Tripletest?!?!?!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2011

SussieThyssen

1000 tak for svaret piger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2011

Madam Blå

Leonora25 skriver:

Tripletest er en blodprøve. Ligesom doubletesten er det i forbindelse med nakkefoldscanningen.

Jeg mener dog tripeltesten er den forældede udgave og at man nu hellere praktiserer doubletest+nakkefold, da det er tidligere i forløbet.

I nogle tilfælde supplerer man stadigvæk med tripletest, HVIS man har mistanke om misdannelser eller hvis der er alvorlige arvelige sygdomme i familien. Tror også den bruges hvis man har været for sent ude til Nf. Men af hvad jeg har høret er det en metode der er på vej ud, da det er mere hensigtsmæssigt at få lavet dette tjek i forbindelse med Nf.

Er ret sikker på, at den ikke er på vej ud. Doubletesten bruges primært til at vurdere risikoen for Downs, mens tripletesten vurderer risikoen for neuralrørsdefekter, og vist nok også bugvægsdefekter - og downs.

Screeningen tilbydes stadig alle, dog er nogle lægehuset begyndt at praktisere at ikke tilbyde tripletesten. Hvilket, når jeg tænker over det, er lidt forkert...

Anmeld

26. juli 2011

Leonora25

Madam Blå skriver:

Er ret sikker på, at den ikke er på vej ud. Doubletesten bruges primært til at vurdere risikoen for Downs, mens tripletesten vurderer risikoen for neuralrørsdefekter, og vist nok også bugvægsdefekter - og downs.

Screeningen tilbydes stadig alle, dog er nogle lægehuset begyndt at praktisere at ikke tilbyde tripletesten. Hvilket, når jeg tænker over det, er lidt forkert...

Jeg mener heller ikke at det er helt på vej ud, men i forhold til doubletest+nakkefold og alm rutinescreening, der er tripeltesten vidst noget de færreste læger gør noget ud af at tilbyde. Også fordi at der der MD til at opdage eventuelle misdannelser. 

Men tror det er meget forskelligt hvor i landet man er. I eksempelvis sønderjylland der tilbydes alle gravide det, hvor det i resten af landet kun er kvinder over 35 eller kvinder som på anden måde er i risikogruppen der direkte tilbydes det.

Ja det er måske forkert og kender ikke den præcise grund til hvorfor læger ikke gør noget ud af at informere om denne test.

Anmeld

26. juli 2011

Madam Blå

Leonora25 skriver:

Jeg mener heller ikke at det er helt på vej ud, men i forhold til doubletest+nakkefold og alm rutinescreening, der er tripeltesten vidst noget de færreste læger gør noget ud af at tilbyde. Også fordi at der der MD til at opdage eventuelle misdannelser. 

Men tror det er meget forskelligt hvor i landet man er. I eksempelvis sønderjylland der tilbydes alle gravide det, hvor det i resten af landet kun er kvinder over 35 eller kvinder som på anden måde er i risikogruppen der direkte tilbydes det.

Ja det er måske forkert og kender ikke den præcise grund til hvorfor læger ikke gør noget ud af at informere om denne test.

Ja, tror også det må have noget med MD at gøre.

Underligt, at det er så forskelligt. Når det er en frivillig screening.. Nå, men sådan er det nok bare

Anmeld

26. juli 2011

Leonora25

Madam Blå skriver:

Fandt lige dette, så måske er det er grunden til de ikke gør så meget ud af af tilbyde det?

http://www.regionshospitalet-silkeborg.dk/afdelinger/gyn%C3%A6kologisk-obstetrisk/patientinformation/unders%C3%B8gelse+af+fosteret+for+arvelige+sygdomme :

Tripletest
I en blodprøve taget mellem 14 og 20 ugers graviditet måles indholdet af tre stoffer i dit blod. Du skal skannes før prøven, da graviditetslængden har betydning for undersøgelsesresultatet. Heller ikke Tripletesten kan sige med sikkerhed, om du får et barn med Down syndrom eller ej, men fortæller om risikoen for at du får et sådant barn. (som Doubletest)

I modsætning til Doubletesten kan Tripletesten vurdere risikoen for alvorligt rygmarvs- eller bugvægsbrok. Risikoen udtrykkes, som ovenfor beskrevet.

Doubletest eller tripletest?
Om der gøres Doubletest eller Tripletest afhænger af, hvor mange uger graviditeten er. Den ekstra information, Tripletesten giver om rygmarvs- og bugvægsbrok, kan også opnås ved ultralydskanning.                                                                            

Anmeld

26. juli 2011

Leonora25

Madam Blå skriver:

Ja, tror også det må have noget med MD at gøre.

Underligt, at det er så forskelligt. Når det er en frivillig screening.. Nå, men sådan er det nok bare

Ja det er lidt mystisk, det synes jeg også :-) Især fordi at man jo støder på det i blade/graviditetsbøger og så kan man jo ikke undgå at tænke over det, jeg blev selv helt i tvivl da jeg stødte på det og troede det var noget jeg burde havde været til Så lidt info fra lægen om det ville da være på sin plads

Men ja det er ikke alt vi behøver at forstå, selvom man gerne vil Det har nok også noget med økonomi at gøre?

Anmeld

26. juli 2011

Madam Blå

Leonora25 skriver:

Ja det er lidt mystisk, det synes jeg også :-) Især fordi at man jo støder på det i blade/graviditetsbøger og så kan man jo ikke undgå at tænke over det, jeg blev selv helt i tvivl da jeg stødte på det og troede det var noget jeg burde havde været til Så lidt info fra lægen om det ville da være på sin plads

Men ja det er ikke alt vi behøver at forstå, selvom man gerne vil Det har nok også noget med økonomi at gøre?

Jeg synes egentlig, at det er fint at man ikke tilbyder alle det. Men ikke når det er til alle. Har søgt og søgt, og kan virkelig ikke finde noget om, at den kun tilbydes kvinder over 35, eller kvinder med høj risikovurdering til NF. Alle steder står er, at:

Formålet med Tripletest screeningen er at give gravide mulighed for at få foretaget screening for åbne neuralrørsdefekter (NRD), bugvægsdefekter (BVD), Downs syndrom og trisomi 18.

http://www.ssi.dk/Diagnostik/Klinisk%20information/Undersoegelser%20til%20gravide/Tripletest%20udvidet%20information.aspx

Altså, der står alle gravide, og ikke kun nogle bestemte grupper.

Jeg har det sådan enten eller. Enten til alle, eller så skal forskriften laves om, så det tydeligt fremgår at det kun er visse grupper, der får lavet en tripletest. For som sagt, de kan jo se eventuelle misdannelser til MD.

Men ja, det må vel have noget med økonomi at gøre

Anmeld

26. juli 2011

Madam Blå

Leonora25 skriver:

Jeg synes egentlig, at det er fint at man ikke tilbyder alle det. Men ikke når det er til alle. Har søgt og søgt, og kan virkelig ikke finde noget om, at den kun tilbydes kvinder over 35, eller kvinder med høj risikovurdering til NF. Alle steder står er, at:

Formålet med Tripletest screeningen er at give gravide mulighed for at få foretaget screening for åbne neuralrørsdefekter (NRD), bugvægsdefekter (BVD), Downs syndrom og trisomi 18.

http://www.ssi.dk/Diagnostik/Klinisk%20information/Undersoegelser%20til%20gravide/Tripletest%20udvidet%20information.aspx

Jeg har det sådan enten eller. Enten til alle, eller så skal forskriften laves om, så det tydeligt fremgår at det kun er visse grupper, der får lavet en tripletest. For som sagt, de kan jo se eventuelle misdannelser til MD.

Anmeld

26. juli 2011

Leonora25

Madam Blå skriver:

Jeg læste det på www.sexogsamfund.dk

Men tror også det som hovedregel er noget alle gravide kan vælge, tror bare mange læger ikke tilbyder/informerer om det, medmindre de mener det er nødvendigt. Og ja du har ret hvis de vælger kun at tilbyde nogle grupper, så bør de også gøre dette klart, samt grundlaget herfor!

Anmeld

26. juli 2011

CmarianN

SussieThyssen skriver:

Hvad er en tripletest??

Det er en test som tages ved en blodprøve i uge 15-20. Blodprøven fortæller sammenholdt med øvrige faktorer (fx kvindens alder, resultaterne fra tidligere ultralydsundersøgelse under graviditeten, og resultaterne af blodprøven, du har fået taget) om risikoen for, at det barnet vi venter, har misdannelser af hjerne og rygmarv eller har Downs syndrom.

Hvis risikoen er høj, vil man få tilbudt yderligere undersøgelser og vejledning, og hvis risikoen er lav, så får man ikke flere tilbud om undersøgelser i forbindelse med vurderingen af vores risiko for at få et barn med de nævnte misdannelser. Det betyder, at man udregner en risiko, men at man ikke kan give garanti for, at barnet er normalt. Ved undersøgelserne vurderes  risikoen for, at barnet har de mest almindelige af nogle ret sjældne sygdomme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.