"Dårlig mave og smerter før menstruation"
hej.. jeg skulle li spørger jeg har aldrig haft det føre men nu når jeg får min mensess så får jeg dårlig mave 1 uge føre også ondt i mave og ryggen.. hvad kan jeg gøre ved det?
Rebeccas svar
Hej!
Tak for dit spørgsmål! Dine symptomer er op til menstruation med dårlig mave og smerter er slet ikke ualmindelige.
Faktisk oplever en trejdedel af de kvinder, som ikke normalt har problemer med mave og fordøjelse, at de får gener - typisk diarré - op til menstruation. Så problemet er mere normalt, end man måske lige skulle tro.
Og menstruationssmerter kender endnu flere kvinder til.....
Mange får også væskeophobninger (tager på) og bliver oppustede.
Både den dårlige mave og smerterne skyldes sandsynligvis, at kroppen producerer for mange af nogle bestemte prostaglandiner, som øger betændelsesdannelsen. Det giver smerter, blandt andet fordi livmoderhalsen trækker sig sammen. Og det menes også at kunne påvirke fordøjelsen.
Maveproblemerne kan også hænge sammen med, at man får trang til at spise mere sødt, flere hurtige kulhydrater som hvidt brød, sukker og slik, eventuelt sødestoffer, i ugen op til menstruation, og det kan også være hård kost for tarmene. Men man kan godt får gener, selv om man ikke spiser mere usundt op til mens.
Det er altid en god idé at tage en snak med din læge, som kender dig bedst.
Lægen vil også kunne pege på, hvilke former for smertestillende, du kan tage, hvis du får brug for det.
Men heldigvis er der også meget, du kan gøre med kost, livsstil og kosttilskud, som måske kan afhjælpe eller fjerne problemet.
* Motion hjælper rigtig mange.
* Spis groft, sundt og fiberrigt, det vil sige mange grøntsager, frugt, bælgfrugter, nødder, frø, kerner, mandler og koldpressede olier.
* Spis ikke så meget kød, mælkeprodukter, sukker, junkfood og kaffe, da det kan øge betændelsestilstanden i kroppen.
* Sørg for ro, hvile og søvn.
* Yoga og afspænding kan lindre smerterne.
* Tag en basispakke af kosttilskud: En god multivitamin (f.eks. Omnimin eller Spektro, fås i Matas og helsekosten), 1 tsk. eller 4 kapsler Omega 3 fiskeolie fra Nordic Naturals og en D-vitamin D-pearls 38 mcg fra Pharma Nord (eller en D-vitamin oliekapsel 35 mcg fra DFI).
* Tag derudover 300-600 mg magnesium, som lindrer kramper. 400-800 IE E-vitamin, som dæmper dårlige prostaglandinerne. 1 tsk kæmpenatlysolie, som danner gode prostaglandiner.
* Probiotika styrker tarmfloraen og er også vigtig for immunforsvaret. Brug f.eks. Udo’s Choice Adult’s Blend Probiotic eller NDS Probiotic Classic.
* Massage og akupunktur kan hjælpe.
* Derudover kan en del urter hjælpe. Det kan du læse mere om i læge Irene Hages bog “Kvinde, krop og sundhed” (kan lånes på biblioteket) eller opsøge en urteterapuet. Ingefær og kamille kan du trygt bruge på egen hånd, f.eks. som te.
Jeg håber, at noget af dette kan hjælpe dig.
Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kh Rebecca, rebeccapersson.com
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com