Kan man som overvægtig "sulte sig selv"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.176 visninger
15 svar
0 synes godt om
24. juli 2011

eElak

Godaften de damer... 

Dette er ikke et spørgsmål om hvorvidt jeg er ved at sulte mig selv eller ej.. Men det her er baseret på programmet "supersize vs. superskinny" og KCAL anbefalinger ;-)

Nå men here it goes... :-)

Her til aften så jeg det føromtalte program, hvor der er 2 deltagere som skal bytte madvaner for 5 dages tid..
Den ene er undervægtig, og spiser mindre end hvad en 3årig spiser på en dag (1300 KCAL) 
Den anden er overvægtig og spiser dobbelt så meget som en mandsperson bør spise (5000 KCAL spiser han - der anbefales ca 2400 KCAL).

Så er det jeg tænker...

Hvis man skal tabe sig, så skal man jo spise mindre end hvad man forbrænder - det er hamrende logisk. Men svært at overholde, hvis man er spundet ind i et væv af dårlige vaner.

Jeg er på madlog - og med mit ønskede vægttab samt angivede aktivitetsniveau, anbefaler de pt at jeg spiser højst 1107 KCAL om dagen. Dette tal falder jo mindre jeg bliver. 
Det er faktisk mindre end en 3årig spiser...

De siger dog "stop" ved 1000 KCAL - dvs. deres anbefaling siger at man skal have mindst 1000 KCAL om dagen...

Jeg ved godt det er blevet noget rodet, men mine tanker går nok mest på at jeg som overvægtig bliver anbefalet at spise mindre end hvad en 3årig spiser... Jeg spiser faktisk mindre end min søn pt - eller ca det samme... Han er 26 måneder. 

Ville man så kalde det at sulte sig selv? Eller er det bare et led i et vægttab? Er det ok, kun at leve af så lidt når nu jeg trods alt er fed? For hvis jeg ikke var fed, så ville folk sikkert glo noget..

Hvad er jeres tanker omkring anbefalingerne osv :-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2011

lukasmor

Har aldrig rigtig kunne forstå programmet. Altså det er en læge der er vært og det kan da umuligt være sundt hverken at proppe sig som undervægtig eller sulte sig som overvægtig

Anmeld

24. juli 2011

Christina.78

Tja kan ikke svare dig søde men følger lige med..vil også af med lidt overflødigt fedt

Anmeld

24. juli 2011

Lise

Det er vel et spørgsmål om sammensætning af madvarer. Der er jo forskel på hvor mange gulerødder vs. chokoladekiks man kan "købe" for 1100 Kcal  

Anmeld

24. juli 2011

Giraffen

KaLee skriver:

Godaften de damer... 

Dette er ikke et spørgsmål om hvorvidt jeg er ved at sulte mig selv eller ej.. Men det her er baseret på programmet "supersize vs. superskinny" og KCAL anbefalinger ;-)

Her til aften så jeg det føromtalte program, hvor der er 2 deltagere som skal bytte madvaner for 5 dages tid..
Den ene er undervægtig, og spiser mindre end hvad en 3årig spiser på en dag (1300 KCAL) 
Den anden er overvægtig og spiser dobbelt så meget som en mandsperson bør spise (5000 KCAL spiser han - der anbefales ca 2400 KCAL).

Så er det jeg tænker...

Hvis man skal tabe sig, så skal man jo spise mindre end hvad man forbrænder - det er hamrende logisk. Men svært at overholde, hvis man er spundet ind i et væv af dårlige vaner.

Jeg er på madlog - og med mit ønskede vægttab samt angivede aktivitetsniveau, anbefaler de pt at jeg spiser højst 1107 KCAL om dagen. Dette tal falder jo mindre jeg bliver. 

De siger dog "stop" ved 1000 KCAL - dvs. deres anbefaling siger at man skal have mindst 1000 KCAL om dagen...

Jeg ved godt det er blevet noget rodet, men mine tanker går nok mest på at jeg som overvægtig bliver anbefalet at spise mindre end hvad en 3årig spiser... Jeg spiser faktisk mindre end min søn pt - eller ca det samme... Han er 26 måneder. 

Ville man så kalde det at sulte sig selv? Eller er det bare et led i et vægttab? Er det ok, kun at leve af så lidt når nu jeg trods alt er fed? For hvis jeg ikke var fed, så ville folk sikkert glo noget..

Puuuha jeg synes det lyder af meget meget lidt 

Det jeg tænker er problemet med kun at indtage færre kalorier er at forbrændingen falder samtidig...

Derfor vil løsningen ofte være at spise lidt færre kalorier og så styrke sine muskler. Fx er ens lårmuskler de største på kroppen og jo stærkere muskler man har der, jo mere forbrænder ens krop. Ligesom cykelryttere der skal stå op om natten for at spise for at holde deres kalorieindtag ved lige.

Nu er jeg ikke ekspert og selvfølgelig er det vigtigst at indtage færre kalorier end man forbrænder. Men jeg ville til hver en tid mene at det er bedst at give kroppen det den reelt set har brug for og så opbygge en muskelmasse, der forbrænder mere + konditionstræning.

Nu blev det måske lidt forvirrende men pointen var - synes 1000kcal om dagen lyder af (alt for) lidt

Anmeld

24. juli 2011

2721

Tror du ikke anbefalingerne er baseret på a man som overvægtig har en masse kalorie kroppen kan tørre på, hvor i mod børn og mennesker der er alm af vægt ikke har fedt depoter de kan udnytte og derfor er nød til at indtage en vis mængde kalorier for at kroppen kan fungere. Plus små børn på 3 år jo har brug for kalorier/energi til at vokse?!

Bare en tanke

Anmeld

24. juli 2011

Frøken J.

KaLee skriver:

Godaften de damer... 

Så er det jeg tænker...

Ud over madlogs estimater har jeg hørt de fleste, som har været ved diætist, at de får anbefalet de 1200 kcal dagligt under vægttab. Så længe du sørger for at få dækket dit behov for fedtstoffer, protein, mineraler og vitaminer for det antal kcal, skal du ikke bekymre dig. Og det kan man btw godt

Anmeld

24. juli 2011

Stumpen

Frøken J. skriver:

Ud over madlogs estimater har jeg hørt de fleste, som har været ved diætist, at de får anbefalet de 1200 kcal dagligt under vægttab. Så længe du sørger for at få dækket dit behov for fedtstoffer, protein, mineraler og vitaminer for det antal kcal, skal du ikke bekymre dig. Og det kan man btw godt

Anmeld

24. juli 2011

eElak

Puslingen skriver:

Tror du ikke anbefalingerne er baseret på a man som overvægtig har en masse kalorie kroppen kan tørre på, hvor i mod børn og mennesker der er alm af vægt ikke har fedt depoter de kan udnytte og derfor er nød til at indtage en vis mængde kalorier for at kroppen kan fungere. Plus små børn på 3 år jo har brug for kalorier/energi til at vokse?!

Bare en tanke

Helt klart - det er jeg helt sikker på.. 

Min knægt er en "lille lort" og jeg er meget opsat på at han får hvad han har brug for, da han netop skal vokse.. Hans vægt har stået stille længe, selvom han spiser og spiser - fordi han er meget aktiv... ;-)

Det var også den "morsomme" betragtning jeg kom til at tænke på, i forhold til anbefalinger vs. hvad der egentlig er bedst. ;-) 

Anmeld

24. juli 2011

2721

KaLee skriver:

Helt klart - det er jeg helt sikker på.. 

Min knægt er en "lille lort" og jeg er meget opsat på at han får hvad han har brug for, da han netop skal vokse.. Hans vægt har stået stille længe, selvom han spiser og spiser - fordi han er meget aktiv... ;-)

Det var også den "morsomme" betragtning jeg kom til at tænke på, i forhold til anbefalinger vs. hvad der egentlig er bedst. ;-) 

Okay, på den måde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.