Eksperthjælp: Er det for tidligt at inddrage en talepædagog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.004 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. juli 2011

Helle Hansen

"Er det for tidligt at inddrage en talepædagog?"

Kære Helle.

Jeg har en datter på 21 mdr.

Har været til samtale i hendes vuggestue da min datter Lærke ikke rigtig har noget sprog. Hun kan sige nogle få ord, men ikke sætninger. Det er som om hun har opfundet sit eget sprog. Hun "snakker" og "snakker". Pædagogerne i vuggestuen har fortalt mig at de vil få en talepædagog til at komme. Jeg vil bare mene at det er for tidligt? Eller er jeg helt gal på den. Jeg er så bange for at det er mig der er noget galt med, at jeg ikke er "god" nok til at lærer hende at tale. Synes bare ikke at jeg laver andet og viser Lærke tingene og siger ordet osv.

HJÆLP!

Mange hilsner fra Mette

Helles svar

Kære Mette,

Først og fremmest lyder det som om, at du er meget bevidst om, hvordan du sprogstimulerer din datter på en god måde, nemlig ved at benævne ting og aktiviteter i hverdagen og gentage det hun siger, så hun hører ordene korrekt udtalt, så du må endelig ikke tro, at du ikke er god nok til at lære hende at tale.

Der er rigtig stor individuel forskel på børns sproglige udvikling, og i en større undersøgelse af danske børn med normal sproglig udvikling viste det sig, at nogle børn på 18 måneder kun kunne sige ganske få ord, mens andre kunne et par hundrede og kun 50 % af børnene talte i sætninger ved 24 måneders alderen. Der kan være flere årsager til, at nogle børn er lidt langsommere om at komme igang med sproget end andre.

Hvis man er bekymret, så er det en god ide at inddrage en talepædagog. Jeg synes ikke, at det er for tidligt at inddrage en talepædagog, selvom din datter kun er 21 måneder, hvis pædagogerne, som ser din datter dagligt, anbefaler det. I samråd med talepædagogen kan du få en vurdering af din datters sproglige udvikling, og i kan tale om de faktorer, som kan have betydning for sprogets udvikling. Det er min erfaring, at det er med til at reducere de bekymringer, man som forældre ofte har, bl.a. om man nu sprogstimulerer godt nok. Desuden kan inddragelsen af en talepædagog være med til at skabe fokus på en fælles sproglig indsats for din datter både i hjemmet og i institutionen.

Jeg håber, du kan bruge mit svar,

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.