Hver dag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Så gør du det, at du tager den bette op, skifter ble, fodrer og så er det legetid/hyggetid.
Prøv at tage tid på hvor længe der går fra du har fodret og til, at den lille bliver træt og skal hen og sove..og hvor længe trolden sover.
Derefter prøver du at trække tiden en lille smule hver dag, så morgen-ritualet, med amning og hygge, ligger på ca. halvanden time, og så putter du til formiddagssøvn.

Stille og roligt (og Rom blev ikke bygget på en dag som bekendt) arbejder du jer hen, hvor du har morgenrituel, sovning, frokost ritual, sovning, eftermiddags ritual, en lur aftensmad, et dejligt bad, så den lille bliver søvnig og så aftenputning omkring kl 18:30-19.
Den sene fodring sørger du for foregår i svag belysning..en ren ble, og fodring helst i mørke eller meget svag belysning og uden leg eller hygge, så du derigennem viser at nu er det nat, og man skal sove.

Alt dette lærte jeg fra starten, fordi jeg havde en super mor og svigermor, som tog god hånd omkring mig og de små, så vi lynhurtigt fik en god rytme, og det har virket..ikke kun for mig men også for mange andre, både før mig og efter.
Men..som sagt..det kræver tålmodighed og ro..og en lille portion stædighed

mange tak

det lyder som et godt råd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2011

SussieThyssen

BinaMor skriver:

kæreste sussi jeg vrissede ikke men du kunne jo ikke høre tonen

og dejligt du vil hjælpe. men det vil jeg også og børn er forskellige. det findes de børn der har bedst af rytmer fra start men der findes også sensitive børn der har et storttryghed/amnings behov. min datter er selv en af dem og hvis jeg havde fået afvide at jeg kunne lave rytmerne bedre var jeg gået op i spåner. hun grædog ggræd. sov aldrig trods hjælp af forældre, bedsteforældre og sp ér. hun er ekstremt signalfølsom og dhendes typer findes der flere af. derforskal man ikke føle sig fallitagtig hvios man ikke kan få en rytme ind endnu.

men jeg vrissede altså ikke

det er min oplevelse af hendes situation. og jeg har også ret til min mening selvom du er ældre ik?

peace

Selvfølgelig har du det vense

Det var bare dit "Ja-ja" jeg reagerede på..og blev lidt ked af..men det er helt glemt og tilgivet.

Og ja..du har ret..børn er forskellige, men igen..sensitive børn eller ej (som heldigvis de færeste børn er) så fungerer de bedst med en masse ro og rytme..og det handler jo netop om at finde en rytme, som barnet og forældrene trives ved.

Men stakkels din lille bebs...og det må have været hårdt for dig.
Jeg havde et kolikbarn...3 mdr med skrigeri fra kl halv 4 om eftermiddagen til halv to om natten...man er jo nærmest klar til førtidspension..så jeg kan levende forestille mig, hvordan du har haft det.

Anmeld

18. juli 2011

raca

SussieThyssen skriver:

Så gør du det, at du tager den bette op, skifter ble, fodrer og så er det legetid/hyggetid.
Prøv at tage tid på hvor længe der går fra du har fodret og til, at den lille bliver træt og skal hen og sove..og hvor længe trolden sover.
Derefter prøver du at trække tiden en lille smule hver dag, så morgen-ritualet, med amning og hygge, ligger på ca. halvanden time, og så putter du til formiddagssøvn.

Stille og roligt (og Rom blev ikke bygget på en dag som bekendt) arbejder du jer hen, hvor du har morgenrituel, sovning, frokost ritual, sovning, eftermiddags ritual, en lur aftensmad, et dejligt bad, så den lille bliver søvnig og så aftenputning omkring kl 18:30-19.
Den sene fodring sørger du for foregår i svag belysning..en ren ble, og fodring helst i mørke eller meget svag belysning og uden leg eller hygge, så du derigennem viser at nu er det nat, og man skal sove.

Alt dette lærte jeg fra starten, fordi jeg havde en super mor og svigermor, som tog god hånd omkring mig og de små, så vi lynhurtigt fik en god rytme, og det har virket..ikke kun for mig men også for mange andre, både før mig og efter.

hvad gjorde i så ved eks apetit spring, hvor barnet æder ca et døgn?

eller når søvn behove ændrede sig..

eller når man eks har et barn der vågner monster sulten, ammer skider leger ammer og sover...

elle et barn der selv som 1 mdr naturligt er vågen i 2-3 timer..

eller det modsatte et barn der bliver overtræt efter 3kvarter...

hvad hvis der er pænt vigtige undersøgelse hver 2 dag de første 2 mdr der SKAL følges.. og læger der er pænt lige glade med om barnet sov eller ej.

for mig var det vigtigere at lære barnet at kende og følge dennes rytme frem for at stoppe barnet i kasser ved fødslen..

Anmeld

18. juli 2011

SussieThyssen

raca skriver:

hvad gjorde i så ved eks apetit spring, hvor barnet æder ca et døgn?

eller når søvn behove ændrede sig..

eller når man eks har et barn der vågner monster sulten, ammer skider leger ammer og sover...

elle et barn der selv som 1 mdr naturligt er vågen i 2-3 timer..

eller det modsatte et barn der bliver overtræt efter 3kvarter...

hvad hvis der er pænt vigtige undersøgelse hver 2 dag de første 2 mdr der SKAL følges.. og læger der er pænt lige glade med om barnet sov eller ej.

for mig var det vigtigere at lære barnet at kende og følge dennes rytme frem for at stoppe barnet i kasser ved fødslen..

Den slags særlige ting pusler man jo så ind, så den rytme, som man nu synes passer en og barnet bedst bliver holdt.

Jeg understreger jo netop, at man skal prøve at pusle et rytmisk skema ind som passer mor og barn bedst (kan godt være det ikke har været tydeligt nok)

Jeg oplevde selv alle de der dumme brud på rytmen med min nr 3 som havde/har en kronisk sygdom, hvor vi i lange perioder skulle til undersøgelser i tide og utide, og også var indlagt, og hvor jeg prøvede at holde vores rytme.
Selvfølgelig havde jeg en kamp med det, men i det store og hele lykkedes det.

Som jeg skrev, med smidighed og lidt stædighed, så fungerede det.
Jeg råder jo også kun til et helt almindeligt generelt barn..uden problemer af nogen art, hvor det bare er lidt uoverskueligt for en nybagt mor

Anmeld

18. juli 2011

raca

SussieThyssen skriver:

Den slags særlige ting pusler man jo så ind, så den rytme, som man nu synes passer en og barnet bedst bliver holdt.

Jeg understreger jo netop, at man skal prøve at pusle et rytmisk skema ind som passer mor og barn bedst (kan godt være det ikke har været tydeligt nok)

Jeg oplevde selv alle de der dumme brud på rytmen med min nr 3 som havde/har en kronisk sygdom, hvor vi i lange perioder skulle til undersøgelser i tide og utide, og også var indlagt, og hvor jeg prøvede at holde vores rytme.
Selvfølgelig havde jeg en kamp med det, men i det store og hele lykkedes det.

Som jeg skrev, med smidighed og lidt stædighed, så fungerede det.
Jeg råder jo også kun til et helt almindeligt generelt barn..uden problemer af nogen art, hvor det bare er lidt uoverskueligt for en nybagt mor

jammen for mig var det spild af min tid og indarbejde en rytme.. den kom jo selv ved 4 mdr. før det var det vigtige og gav mere mening for mig at se på barnet og lære at aflæse det..

så jeg mener man skal se på sig selv og på barnet og vudere om rytme vil være en hemsko eller en hjælp

før 3 mdr mener jeg det er en hemsko da det kræve uforholdsmessig mange kræfter at opretholde. og i værste fald kan det spolere amningen hvis man fejlagtigt fastsætter spisetiderne...

det eneste der har været fast har være aftenuro.. hvor jeg marton ammede en 3 timer.. dette gør de små jo bare for at tanke op til natten.. 

men hvis jeg havde fastholdt en kunstig rytme for dem ville de jo istedet af ædt et par gange ekstra om natten i stedet for at sove 3-7 timer i streg.

Anmeld

18. juli 2011

SussieThyssen

raca skriver:

jammen for mig var det spild af min tid og indarbejde en rytme.. den kom jo selv ved 4 mdr. før det var det vigtige og gav mere mening for mig at se på barnet og lære at aflæse det..

så jeg mener man skal se på sig selv og på barnet og vudere om rytme vil være en hemsko eller en hjælp

før 3 mdr mener jeg det er en hemsko da det kræve uforholdsmessig mange kræfter at opretholde. og i værste fald kan det spolere amningen hvis man fejlagtigt fastsætter spisetiderne...

det eneste der har været fast har være aftenuro.. hvor jeg marton ammede en 3 timer.. dette gør de små jo bare for at tanke op til natten.. 

men hvis jeg havde fastholdt en kunstig rytme for dem ville de jo istedet af ædt et par gange ekstra om natten i stedet for at sove 3-7 timer i streg.

Ja enhver sin måde.
Mine har sovet fra ca 23 til 07 næste morgen fra de var ca 8 dage..og sov jo så fra ca 19 til godt 22 hvor de så fik natmad...

Men det er jo fint nok hvis du har din måde..og andre har deres

Anmeld

18. juli 2011

Tona

SussieThyssen skriver:

Komplet enig her. Tror at det er meget undervurderet hvor meget børn har brug for den tryghed der ligger i faste rammer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.