Luna F. skriver:
Jeg får hele tiden at vide at det er en god idé at sætte sig ind i de forskellige smertelindringsmetoder ved en fødsel. Men for mig er det altså en by i Rusland. Kan nogen måske komme med nogle erfaringer, gøre det lidt simpelt og overskueligt med fordele/ulemper ? 
Jeg var nødsaget til at få en epiduralblokade selv om det var det sidste jeg ville i verden på forhånd. Jeg mener da også stadig at man kun skal vælge det som sidste udvej, da det jo er en lidt vild ting at gøre ved kroppen.
Når det så er sagt og når jeg ikke kunne komme udenom det, så er jeg dybt taknemmelig for at jeg havde muligheden for at få sådan en blokade.
Det gjorde ikke ondt at få den lagt overhovedet, for de stikker når man har en ve så man ikke rigtig registrerer det. Det var bare et lille stik og så var den lagt. I mit tilfælde skete der godt nok det at benene også blev bedøvet så jeg ikke kunne gå rundt efter den var lagt, men måtte blive på fødelejet (men det er vist ikke normalt. Det normale er at man kan gå rundt, dog med et stativ på slæb fordi der jo er en maskine som langsomt lader bedøvelsen løbe).
Den virkede så godt på mig at jeg derefter fint kunne holde det ud og så virker den sådan set indtil man skal presse barnet ud.
Efterfølgende havde jeg rigtig meget ondt i ryggen i flere uger efter og det havde min veninde som fik den også. Faktisk så ondt at jeg måtte spise Panodil for at magte det.
Så der var sådan lidt fordel og ulempe ved epiduralblokade som jeg har oplevet den.
I øvrigt fik vi en gennemgang af de forskellige former for bedøvelse til fødselsforberedelse der hvor jeg var, men ved self. ikke om det er en mulighed for dig 
Anmeld