MorTilJanuar skriver:
Hmm ja du har jo nok ret
Jeg havde det bare oppe den gang jeg var pædmedhjælper og var nærmest ved at blive jagtet ud af institutionen af de andre ansatte for at sige at jeg ikke synes det var passende
men de der unger der kravler på væggene kæft jeg blev trætte af det, og da det så blev afprøvet, tada ingen unger der kravlede, ingen ballade over han har fået sådan et stykke og det har jeg ikke... og meget gladere unger 
Den teori holder vist ikke rigtig, den blev afprøvet for nyligt og der var intet hold i det (godt nok i england, men stadig), måske snarere Rosentail effekten
, men at visse farvestoffer kan give hyperaktivitet er bevist, men ikke at det er sukker.. så der er lidt en forskel..
For at svare på spørgsmålet, hvorfor skal der ikke være lidt slik og ligende til fødselsdage, sammen med frugten - det er en dag om året hvor barnet "får lov til at bestemme - sammen med mor og far" hvad barnet gerne vil have, eller barnet får sine favoritter, og det er alment bevist at børns smagsløg er mere tilbøjelig til søde frem for syrlige ting fx., så det giver nu meget godt mening for mig.
At du har arbejdet i en inst. hvor de mente at slik bare var sagen frem for frugt fx., finder jeg meget pudsigt set i lyset af de mange øko/grønne/sunde planer og bestemmelser også for fødselsdage, der er lavet indenfor det seneste årti på daginstitutionsområdet, men selvfølgelig er der stadig inst. der gør det modsatte, men de er heldigvis efterhånden i fåtal.. 
Jeg tror der er nogen som fastholder deres holdning til fx. slik og ligende når de får børn, men for langt de fleste, tror jeg personligt at slikket som med så meget andet, at de gode hensigter indimellem ryger en tur, vi er tros alt kun mødre..
- og for at citere underoverskriften på en bog. "Jeg var den perfekte mor, indtil jeg fik børn".... 
Anmeld