Jonte taler med tegn - endelig!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.165 visninger
15 svar
0 synes godt om
4. juni 2011

Rosa

Vi har siden Jonte var 6 mdr gammel brugt tegn til tale eller babytegn i vores daglige kommunikation med ham. 

Vi købte 2 dvd'er - den ene " Tal med tegn" er nærmest en børnefilm om en dags gang, hvor børnene og forældrene viser hvordan de bruger tegn i daglig tale, og den anden er en slags demonstration af tegn af en mor og hendes lille datter. Tegnene er ikke helt ens, men vi har valgt at bruge dem fra Tal med Tegn, da det er de tegn Jonathan ser i hans film, og så supplere med de andre tegn hvis de ikke findes i filmen. 

Jonathan har ikke vist tegn tilbage før ret sent, 11 mdr., og da han er/bliver tosproget (dansk-svensk) er det at forvente at sproget udvikles lidt senere end hos andre børn. Men jeg må indrømme at tålmodigheden efter 5 måneder uden et eneste tegn var ved at være brugt op og vi begyndte at slække på disciplinen. Indtil han pludselig en dag lavede tegnet for "musik" (som når man dirrigerer med to fingre). Jublen ville ingen ende tage - men 4 uger efter var musik stadig det eneste tegn han lavede... Indtil for 3-4 dage siden hvor han pludselig på vej hjem fra vuggeren lavede tegnet for "bil" og pegede ud på vejen på bilerne! Og i går og i dag har det så virkelig taget fart. Lige pludselig lavede han tydelige tegn for "fugl", "hund" (vi har vist tegnet for "kat" meget da vi har en kat, men det siger han så ikke..), "kanin" (han har aldrig set en levende kanin, kun på tegnefilm), "spise" og "far"(en enkelt gang) 

Det er simpelthen så skægt at opleve hvor spændende det er for ham pludselig at blive forstået i sin kommunikation af tanker - at han kan fortælle os at han tænker på en fugl, eller har set en hund eller kan høre musik gennem vinduet 

Jeg har forsøgt at fange ham på film og foto, men han er for snu  Så I må tage mit ord for det 

Knus

Rosa

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

TbCp

hvor er det fedt!!!

Vi overvejer at bruge det ved den lille ny, til Liva brugte i det ikke, men en af mine dagplejeunger kunne det og det var så fedt at hun kunne gøre sig forståelig ret tidligt!

Anmeld

4. juni 2011

Skouboe

Freja startede også først med tegn da hun var 12-13 måneder, men så gik det også pludseligt stærkt.

Anmeld

4. juni 2011

JustAnotherName

Det er altså slet ikke nogen dum idé med de tegn til tale...

Celina brugte også nogle enkelte tegn, da hun var lige knap 1 år.
Fx. har vi altid understøttet med tegn, når vi har spurgt, om hun var " FÆRDIG", fx. efter aftensmaden. Så stryger man hånden over den anden hånds håndflade. Og ret tidligt, kunne hun selv vise os tegnet (i rette situationer vel og mærke), når hun så ikke ville have mere mad.
Det opstod rigtigt, da hun begyndte at spiste grød, og hun afveg med hovedet, når hun ikke ville have mere. I stedet for at man som forældre liiiige skal tilbyde et sidste (eller et femte) forsøg mere, OM de nu virkelig mener det - Så brugte vi tegnet - Og efter en tid, så viste hun det selv med tegnet, og så kom hun fra bordet.

Lige sådan kunne hun også fortælle, hvis hun var tørstig.
Det er altså dejligt at have noget kommunikation, som er ret sikkert, inden de endnu kan udtrykke sig med ord.

FLOT JONATHAN!  

Anmeld

4. juni 2011

Mira0911

Wow.... Måske noget man skulle overveje... 

Hvor er det flot med Jonte... 

Anmeld

4. juni 2011

Skouboe

Rosa, vidste du iøvrigt at de tegn der bliver brugt i Tal med Tegn videoen er rigtigt tegnsprog? Ikke en forsimplet version med helt almindeligt tegnsprog?

Hvis der er tegn nu mangler kan du som regel finde med her:

http://tegnsprog.dk/

Anmeld

5. juni 2011

KWL

Ih hvor er han dygtig.

Det har vi aldrig brugt. Men jeg har altid synes det lød spændende.

Pigerne har dog været MEGET hurtige til at tale så vi har i en tidlig alder kunne forstå dem ret godt.

Anmeld

5. juni 2011

Rosa

Viggo *fniiiis* skriver:

Rosa, vidste du iøvrigt at de tegn der bliver brugt i Tal med Tegn videoen er rigtigt tegnsprog? Ikke en forsimplet version med helt almindeligt tegnsprog?

Hvis der er tegn nu mangler kan du som regel finde med her:

http://tegnsprog.dk/

FEDT!! Jeg var faktisk ved at blive lidt desperat, da jeg mangler nogle tegn, som er rare at have - f.eks. "mand", "kvinde", "grød", "yoghurt" m.fl. 

Anmeld

5. juni 2011

TbCp

Findes der nogen bøger der er gode? Eller er det dvd'erne man skal have fat i?

Anmeld

5. juni 2011

Rosa

TbCp skriver:

Findes der nogen bøger der er gode? Eller er det dvd'erne man skal have fat i?

Jeg kan ihvertfald VIRKELIG anbefale den dvd vi har som hedder "Tal med tegn derhjemme" - den er lavet som et børnprogram hvor de viser tegnene mange gange, fin grafik og rigtig hyggelig at se for os alle sammen herhjemme. Det er sjovt at se tegnene blive brugt af andre børn og voksne og virker mindre "skoleagtigt"  Og der musik og sange med også. Jeg har ikke læst bøger, men de findes absolut. Det er bare lidt sværere at se udfra billeder hvordan man laver tegnene. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.