Decemberbørn og skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2011

132319

Det kommer SÅ meget an på barnets modenhed!

Jg har altid sagt at min Hjalte, som er fra dec ikke skulle i skole før han var 6 1/2 år men da han går vildt meget op i at stave og tælle allerede, tror jeg at han skal afsted når han er 5 1/2 år.

I dit tilfælde ville jeg helt helt sikkert vente med Hjalte. Der er STOR forskel på børn fra dec og jan samme år og jeg tror måske at han ville føle at han skulle kunne følge med sin 1 år ældre bror.

Du kan sagtens bede om udsættelse når han er fra dec, især fordi han er for tidligt født. Det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, min Hjalte er jo også født 6 uger før tid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2011

Hvem?

132319 skriver:

Det kommer SÅ meget an på barnets modenhed!

Jg har altid sagt at min Hjalte, som er fra dec ikke skulle i skole før han var 6 1/2 år men da han går vildt meget op i at stave og tælle allerede, tror jeg at han skal afsted når han er 5 1/2 år.

I dit tilfælde ville jeg helt helt sikkert vente med Hjalte. Der er STOR forskel på børn fra dec og jan samme år og jeg tror måske at han ville føle at han skulle kunne følge med sin 1 år ældre bror.

Du kan sagtens bede om udsættelse når han er fra dec, især fordi han er for tidligt født. Det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, min Hjalte er jo også født 6 uger før tid.

Ej, hvor skægt, min Hjalte er også 6 uger før tid - jeg ville bare li vide om der var bestemte regler

Anmeld

6. juli 2011

Hvem?

- skriver:

Umidelbart skal de jo. Men i må jo de an hvordan reglerne er til den tid.Pt er det svært at få skoleudsættelse.

Det var nemli også det jeg havde hørt... Hm, det kan jo være verden ser helt anderledes ud om 5 år...

Anmeld

13. juli 2011

Grynt

altså hvis jeg forstår det rigtigt så burde den ældste starte i skole sommeren 2016 og den yngste i sommeren 2017 eller har jeg fuldstændigt misforstået noget her?

Anmeld

13. juli 2011

Hvem?

Kurt skriver:

altså hvis jeg forstår det rigtigt så burde den ældste starte i skole sommeren 2016 og den yngste i sommeren 2017 eller har jeg fuldstændigt misforstået noget her?

De er begge fra 2010, så det hele kommer an på hvordan det ser ud til den tid, men ville li høre hvordan det var idag.

Anmeld

13. juli 2011

Grynt

SanneBoe skriver:

De er begge fra 2010, så det hele kommer an på hvordan det ser ud til den tid, men ville li høre hvordan det var idag.

Den havde jeg fanget at de begge var fra 2010  Men samtidig tænker jeg bare at den ældste vil jo være 6½ når sommeren kommer og skal starte skole hvor den yngste jo ikke er fyldt 6 endnu på det tidspunkt.

Hvis det var mig tror jeg jeg ville skubbe på for at de starter hvert sit år i skolen netop pga det jeg lige har nævnt, men også fordi jeg mener den store skal have lov til at være den store og gøre store drengs ting uden lillebror er lige bag ved  Desuden så er drenges hjerner bare ikke så moden i den alder som pigers og derfor vil extra måneder i bhv være godt for den bette før han skal starte skole.

Anmeld

13. juli 2011

SussieThyssen

SanneBoe skriver:

Overhovedet ik fordi jeg har brug for at vide det nu, men blir alligevel noget nysgerrig.

Jeg har jo Lauge fra Januar 2010 og Hjalte fra December 2010 - når folk så får af vide de er fra samme år, løfter de brynet og siger; "De skal vel ikke gå i klasse sammen??"

Tja, tjoooo, det ved jeg da ik li - men syntes jeg har hørt i tidernes morgen, at der er en "uskreven regel" der siger at børn gerne ska starte der år, de fylder 6??

For så ska de jo gå i klasse sammen???

Altså som lærer anbefaler man ikke at pseudotvillinger går sammen, og slet ikke i samme klasse.

Den der lige er det lidt ældre har godt af, at der nu også ER den lille forskel, for det er nu engang sådan at den der er ældst også skal have lov til at være det.

Mine egne børnebørn går også med det års forskel, og jeg tror det har gavnet den ældste at han har kunne få lov til at være den store og have noget som hun IKKE kunne deltage i.

Kærligst
Sussie

Anmeld

13. juli 2011

Sakris

SanneBoe skriver:

Det har de ikke her, da det er en "lille" skole med 3-400 elever fra 0.-9.klasse

I så fald ville jeg vente et år med at sende den yngste i skole. Den ældste skal næsten også have lov at være storebror. Jeg har også et barn fra december 2010, og vi fik af vide at forældrene selv bestemmer årgang når man har december/Januar børn. De er midt i det hele, så der må man kigge på hvor modne de er. Piger bliver jo noget hurtigere modne end drenge, så vores skal indtil videre starte når hun er 5.

Hvem ved, måske er jeres ældste moden nok til at starte året før? Men ville umiddelbart gå efter at Hjalte er en årgang under sin bror! 

Anmeld

13. juli 2011

Sakris

SussieThyssen skriver:

Altså som lærer anbefaler man ikke at pseudotvillinger går sammen, og slet ikke i samme klasse.

Den der lige er det lidt ældre har godt af, at der nu også ER den lille forskel, for det er nu engang sådan at den der er ældst også skal have lov til at være det.

Mine egne børnebørn går også med det års forskel, og jeg tror det har gavnet den ældste at han har kunne få lov til at være den store og have noget som hun IKKE kunne deltage i.

Kærligst
Sussie

Yes

Anmeld

13. juli 2011

henh01

Hej

Jeg er selv fra dec slut dec for at det ikke skal være løgn og jeg startede som 5½ årig. Ved ikke om det hjælper dig. Jeg var måske var lige en tand for klog

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.