Udskiftning af mel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.337 visninger
12 svar
0 synes godt om
7. august 2011

Stumpen

Dumt spørgsmål, men kan man udskifte al hvedemel med fuldkornsmel???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Stumpen skriver:

Ikke fuldstændig, men du kan erstatte en god del af hveden med fulkorn/rugmel for et sundere brød. Eks. 30% 

Anmeld

7. august 2011

Frøken J.

Stumpen skriver:

JEg ved det ikke helt, men min personlige erfaring er, at jo mere af hvedemelen man skifter ud med grovmel, jo "tungere" og mere "klods-agtig" bliver resultatet. Så jeg ville nok ikke udskifte det hele, med mindre nogen har en rigtig god opskrift.. Jeg bagte lige boller for nylig og lavede en 50/50 fordeling, og de blev ret tunge i det. Så meget at spiser jeg to om morgenen er jeg mæt til om eftermiddagen.. Så jeg kan forestille mig at bagværket bliver meget tungt med 100% fuldkorn. MEN har ikke prøvet! Så måske tager jeg fejl  

Anmeld

7. august 2011

Stumpen

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Ikke fuldstændig, men du kan erstatte en god del af hveden med fulkorn/rugmel for et sundere brød. Eks. 30% 

det er alligevel ikke så meget... Men lidt er da bedre end ingenting 

Anmeld

7. august 2011

Isabella_mor

kommer an på hvad du skal lave..

pandekager f.eks kan du godt. der skal fuldkornsmelet bare være nogenlunde fint malet.. 

Anmeld

7. august 2011

Stumpen

Frøken J. skriver:

JEg ved det ikke helt, men min personlige erfaring er, at jo mere af hvedemelen man skifter ud med grovmel, jo "tungere" og mere "klods-agtig" bliver resultatet. Så jeg ville nok ikke udskifte det hele, med mindre nogen har en rigtig god opskrift.. Jeg bagte lige boller for nylig og lavede en 50/50 fordeling, og de blev ret tunge i det. Så meget at spiser jeg to om morgenen er jeg mæt til om eftermiddagen.. Så jeg kan forestille mig at bagværket bliver meget tungt med 100% fuldkorn. MEN har ikke prøvet! Så måske tager jeg fejl  

Så lyder det jo som en god fordel for mig, men nok for tunge til resten af familien/gæster...

Anmeld

7. august 2011

Stumpen skriver:

det er alligevel ikke så meget... Men lidt er da bedre end ingenting 

Yes, og i nogle opskrifter kan du sagtens skifte mere ud. Kommer også an på hvor groft melet er, og hvad du bager. Det grove gør brød tungere og tættere. Det skal man lige være obs på, men ellers er det faktisk lidt at prøve sig frem.  Jeg har gjort det i boller, at jeg har skiftet en del af melet ud med rugmel, men så også tilføjet revet gulerødder for lidt saft og kraft 

Anmeld

7. august 2011

Frøken J.

Stumpen skriver:

Så lyder det jo som en god fordel for mig, men nok for tunge til resten af familien/gæster...

Altså dem jeg lavede smager helt vildt godt, de mætter bare utrolig meget. Og det er jo netop pga. det fuldkornsmel (og så også revne gulerødder der er i). Men jeg ville ikke komme mere end 50% i, så tror jeg ikke det bliver så lækkert  

Anmeld

7. august 2011

Frøken J.

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Yes, og i nogle opskrifter kan du sagtens skifte mere ud. Kommer også an på hvor groft melet er, og hvad du bager. Det grove gør brød tungere og tættere. Det skal man lige være obs på, men ellers er det faktisk lidt at prøve sig frem.  Jeg har gjort det i boller, at jeg har skiftet en del af melet ud med rugmel, men så også tilføjet revet gulerødder for lidt saft og kraft 

Præciis... Bagte selv nogen med hvedemel, rugmel og revne gulerødder forleden. SMager fantastisk, mætter som ind i helvede (som i HELT vildt meget)

Anmeld

7. august 2011

Frøken J. skriver:

Præciis... Bagte selv nogen med hvedemel, rugmel og revne gulerødder forleden. SMager fantastisk, mætter som ind i helvede (som i HELT vildt meget)

Hehe ja. Synes et minus kan være holdbarheden. Synes hurtigt det kan blive for tørt, men så er det jo at fryse lidt ned, og så bruge brødristeren ind imellem. MUMS 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.