er i gode hænder, så nu glæder jeg mig bare over alle de ekstra undersøgelser og scanninger

Dejligt at høre at eksperterne er så gode til at holde øje med os.. Jeg føler mig egentlig ohså i trygge hænder, men det er vist bare usikkerheden over had der skyldes forandringerme der plager mig.. Så synes der er meeeeeget lang tid til d. 23. august

Håber det bedste for dig, og dejligt at du bliver fulgt op på hele tiden

Anmeld

12. august 2011

Livas mor

Zafir skriver:

Jeg havde stadie 4 (stadiet før kræft) da jeg var 22 år Så jeg fik skåret en hel skive, det var ikke nok med et keglesnit... De nappede ca en cm af min livmoderhals, hvilket gør at jeg har ar-væv nu,så jeg flere gange er blevet sendt til check, hvor der slet ike var noget galt, andet end arvæv grrr...

Men altså, jeg ved jeg har den der virus, fordi jeg som ung, havde mega mange kondylomer engang, hvor jeg blev smittet af en kæreste jeg havde i 3 uger og senere blev opereret 2 gange Så jeg tager de der undersøgelser rimelig alvorligt...

Hold da op sikke en omgang du har været igennem.. Men dejligt at høre at man greb sådan ind allerede dengang og du i dag er rask, bortset fra arvæv.

Jeg er også stor "fan" af alle de rutinemæssige undersøgelser der findes som eks. screening for livmoderkræft og brystkræft, tror bare der desværre er mange der lidt glemmer dem og udsætter dem, sådan kan jeg da i hvert fald mærke at opfattelsen lidt er i min venindekreds

Anmeld

12. august 2011

132319

Jeg har haft svære celleforandringer og fik i 2007 et keglesnit.

Jeg går til kontrol en gang om året og har fået tjekket hvilken HPV type jeg har i kroppen.

Jeg skal have vaccinen, når jeg engang får råd da den type jeg har, ikke er en af dem de vaccinerer imod og jeg vil gerne beskyttes mod evt. senere smitte

Anmeld

12. august 2011

Livas mor

SussieThyssen skriver:

Tag du det bare roligt. 

De fleste kvinder har celleforandringer omkring livmoderhalsen i perioder, og for nogle er det helt normalt at have det permanent.
Det der er til det er, at de KAN udvikle sig til livmoderhalskræft, men i langt de fleste tilfælde sker der intet, de udvikler sig ikke videre.

Cellernes stadie basseres på 3 stadier.
Og hvis de udvikler sig til stadie 3, så tilbydes man det, man kalder et keglesnit.
Det betyder at de går ind og skraber/brænder slimhinden af livmoderhalsen, så den regenererer og der kommer så nye friske celler ud af det, og celleforandringerne er væk.
Indgrebet kan ske i fuld narkose eller under lokalbedøvelse, og tager ingen tid..man tager hjem samme dag.
Det har ingen indflydelse på evnen til at få børn, ..det svarer til at man får en lidt for effektiv ansigtspealing 
Så op med hovedet og træk vejret dybt..du har IKKE kræft, og du er IKKE syg, man holder bare lidt ekstra godt øje med dig...lidt ligesom at være disponeret for sukkersyge uden at have det.

Kærligst
Sussie

Du er da en SAND skat, en sol på en skyet dag

Tak for peptalk'en, lige hvad jeg behøvede!

Googlede med det samme også lige det hele, da jeg havde talt med lægen (alt viden findes jo nærmest på nettet) og der stod jo også klart og tydeligt at det IKKE er kræft!

Tror bare lige at det tog pusten fra mig et øjeblik og jeg tænkte "Så blev der lige tilføjet ENDNU en række undersøgelser til rækken af de utallige jeg går til" (havde ondt af mig selv i 2 sek., hvilket sker sjældent).. Men nu har jeg fået luft og fået en tid til gynækolog d. 23. august og så tager jeg den derfra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.