N&J skriver:
Der var en masse nye ting jeg ikke har prøvet før, men hvad er belugalinser og klatboller??
Belugalinser er en genial form for linse! Du kan oftes købe dem i kvickly/superbedst og div specialforretninger (det samme med speltkerner forøvrigt -og de indeholde ca 12 g protein pr 100 g).
Belugalinsen er en lille sort linse der kun skal koges i 20 min, så er den klar til servering. De holder formen når de er kogt, og er en smule grynede i konsistensen hvis de spises alene. De indeholder 26 g protein og 8,7 g kostfibre pr 100 g. Jeg blander dem tit i ris eller alternativt sammen med speltkerner, netop pga den gode næringsværdi. Jeg kan også godt lide dem som de er, men de kan være lidt bedske i smagen hvis man ikke marinerer dem så...
Klatboller... Jeg tager et stort fad, et nip gær (måske 10-15 g) salt, og det mel jeg nu er i humør til. Oftest bliver det en blanding af speltmel og durummel, evt med groft hvedemel iblandet. Jeg rører det så tykt så muligt, uden decideret at tage det ud og ælte - stiller det i køleskabet natten over (10-18 timer), tager dejen ud, bruger en stor ske til at "klatte" dejen (som du IKKE rører igennem efter hævneing) på bagepapir, og bager det ved ca 180 g varmluft til det er færdigt. evt vender jeg klatterne i solsikkekerner/sesamfrø inden jeg bager dem. Nogen gange laver jeg kun med alm mel og durum, så bliver det ligesom italienske boller...
Præcise måleforhold kan jeg ikke give med bollerne, da jeg altid laver på slump... Men vil gætt epå at jeg briger ca 1,5 dl van og 2-3 tsk groft salt...
Anmeld