luftig chokoladekage med kærnemælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. september 2011

muzen

Moms skriver:

Nu har jeg prøvet at bage din kage.

Jeg er brandærgerlig over at have brugt tid og penge på det.

Jeg varierede din opskrift ved at undlade kakao, da jeg ville have lyse bunde. Tilføjede ca. 60 g. revne mandler og ca. 100 g. revet rå marcipan.

Min springform er 26 cm, så jeg kunne ikke have hele dejen i den. Fair nok. Brugte lidt muffins-forme og smed resten ud.

Efter 50 min i ovnen på 200 grader varmluft var kagen stadig flydende men meget meget mørk, efter en time tog jeg den ud, for da havde jeg prøvesmagt mine muffins i alle varianter, varme kolde helt kolde fra fryseren - og de er uspiselige. Efter afkøling er kagen våd, fedtet og meget tung - den blev jo heller ikke bagt helt færdig - for så skulle den nok have haft 1½ time.

Bemærk - min ovn bager fint kager efter andre opskrifter. Lige nu står mine lækre squashkager og hæver flot op med 2 tsk. natron, 1 tsk. bagepulver og 3 æg. Ligeledes en meget våd opskrift, men ikke så flydende som din opskrift.  

Jeg har læst på nettet at natronsmagen neutraliseres af syre - i kagedeje eks. med kærnemælk, sirup eller brun farin.

Der skulle være rigelig kærnemælk i denne opskrift til det.

Med mindre du har skrevet forkert mængde natron, mel, bagetid, form el. lignende vil jeg godt advare andre om at bage denne kage.

Kagen er jo uspiselig og jeg har overvejet om jeg er offer for en syg joke.

Eller med mindre kakao også har den egenskab at kunne neutralisere natronsmag.

Eller med mindre jeg har en eller anden syg evne til at smage natron bedre end andre.

Meget skeptisk og helt uden tiltro.

Moms

har virkelig ikke nogen ide om hvad du snakker om, jeg laver kun efter den opskrift og nej det er ikke en syg joke. det er verdens bedste chokoladekage, har ikke prøvede og undlade kakaoen. men hvis jeg gjorde ville jeg komme samme mændge mel i som der skal kakao i.

og ja der skal 50g natron i og nej det smager ikke af natron.

alle mine kager på den her blog er lavet af den opskrift. for har folk en gang smagt den, vi de havde den næste gang.

og nu vil jeg slutte enden at jeg bliver ubehagelig. for jeg syntes du er noget grov i det tone, hvad der abeslut ikke er behov for.

så glemt du den heller og lad os andre nyde den her super gode opskrift.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2011

Ranarupta

Jeg har også lige lavet denne kage - og helt efter opskriften. 
Det er lidt pudsigt, for min kunne heller ikke være i formen og det der var i formen røg ud over kanterne og ud i hele ovnen.
Min søster og jeg kunne også smage natronen og den skulle have mere end den angivne tid - den fik 55 min.

Det var rigtigt ærgerligt - og surt, at vi måtte benytte de kedelige pap-købe-bagebunde...

Men jeg har forstået på andre brugere, at denne kage er en succes. Så aner ikke, hvad der er gået galt for mig, der ellers er rimeligt erfaren til at bage alm. kager...
For jeg går ud fra, at det er mig/min søster, der har klokket i det.  

Anmeld

15. april 2012

eirene

muzen skriver:

600 g Mel

600 g Sukker

1 Liter Kærnemælk

50 g Natron

100 g Kakao

2 Spsk Vaniljesukker

1,5 dl Olie

Det hele blandes sammen

Bages i ovnen ved 200 grader i ca 35 min

jeg får 3 tykke bunde i en 30 cm form

Jeg er på udkig efter en kage der smager lidt brownie-agtig. Kan denne bruges til det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.