"tidl. abort og andet"
Hej Charlotte
Jeg var for nogle måneder siden gravid og skulle til min 12-ugers scanning først i april. Resultatet var ikke godt, da fosterets udvikling var gået i stå omkring uge 8. Jeg fik efterfølgende foretaget en abort og indsprøjtet anti-d, da jeg er rhesus negativ.
Jeg har en gang før for et par år siden fået en abort, dette var i uge 7 (denne abort var ikke uønsket); her fik jeg ingen indsprøjtning, da jeg slet ikke fik undersøgt min blodtype. Jeg tænker nu over, om det mon kan have noget med dét at gøre, at min krop da jeg denne anden gang blev gravid afviste fosteret? Og i så fald, er det så stabiliseret nu, hvor jeg har fået indsprøjtningen, sådan at jeg ikke skal være bekymret næste gang?
Jeg har nemlig netop taget en graviditetstest med en svag positiv streg, (der er to dage til min menstruation skal begynde, så jeg føler mig ret overbevist om, at jeg er gravid igen).
I forbindelse med min blodtype har jeg også undret mig over, at man først så langt henne i graviditeten som uge 20 bliver tjekket for en eventuel antistofdannelse. Er det ikke muligt, at kroppen kunne reagere før det? Og kunne det ikke være en mulig forklaring på min abort?
Derudover så er jeg rigtig glad for, hvis jeg er gravid igen, men samtidig ved jeg også, at de næste to måneder før scanningen bliver fyldt med mange tanker. Jeg spiser sundt og overholder generelt retningslinjerne for gravide, men nu er mit andet spørgsmål bare, om fysisk arbejde kan fremprovekere en abort.
Jeg har et rengøringsjob 6 timer om ugen, derudover en stor have, som jeg bruger en del tid på at passe. Desuden vil jeg meget gerne igang med at dyrke noget sport. Hvor meget kan jeg gøre uden at det kan vise sig at være skadeligt?
Jeg havde desuden under sidste graviditet nogle store følelsesmæssige op- og nedture, nedturene i form af vilde grædeanfald, hvor jeg efterfølgende kunne føle mig øm i maven og underlivet og jeg tænkte meget på, om det mon kunne føre til abort?
Mit sidste spørgsmål omhandler stråling. Jeg sidder meget ved min bærbare computer, og også nogle gange med den i skødet - kan denne stråling have negativ indvirkning på fosteret. Har søgt på emnet, og det ser ud til, at der er stor uenighed.
Jeg håber du kan hjælpe med at afklare nogle af mine spørgsmål, så jeg måske kan gå denne eventuelle nye graviditet mere afslappet, afklaret og roligt i møde.
Mange hilsner,
den eftertænksomme
Charlottes svar
Kære eftertænksomme
Tak for dit brev.
Først, så gør det mig ondt for dig at du har aborteret, for det er altid en sorg at miste et barn, også selvom det er meget lille. Du skal ikke være bekymret for at abortere på grund af blodtypen, næste gang, der skal flere graviditeter til unden at der er givet Anti-D for at man er så immuniseret at dette vil gå galt. Jeg tror nu at du har fået Anti-D sidst, for det gør man ALTID, måske har du ikke opdaget det, men som sagt, der er ingen risiko.
Nej fysisk arbejde som det du beskriver, kan ikke fremprovokere en abort. Hvis det fysiske arbejde bliver for belastende vil din krop reagere med smerter/træthed/ømhed (altså i en voldsom grad, ikke bare lidt øm, lidt træt, lidt smerter) så tro på at din krop er bygget til at klare en graviditet.
Gravide er tit meget følelsesmæssigt svingende, det kan ikke fremprovokere en abort.
Der sker ikke noget ved at du sidder ved en computer.
Jeg synes du skal glæde dig over at du er gravid og nyde tiden, også de første måneder til scanningen (det fortjener dit barn) og så skal du også vide, at masser og masser af kvinder har oplevet at abortere både en og to og tre gange og så lige pludselig så får de det ene barn efter det andet. Så hav tillid til at det nok skal lykkedes for jer.
Mange varme hilsner og held og lykke, Charlotte www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk