Omsorgsgiver skriver:
Hej alle!
Håber I kan hjælpe mig! Jeg har siden i torsdags have en slags sidestik i maven eller stik i maven som jeg kun mærker til når jeg står oprejst eller går rundt. Jeg mærker ikke noget til det når jeg sidder eller ligger ned. Jeg var til jordemoder i torsdags og det hele så fint ud. Jeg mærker også den lille derinde.
Er det bare ligamentsmerter eller hvad er det? I starten var det kun i højre side hvor jeg også har fået at vide at barnet ligger med hovedet nedad, men nu er det i midten af maven.
Håber der er nogen som kan hjælpe!
Du har højest sandsynligt ligamensmerter, som er mange ting.
De opstår bl.a. pga at musklerne giver sig, men også fordi musklerne bliver lidt overanstrengt og påvirkede efterhånden som barnet vokser til og trykker både på nervebaner og muskler.
Musklerne forsøger at kompensere for den ekstra vægt, og hvis din bebs primært ligger i den ene side, så vil dine muskler forsøge at rette op påskævheden og belastningen ved at trække sig sammen i den anden side, og det kan så give ømheden og stikkeriet du har i midten.
Efterhånden som din termin nærmer sig, vil babyen normalt lægge sig midt i maven og rette sig ind, så vægtfordelingen bliver mere centreret og "stikkeriet" aftager.

Kærligst
Sussie
Anmeld