Så er det vist ved at være tid til endnu en opdatering herfra... eller - i slipper i hvert fald ikke!
Laurits nærmer sig med hastige skridt de seks måneder, og det er slet ikke til at forstå. Jeg synes simpelthen, at tiden er gået så stærkt, og selvom jeg selvfølgelig har hørt andre nybagte mødre himle op om, hvor hurtigt de små bliver store, havde jeg alligevel ikke forestillet mig, at det ville gå SÅ stærkt. I går fandt jeg en lille video af ham fra en af de første dage hjemme, hvor han hikker og knirker
Det er jo et helt andet barn, end den store baby som lige nu sover en forsinket formiddagslur (fordi han først stod op kl 8.30 i dag
) i sin tremmeseng.
Nå, men der sker jo bare så meget! Jeg synes, jeg kan se noget nyt i ham hver eneste dag. Det nyeste nye er, at han kan finde ud af drikke af kop uden at spytte det hele ud og se bebrejdende på mig, som om jeg har prøvet at drukne ham. Han er også begyndt at strække armene op, hvis han vil op fra, hvor vi nu har lagt ham, oghan flytter sutten rundt fra den ene hånd til den anden, inden han forsøgsvis putter den i munden (med meget lav succesrate - det er svært at have både en til to sutter inkl. skjold og 5-7 fingre i munden på én gang). Det går meget bedre med at ligge på maven, bl.a. hjulpet på vej af ivrigt trilleri fra ryggen og om på maven. Så er han jo lidt tvunget til at ligge der, selvom han det første lange stykke tid brokkede sig højlydt. Nu kan han sagtens ligge og lege længe ad gangen - skønt. Vi har dog stadig trilleri den omvendte vej til gode, men jeg tror, at det kommer inden længe - han læner sig i hvert fald i faretruende vinkler ud over den ene arm, når han ligger og leger og samtidig skal holde øje med alt andet i lokalet. Han sidder næsten selv, men læner sig så meget forover, at jeg samler ham op, fordi jeg er bange for, at han får mast et eller andet, når han sidder sådan...
Vi er begyndt at indarbejde en rytme. Vores egen SP havde jo heppet og flaget for selvregulering af søvn, mad osv., men det fungerede bare ikke for os. Derfor spurgte jeg netSPen til råds, og hun har strikket et dagsskema sammen til os, og det fungerer bare såååå godt! Vi har fået et meget gladere barn ud af det, og vi befinder os i det hele taget allesammen bedre med at kende vores dag, inden vi går ind til den. Jeg havde købt babykalenderen for at gennemskue, om Laurits i virkeligheden havde lavet sin egen rytme, uden at jeg havde opdaget det, men der var bare ikke noget at komme efter. Nu har han en rytme, som vi har skabt, og den virker. Han sover tre gange om dagen, og den ene lur, den efter grøden til middag, skal være lang - her skal vi lægge os og sove sammen med ham for at holde ham sovende. Han vågner stadig hver halve time, hvis vi ikke sover sammen med, så nu bliver det sådan, indtil han har lært at sove selv. Det skulle gerne komme hvis vi opretholder rytmen - så vænner han sig til at skulle sove længe midt på dagen. Jeg glæder mig til det, så kan han nemlig snuppe den lur i barnevognen også, og jeg kan komme lidt mere ud af døren.
Jeg har droppet min "nul-sukker"-livsstil til fordel for "nutella? - Det er da en god ide!" Derfor er min vægt også gået i stå på to kilo under før graviditetsvægt. Det er ok - jeg gør jo ikke noget for at ændre det lige nu. Ellers går jeg og leger med tanken om at skifte hovedfag. Jeg har bare slet ikke lyst til at komme tilbage på studiet lige pt, men efter jeg har taget hul på overvejelserne om at skifte, er det som om, jeg kan trække vejret helt ned i maven igen. Jeg tror, jeg gør det... Det må da være et godt tegn?
Og inspireret og oplyst af Ditte har jeg bestemt at forlænge min barsel - på den måde undgår jeg at komme tilbage på arbejdet i december, hvilket også er en stor fordel, hvis vi nu ikke skulle få vuggestueplads til Laurits pr. 1/11, og jeg så både ville skulle passe ham, skrive eksamensopgave OG gå på arbejde.
Ellers går vi herhjemme og vrider hænder - Jens er færdiguddannet om 10 dage og der er ikke skyggen af arbejde at få. Han har ellers været kreativ i sin jobsøgning og har både et skidegodt CV og en god ansøgning. Så nu ser vi frem til et par måneder kun med min SU og mine barselsdagpenge og faste udgifter på ca. 16.000 kr i måneden.... SKØØØØØNT
!
Nå, det blev vist lidt langt. Nu vågner han og skal have grød - hirse med sveskemos! Man er vel goumant
God søndag til jer, skønne kvinder!