ADHD og arvelighed??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2011

Rosa

Min søster har det, og flere af mine fætre og kusiner har det. Man kan sagtens lære at leve et helt almindeligt liv med det - man skal bare have hjælp til de ting som er svære, som f.eks. planlægning af hverdagen osv. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2011

Preghiera

millesofie skriver:

det er meget sødt af dig

men sådan er jeg slet ikke, det kunne aldrig falde mig ind

min datter er "normal" indtil andet er bevist

jeg holder selvfølgelig øje med hende og den indre uro hun har men det indgår ikke i vores hverdag

jeg kom bare til at tænke på om der var en stor eller lille risiko for arvelighed

Okay, helt i orden - dejligt at høre

Grunden til at jeg skrev sådan er nok også bare at jeg faktisk har en veninde med ADHD som er godt i gang med at "diagnosticere" sin 3årige datter... og i dét tilfælde, ødelægger det totalt datteren! (Hun får lige pludselig givet en undskyldning for alt af moderen, så datteren gør stort set NØJAGTIGT hvad der passer hende "det er jo bare hendes ADHD")

Hehe, så alarmklokkerne ringede lige Sorry

Anmeld

27. juli 2011

millesofie

Preghiera skriver:

Okay, helt i orden - dejligt at høre

Grunden til at jeg skrev sådan er nok også bare at jeg faktisk har en veninde med ADHD som er godt i gang med at "diagnosticere" sin 3årige datter... og i dét tilfælde, ødelægger det totalt datteren! (Hun får lige pludselig givet en undskyldning for alt af moderen, så datteren gør stort set NØJAGTIGT hvad der passer hende "det er jo bare hendes ADHD")

Hehe, så alarmklokkerne ringede lige Sorry

det er helt okay

jeg kender det godt

Anmeld

27. juli 2011

GryHSB

IsabellaCiinea skriver:

Min kæreste har ADHD.

Så når vi engang skal have børn, så håber vi lidt på en pige, da det er mest sandsynligt at drengebørn får ADHD.

Det er desværre ikke tilfældet, at piger har mindre risiko for ADHD. Oftest har de bare ikke Hyperdelen, og får derfor i stedet ADD diagnosen. Faktisk skulle det være meget sværere at være pige med ADHD/ADD end dreng, fordi det sjældent bliver opdaget; der er derfor (min teori) mange piger med kroniske depressioner, spiseforstyrrelser m.m., der burde undersøges for ADHD, da det kan ligge til grund for depressionerne m.m. Der er ikke nok fokus på piger med ADHD, men det betyder ikke, de ikke er der. De bliver bare ikke opdaget, fordi det oftest er de stille og rolige piger, bagerst i klassen som ingen lægger mærke til, det kæmper med handicappet. (Det samme er oftest tilfældet med autister, hvor der i sin tid også var teorier, der kørte på, der var langt flere drenge end piger der fik det; det passer ikke; det er bare forskellige indikatorer, der viser de har det).

Der er derfor lige så stor risiko for at din mand giver det videre til en pige som til en dreng. Men bare man er opmærksom på det i tide, så er der jo rigtig meget der i dag kan gøres for ADHD/ADD børn.

Anmeld

27. juli 2011

GryHSB

millesofie skriver:

tak allesammen

det var også min tanke at det var arveligt i større grad, men jeg havde ikke tænkt på at der kunne være forskel på kønnene

chancerne for at hun har det er jo lille, men ville egentlig også bare have vished om arveligheden

er i bund og grund ligeglad om hun har det, elsker hende over alt på jorden uanset hvad og min behandling af hende vil også være ens

Det er en udbredt misforståelse, at drenge har større risiko for ADHD end piger. Som skrevet ovenfor. Desværre opdages pigerne bare ikke så ofte som drengene, fordi de er indadreagerende i stedet for udadreagerende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.