Sommerlette retter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2011

N&J

Bondepigen skriver:

Min kæreste laver verdens bedste kartoffelsalat med karry, kartofler, æbler, løg, æg og skinke... Ved ikke om den ligefrem er fedtfattig, men måske kan dressingen ændres til en mere fedtfattig udgave.. Det smager i hvert fald vidunderligt!

Ja syntes  også der må være en opskrift

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

N&J

Holbæktrunten skriver:

Jeg laver gerne kartoffelsalat med fraiche 9% (kan lavets lettere), hvidløg, salt og agurketern... Plejer at vække stor lykke herhjemme. Og det er stort set den eneste måde jeg selv gider spise det på, for jeg gider ikke når det søber rundt i dressing og smager af mayonaise :0)

Ellers er en bulgur salat med fx tomat, agurk, peberfrugt, tørrede abrikoser, el smule olivenolie og salt og peber også populært herhjemme (med en eller anden formfor kød til). Jævnligt laver jeg en lidt sundere variation hvor jeg i stedet for bulgur koger speltkerne og belugalinser og blander sammen med grøntsagerne i stedet. Det er lidt dyrt, men smager fantastisk, og er spækket med protein

Nogle gange bager jeg bare nogle klatboller, og laver en æggesalat, tunmousse og et stort fad grøntsager. 

Eller flækker et flute på langs, smører med pesto og kommer friske kakkede tomater blandet med hvisløg og salt på, ind i ovnen, og de sidste par min kommer der lige en klat ost på toppen - mums!

Der var en masse nye ting jeg ikke har prøvet før, men hvad er belugalinser og klatboller??

Anmeld

4. juni 2011

Bondepigen

Deler du ik en opskrift på den kartoffelsalat ?? gad jeg godt prøve

Jamen det er bare en han har i hovedet, og han kan selvfølgelig ikke huske den præcist, han har altid bare lavet den på slump. Men han mener han har sendt den til en kammerat engang, så MÅSKE han har den liggende et eller andet sted på computeren... Ellers må han jo lige prøve at lave den en dag snart, så han kan få skrevet ned, hvad det egentlig er han bruger...

Men jeg vil nu mene at det sikkert ikke er så svært...'måske bare finde en opskrift på kartoffelsalat... Nøjes med at bruge opskriften på selve dressingen, og smag derefter til med karry ( og salt, hvis der skal sådan noget i) Kom derefter kartofler, skinketern, ægge-tern, æbletern og småbitte løg-tern i efter behag...

Så vil jeg tro den er der! Det smager nemlig dejlig friskt med æbleternene i...Men finder han opskriften, smider jeg den da lige herind!

Anmeld

4. juni 2011

Bondepigen

N&J skriver:

Ja syntes  også der må være en opskrift

Prøv at se mit svar til Josesmor

Anmeld

4. juni 2011

qp

Shit jeg sidder og blir HELT sulten nu!!!  

Nå men min mor laver altid en kartoffelsalat med peberfrugter i og den er bare fantastisk!!! - Har dog aldrig lavet den selv, så jeg skal ikke kunne sige hvad der ellers skal i

Derudover .... Wokblanding fra Netto + nudler + soya (monster billigt og smager lækkert).

Hasselbagte kartofler + tandoori kylling med hjemmelavet taziki.

Pastasalat med skinketern,tomater, ærter, champingyong, kaffefløde og pamesanost.

Ovnbagt tærte med æg, skinke og tomater.

Og så er der jo pastasalat med laks og spinat som man også kan bruge i en tærte og en masse andre lækre fiskeretter som jeg ikke gider, at skrive mere om da jeg ved du ikke kan lide det

Anmeld

4. juni 2011

Holbæktrunten

N&J skriver:

Der var en masse nye ting jeg ikke har prøvet før, men hvad er belugalinser og klatboller??

Belugalinser er en genial form for linse! Du kan oftes købe dem i kvickly/superbedst og div specialforretninger (det samme med speltkerner forøvrigt -og de indeholde ca 12 g protein pr 100 g).

Belugalinsen er en lille sort linse der kun skal koges i 20 min, så er den klar til servering. De holder formen når de er kogt, og er en smule grynede i konsistensen hvis de spises alene. De indeholder 26 g protein og 8,7 g kostfibre pr 100 g. Jeg blander dem tit i ris eller alternativt sammen med speltkerner, netop pga den gode næringsværdi. Jeg kan også godt lide dem som de er, men de kan være lidt bedske i smagen hvis man ikke marinerer dem så...

Klatboller... Jeg tager et stort fad, et nip gær (måske 10-15 g) salt, og det mel jeg nu er i humør til. Oftest bliver det en blanding af speltmel og durummel, evt med groft hvedemel iblandet. Jeg rører det så tykt så muligt, uden decideret at tage det ud og ælte - stiller det i køleskabet natten over (10-18 timer), tager dejen ud, bruger en stor ske til at "klatte" dejen (som du IKKE rører igennem efter hævneing) på bagepapir, og bager det ved ca 180 g varmluft til det er færdigt. evt vender jeg klatterne i solsikkekerner/sesamfrø inden jeg bager dem. Nogen gange laver jeg kun med alm mel og durum, så bliver det ligesom italienske boller... 

Præcise måleforhold kan jeg ikke give med bollerne, da jeg altid laver på slump... Men vil gætt epå at jeg briger ca 1,5 dl van og 2-3 tsk groft salt...

Anmeld

4. juni 2011

N&J

qp skriver:

Shit jeg sidder og blir HELT sulten nu!!!  

Nå men min mor laver altid en kartoffelsalat med peberfrugter i og den er bare fantastisk!!! - Har dog aldrig lavet den selv, så jeg skal ikke kunne sige hvad der ellers skal i

Derudover .... Wokblanding fra Netto + nudler + soya (monster billigt og smager lækkert).

Hasselbagte kartofler + tandoori kylling med hjemmelavet taziki.

Pastasalat med skinketern,tomater, ærter, champingyong, kaffefløde og pamesanost.

Ovnbagt tærte med æg, skinke og tomater.

Og så er der jo pastasalat med laks og spinat som man også kan bruge i en tærte og en masse andre lækre fiskeretter som jeg ikke gider, at skrive mere om da jeg ved du ikke kan lide det

Ja fiskeretterne er spildt på mig, men kunne du ikke lige høre din mor af næste gang du snakker med hende, og så må du hilse dem mange gang - fik jeg jo ikke sagt inden I tog afsted

Champignonerne kan vi også godt undlade.. hihi - kræsne mig

Anmeld

4. juni 2011

N&J

Bondepigen skriver:

Jamen det er bare en han har i hovedet, og han kan selvfølgelig ikke huske den præcist, han har altid bare lavet den på slump. Men han mener han har sendt den til en kammerat engang, så MÅSKE han har den liggende et eller andet sted på computeren... Ellers må han jo lige prøve at lave den en dag snart, så han kan få skrevet ned, hvad det egentlig er han bruger...

Men jeg vil nu mene at det sikkert ikke er så svært...'måske bare finde en opskrift på kartoffelsalat... Nøjes med at bruge opskriften på selve dressingen, og smag derefter til med karry ( og salt, hvis der skal sådan noget i) Kom derefter kartofler, skinketern, ægge-tern, æbletern og småbitte løg-tern i efter behag...

Så vil jeg tro den er der! Det smager nemlig dejlig friskt med æbleternene i...Men finder han opskriften, smider jeg den da lige herind!

Så det er med normal "kartoffeldressing2, det lyder spændende, bruger heller ikke selv opskrifter som sådan - heller ikke når jeg bager boller - miljøskade hjemmefra

Anmeld

4. juni 2011

N&J

Holbæktrunten skriver:

Belugalinser er en genial form for linse! Du kan oftes købe dem i kvickly/superbedst og div specialforretninger (det samme med speltkerner forøvrigt -og de indeholde ca 12 g protein pr 100 g).

Belugalinsen er en lille sort linse der kun skal koges i 20 min, så er den klar til servering. De holder formen når de er kogt, og er en smule grynede i konsistensen hvis de spises alene. De indeholder 26 g protein og 8,7 g kostfibre pr 100 g. Jeg blander dem tit i ris eller alternativt sammen med speltkerner, netop pga den gode næringsværdi. Jeg kan også godt lide dem som de er, men de kan være lidt bedske i smagen hvis man ikke marinerer dem så...

Klatboller... Jeg tager et stort fad, et nip gær (måske 10-15 g) salt, og det mel jeg nu er i humør til. Oftest bliver det en blanding af speltmel og durummel, evt med groft hvedemel iblandet. Jeg rører det så tykt så muligt, uden decideret at tage det ud og ælte - stiller det i køleskabet natten over (10-18 timer), tager dejen ud, bruger en stor ske til at "klatte" dejen (som du IKKE rører igennem efter hævneing) på bagepapir, og bager det ved ca 180 g varmluft til det er færdigt. evt vender jeg klatterne i solsikkekerner/sesamfrø inden jeg bager dem. Nogen gange laver jeg kun med alm mel og durum, så bliver det ligesom italienske boller... 

Præcise måleforhold kan jeg ikke give med bollerne, da jeg altid laver på slump... Men vil gætt epå at jeg briger ca 1,5 dl van og 2-3 tsk groft salt...

Tak for det, har ofte kigget på både linser og speltkerner, men har ikke helt kunne finde ud præcis hvordan jeg skulle bruge dem..

Jeg laver selv boller på slum, så nogenlunde passer helt fint - det lyder vildt lækkert

Anmeld

4. juni 2011

Bondepigen

N&J skriver:

Så det er med normal "kartoffeldressing2, det lyder spændende, bruger heller ikke selv opskrifter som sådan - heller ikke når jeg bager boller - miljøskade hjemmefra

Ja, men hjemmelavet...'endelig ikke det der købe færdig noget, det er da det kedeligste sjask... Men altså er sikker på, man kan finde en opskrift på en fedtfattig kartoffelsalat dressing, og så bare komme disse ingredienser i...

Jeg er glad for at have en mand der elsker at lave mad, for jeg HADER det... Men giver så osse ham skylden for at jeg har for meget på sidebenene, hvis jeg selv skulle lave mad, ville det ikke smage nær så godt, og jeg ville ikke spise så meget.... Han skulle skamme sig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.