"Dårlig samvittighed over abort for 3 år siden"
Hej, for 3 år siden fik jeg en abort, i uge 10+, var dengang afklaret med at det bedste for baby var at komme når tingene passede, (økonomi, parforhold og livs situation) jeg havde det fint med aborten forstået på de måde at det var da hårdt men jeg kom videre og var tilfreds med beslutningen. Nu planlægger vi ny baby og jeg er begyndt at få rigtig dårlig samvittighed ovr for min engel, jeg tænker meget på den og jeg føler at den sidder i himlen og ser sim mor få en ny baby som er ønsket, og den måske er ked af at den ikke selv var ønsket. jeg ved godt at det reelt ikke er sådan men det er det jeg føler. jeg har dårlig samvittighed og føle rat jeg har skubbet noget væk som har følelser.
Håber at høre fra dig.
Charlottes svar
Kære Du
Det giver rigtig god mening at du har det som du beskriver, en følelse af at din engel,
dit barn kan kigge ned og se at du nu til vælger et barn og ikke, som du gjorde
for tre år siden, fravalgte et barn. Jeg kan sagtens leve mig ind i at mange kvinder
har følt sådan, også selv om det jo er uden hold i virkeligheden, som du jo så udmærket
godt selv ved.
Mit forslag til dig er at du sætter dig ned og skriver et lille brev til dit døde barn, eller
går en tur og taler med det. Og det du skal fortælle er at dengang var dine
omstændigheder af en sådan beskaffenhed at du ikke følte der var plads til et
barn, derfor valgte du som du gjorde, og nu er vilkårene nogle andre, derfor
kan du vælge anderledes. At du ønskede de bedste forhold for dit barn, og dem
kan du give nu, dem kunne du ikke give dengang.
Sådan noget i den dur, skal du fortælle/tale/tænke over så du giver dig selv lidt omsorg og
forståelse overfor din svære beslutning. Send så en kærlig hilsen til din lille
engel og fortæl den at den har det allerbedst hvor den er, ligesom det barn der
kommer, vil få det allerbedst hvor det kommer.
Jeg ved ikke om du kan bruge dette, ellers er du naturligvis meget velkommen til at skrive
igen,
varme hilsner Charlotte, www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk