For mig har det aldrig været noget problem, at putte godnat med de to store piger. Faste aftenritualer inden putning virkede. Men så fik jeg nr. 3 med en ny mand. Han tog ungen op og lavede forskellige putningsritualer stort set hver aften og efter humør, med det resultat at ungen blev snotforvirret og utryg.
Det bedste råd jeg kan give er, husk at hvad der end skal være putteritual, så skal I begge gøre det samme. Det kan fx. være:
Puttestart hver aften kl. 19.30 med - bad - nattøj på - børste tænder - sige godnat til far/mor - gå ind og putte med bamse i sengen - læse kort historie - slukke lys. Bliver hun ved med at stå op, så gå ind og læg hende igen uden at sige noget - til sidst vil det være uinteressant at stå op. Det skal være kedeligt - vis hende ikke at du er irriteret, men prøv at være neutral og stille og rolig.
Jeg ville ikke love hende noget imorgen, da jeg ikke mener det hjælper noget dagen før. Det er svært at forholde sig til, at skulle noget i morgen for noget man gør i dag, når man er så lille.
Anmeld