Hej allesammen!
Jeg står i lidt af et dilemma. Sagen er den, at jeg sidste år var gravid med et barn, der efter NF og efterfølgende modekagebiopsi og ekstra scanning viste sig at have både Down syndrom og en alvorlig hjertefejl - og det endte med at min kæreste og jeg besluttede os for en abort. Nu er jeg så heldigvis gravid igen i 11. uge, dvs. der er ikke længe til en NF-scanning er mulig. Da jeg i øjeblikket selvfølgelig er meget nervøs for, om mit kommende barn også skulle være sygt, ringede jeg idag til hospitalet for at bede om en tid til NF, så snart jeg er langt nok henne. Det viste sig så, at de -på grund af problemerne i min første graviditet - vil tilbyde mig en moderkagebiopsi, der kan give hundrede procent vished om kromosomfejl osv, allerede inden NF. Jeg er idag i uge 10 +2 og er lige nu skrevet op til en moderkagebiopsi på kommende tirsdag.
Dog er jeg meget i tvivl, hvorvidt jeg synes det er en rigtig beslutning at løbe risikoen ved en biopsi (1 ud af hundrede aborterer spontant efterfølgende) når jeg ikke engang har fået en risikovurdering fra doubletesten. Da jeg kun er 22 år er risikoen for et barn med Down syndrom, såvidt jeg ved, langt langt mindre end én procent. At jeg tidligere har haft en graviditet med Down syndrom betyder så at jeg har én procent større risiko end andre på min alder for endnu et barn med kromosomfejl. Dog må risikoen umiddelbart stadig være mindre end 1 procent i alt. Og hvordan kan jeg så forsvare at løbe risikoen for at abortere et rask barn vedmoderkagebiopsien?
Samtidig er jeg vildt nervøs og vil bare gerne have en afklaring snarest muligt! Jeg håber på at nogen har tålmodighed til at læse mit lange indlæg - og give mig deres kvalificerede bud på, hvad jeg skal gøre!

Kærlig hilsen fa mig
Anmeld