Kontant hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.654 visninger
20 svar
0 synes godt om
2. januar 2009

Anonym trådstarter

Hej alle sammen

Vi er et nyt par på denne side. Jeg er 18 år, og min kæreste (han) er 21 år.
Vi går som så mange andre herinde i børne tanker, så ville da lige tilmelde os. Vi har endnu ingen børn, men kunne godt tænke os at begynde til november 2009.
Vi har gerne ville have et barn i lidt over et år, og føler os virkelig klar til det nu. Men selvfølgelig er der altid nogle ting som skal være på plads.

Jeg skriver ikke for at høre om i synes det er en god ide, for kan læse på de andre indlæg at i også synes at det er meget individuelt. Personligt er jeg meget moden af min alder, og er noget af en stræber. Jeg har altid været vellidt blandt alle mennesker, men har aldrig været typen til at gå i byen hver weekend, så det er slet ikke noget som bliver et problem.

Men vores plan er forløbig at min kæreste læser til datalog og jeg er i gang på VUC for at få en HF.
Hvis alt går planmæssigt skulle barnet gerne være der omkring august 2010, og jeg kan derfor ikke rigtig nå at få et arbejde fra jeg er færdig med min HF.
Vi har så overvejet at jeg kan søge noget kontant hjælp i den periode jeg er på barsel, mens han får SU.

Er der nogen som har været i samme situation?
Efter at vi har fået barnet vil jeg så uddanne mig som biolog på universitetet. Det er dog ikke muligt at starte inden, da man skal have gået der et semester, før man kan få lov at holde barsel.
Men hvis barnet ikke kommer som planlagt, er det jo ikke noget problem

Jeg vil ikke søge kontant hjælp for at nasse på samfundet, som jeg har fået meget høvl og grimme gloser over inden på en anden hjemmeside.

Håber at få nogle konstruktive svar.
Håber at i alle er kommet godt ind i det nye år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2009

Honningblomst

Hmm...hvis ikke I er gift så kan du modtage det....måske du skal betale tilbage, kommer an på hvad kommunen vurderer...
Held og lykke...og husk nu at børn de kommer når de vil og fra da af styres det meste af børnene..smiler
Knus Eva

Anmeld

2. januar 2009

Anonym trådstarter

Ja det kan så være. Vi har også tænkt os at tage en tur ned forbi kommunen inden længe for at høre mulighederne, og snakke med vores studievejledere.

Men ja det har jeg forhørt mig lidt om, men det er jo noget man nå tage med som en del af opgaven at være forældre

Anmeld

2. januar 2009

Maria9990

Jeg afsluttede HG1 sidste år i januar, fødte i december og fik kontanthjælp fra januar.
Min kæreste var lærling på det tidspunkt, så ja, har været i siturationen
Hva vil du vide ?

Knus Maria.

Anmeld

2. januar 2009

Anonym trådstarter

jamen det lyder da godt.
Jeg ville såment høre lidt om hvor meget du fik, og om det har kunnet slå til?
og hvad eventuelle krav der er til en kontant hjælps modtager.

Har været lidt skeptisk her til aften, hvordan og hvorledes man skal forholde sig til den hjælp man kan få via kontant hjælp, efter som jeg de sidste par dage, ikke har fået andet end meget negative bemærkninger om mine/vores tanker omkring det.

Anmeld

2. januar 2009

Maria9990

Jeg valgte bevidst kontanthjælp frem for SU, for det kunne jeg også have fået, men det ville kun være ca. halvdelen af hva jeg fik i kontanthjælp.

Jeg går udbetalt ca 8000 om måneden, og det er omkring 12000 før skat.
Og ja, vi kunne sagtens få det til at fungere
Har ikke mødt nogle negative omkring det.

Her er en hjemmeside du kan bruge : http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptkontant002-full&treeid=1468806&p=aabenraa07

Håber I finder en løsning
Og ikke tænk så meget over hva andre mener

Anmeld

2. januar 2009

Anonym trådstarter

tusind tak skal du have. Dejligt at høre at der var en som havde tænkt som en selv.

Har også kun hørt gode ting fra de unge mødre, der har kunnet modtage denne gode hjælp. Tror bare at jeg var uheldig med den hjemmeside. Dog var den meget omfattende, så jeg taænkte at det nok var smartest at ty til et sted, hvor der var nogen som havde en fod indenfor emnet.

Knus

Anmeld

2. januar 2009

Maria9990

Det var da så lidt

Det er en god hjælp, som man kan få, når der er behov for det, og jeg er glad for det jeg har fået. Håber I finder en løsning der passer til jeres ønsker og behov

Anmeld

2. januar 2009

Mikkelmusen

Må jeg spørge hvordan du regner med at ville få barn i August 2010? Altså jeg tænker på, du kan jo ikke regne med at blive gravid første gang i prøver. Så muligheden for at få et job inden du får børn er der da alligevel. Måske bliver du gravid i første hug, måske går der et par måneder.

Jeg siger ikke det her som negativt, men bare så du er klar over at det ikke er sikkert baby kommer når man gerne vil have det.

Det erfarede vi i hvert fald. Der gik knap 1 år med den første.

Held og lykke med projektet når i kommer så langt, og jeg synes da bare i skal springe ud i det når i har lyst. Det er ingen skam at være på kontanthjælp, det er jeg selv. Så hør ikke på hvad andre siger.

Christina

Anmeld

2. januar 2009

Anonym trådstarter

Det er også helt iorden at du spørger.
Ja vi ved godt at det ikke er sikkert at det bliver i første hug, men vi har vlagt at sige at vi bliver nøddtil at forberedde os.
Men hvis nu der går et år (mere eller mindre), vil jeg påbegynde uddannelsen inden jeg får barnet. derefter vil det jo så være su, vi må køre på.

Men har også været meget i tvivl, og håber på første gang, selvom jeg inderst inde tror at der godt kan få lang tid.

Men tak for støtten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.