forskellige opskrifter tøser.. koooom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.139 visninger
11 svar
0 synes godt om
27. februar 2008

ka li ja

her er lige en lise spurgte efter, men kan i andre ikke også smide nogle lækre opskrifter på alt muligt.
jeg gemmer jo det skidt 8D

lise her er susans hytte boller;)

hytteost boller:

ca 24 stk. 1,5 points pr bolle

21/2 dl skummetmælk
200 g hytteost
1 dl sukker
50 g gær
1/2 tsk salt
6 dl hvedemel
1 knsp kardemomme ( kan undlades )
6 spsk rosiner

pensles:
1 æggehvide

opløs gæren i den lunkne mølk i en skål. Tilset hytteosten, sukker, rosiner, kardemomme, og salt. Tilsæt melet lidt af gangen og arbejd dejen blank og smidig. OBS djen får en ganske løs konsistens. Fordel dejen i 24 alluminiumsforme og lad dejen hæve til dobbelt størrelse. pensel bollerne med æggehviden. Bag bollerne ved 250 grader i ca 8-10 min.

istedet for kardemomme og rosiner, kan man putte vaniljesukker eller kanel og små æblestykker.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2008

ka li ja

uhhh de her er mine yndlings:P

Grovboller med spinat
Tilberedningstid: 60+ min.
Årstid: Hele året
Antal: 24 boller

4 dl mælk
50 g gær
150 g optøet, frossen helbladet spinat
250 g Cheasy Hytteost 1,5%
1 spsk groft salt
1½ dl solsikkekerner
100 g fuldkornshvedemel (ca. 1½ dl)
800 g hvedemel

Pensling
1 sammenpisket æg

Bagetid: Ca. 15 min. ved 225º.

Hæld mælken i en skål og rør gæren ud heri. Hak spinaten groft med fx en kniv og tilsæt spinaten sammen med de øvrige ingredienser. Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1 ½ time. Slå dejen igennem med en grydeske - stadig i skålen. Dyp 2 spiseskeer i varmt vand og form 24 boller ved at sætte klumper af den bløde dej på plader med bagepapir. Lad bollerne efterhæve tildækket i ca. ½ time. Pensl bollerne med æg og bag dem næstøverst i ovnen.

Anmeld

27. februar 2008

ka li ja

Kartoffelfrikadeller med ost
Tilberedningstid: 45 min.
Årstid: Hele året
Antal: Hovedret til 4

Dressing
2 dl Karolines Køkken kvark 1%
2½ spsk finthakket frisk dild
2½ spsk finthakket frisk persille
2½ spsk fintklippet frisk purløg
¼ tsk groft salt
friskkværnet peber

Kartoffelfrikadeller - 20 stk.
250 g kogte, kolde melede kartofler
1½ spsk fintrevet zittauerløg
150 g Cheasy revet ost 10%
2 æg (str. stor)
1 dl rasp (ca. 50 g)
1 tsk groft salt
friskkværnet peber
25 g smør

Tilbehør
300 g dampede gulerødder
300 g dampede porrer
200 g groft brød

Dressing: Vend alle ingredienserne sammen og stil dressingen tildækket i køleskabet i mindst 15 min. Smag til.

Kartoffelfrikadeller: Kom kartoflerne i en skål og mos dem med en gaffel. Tilsæt resten af ingredienserne og rør blandingen godt sammen. Lad halvdelen af smørret blive gyldent i en pande. Form halvdelen af kartoffelblandingen til 10 små "frikadeller", fx med en ske. Steg "frikadellerne" på 3 sider ved jævn varme (ca. 6 min. i alt). Tag de stegte kartoffelfrikadeller op af panden og hold dem varme. Steg de sidste "frikadeller" i resten af smørret.

Anmeld

27. februar 2008

Rasmine

Hvad er du dog på, med al den energi?
Jeg vil også ha noget.

Mette - helt flad, stadig med racermave???

Anmeld

27. februar 2008

Astrid P

Kartoffel/Jordskok-suppe

500 g skrællede kartofler
500 g skrællede jordskokker (eller fx broccoli, blomkål eller lign.)
1 liter hønsekødsbouillon
et par kviste frisk timian eller 3 tsk. tørret timian
3 fed snittet hvidløg
1 dl madlavningsfløde
salt og peber

Kartofler og jordskokker skæres i mindre tern. Kommes i gryden med bouillon, timian og hvidløg. Koger ca. 20 minutter eller til kartoflerne er møre. Gryden tages af varmen og hele baduljen blendes med en stavblender. Tilføj madlavningsfløde og lad suppen koge op. Smag til med salt og peber (evt. lidt chilli)
Serveres evt. med Kaluhas spinatboller...
KH Astrid

Anmeld

27. februar 2008

Astrid P

PS: Suppen får iøvrigt den smukkeste, grønne farve når den laves med broccoli. Meget dekorativt, men med overhængende risiko for alvorlige prutter dagen efter!!!

Anmeld

27. februar 2008

ka li ja

uhhhhm lyder lækkert;o)

og er skam ikke på noget.. jo lige om lidt sofaen.......

Anmeld

27. februar 2008

Lise

SUPER! Tusinde tak... :) De der spinatboller skal da helt sikkert også prøves...

Lise - som ellers ikke gør så meget i opskrifter, men mere tager lidt af det ene og lidt af det andet...

ka li ja skriver:

her er lige en lise spurgte efter, men kan i andre ikke også smide nogle lækre opskrifter på alt muligt.
jeg gemmer jo det skidt 8D

lise her er susans hytte boller;)

hytteost boller:

ca 24 stk. 1,5 points pr bolle

21/2 dl skummetmælk
200 g hytteost
1 dl sukker
50 g gær
1/2 tsk salt
6 dl hvedemel
1 knsp kardemomme ( kan undlades )
6 spsk rosiner

pensles:
1 æggehvide

opløs gæren i den lunkne mølk i en skål. Tilset hytteosten, sukker, rosiner, kardemomme, og salt. Tilsæt melet lidt af gangen og arbejd dejen blank og smidig. OBS djen får en ganske løs konsistens. Fordel dejen i 24 alluminiumsforme og lad dejen hæve til dobbelt størrelse. pensel bollerne med æggehviden. Bag bollerne ved 250 grader i ca 8-10 min.

istedet for kardemomme og rosiner, kan man putte vaniljesukker eller kanel og små æblestykker.

Anmeld

27. februar 2008

ka li ja

hvem kom med den der avokado/karftoffelsalat?? den var bare go. hvad er der i udover det???

Anmeld

27. februar 2008

ivfmarie

Altså... jeg bruger jo ikke opskrifter, men jeg kan da genfortælle min frokost, der var rigtig lækker. Vi kan jo kalde den kyllingesalat med sesam og æble (ebel - hihi)

ca 100 gr Stegt eller kogt kyllingerest i "mundrette" stykker
1 æble - helst braeburn/fuji/royal galla i tern
1 spsk sesamfrø
ca 2 cm porre/forårsløg eller 1/4 løg i fine strimler
fint skåret kinakål eller iceberg - ca en håndfuld
1 rød peberfrugt i fine strimler

Kom sesam på en varm pande uden fedtstof, når de begyndet at "knitre" slukkes for varmen, og kyllingen smides på panden og ristes af sammen med sesamen. Resten af ingredienserne mixes sammen, og sesam-kylling kommes ovenpå.

Som "dressing" kan bruges hytteost, eller fromage frais med lidt karry

Og sammen med en lækker bolle/flytes, så er der bare en yummi frokost i hus!

Marie - ikke bleg for at prøve sig frem i et køkken!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.