Anonym skriver:
hvis altså du ved mere om undersøgelserne de laver.. ?
Det gør jeg :-)
Jamen altså, man får en henvisning til en gynækolog. Så har man først en stille og rolig samtale hvor han spørger til arvelige sygdomme, hvor lang tid man har prøvet o.s.v. (jeg synes at denne samtale er spild af tid, men den er åbenbart obligatorisk). Derefter skal du have taget blodprøver på to forskellige tidspunkter i din cyklus. Du går bare op til gyn'en når der er åbent og så tager assistenten en prøve, det tager to minutter. Derudover skal du scannes indvendigt og have en vandscanning, hvor der bliver skyllet vand gennem æggelederne så de kan se at der er passage. Denne undersøgelse tager nok max. et kvarter alt i alt (hvis I har haft nemt ved at få børn før, kan det typisk godt være et svar at du har haft en underlivsbetændelse og at dine æggeledere er vokset sammen. MEN det kan selvfølgelig også være alt muligt andet, eller ingenting ;-) Og så skal kæresten aflevere en sædprøve.
Så: To møder med gyn'en. To blodprøver til dig. Én (eller to) sædprøver til manden.
Forløbet tager cirka en måned - fordi der skal tages blod både i starten og slutningen af cyklus.
Hmm, nogle vil måske synes at det er meget omfattende ;-) Men det er det altså ikke. Jeg ville i hvert fald ikke kunne holde ud at gå og vente og prøve i uvished i årevis, når man kan få svar på en måned.
Anmeld