Grød spm

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. juni 2011

blomst84

Marco2 skriver:

Lige endnu et grød spm...

Håber der er nogen der vil svare …

Men nu har Smilla fået grød i snart 2 uger. I starten gik det skidt, men så brød jeg et af mine egne principper og lavede lidt æblemos og puttede i og så går det bedre. MEn spm. er så: hvornår starter man med mosen? Altså 2. måltid som ikke er babs?

Har ikke helt styr på det, for sover stort set imens, men har en fornemmelse af at jeg igen er begyndt at amme 2 gange om natten... Og så ku' det være der skulle lidt mere "fylde" på sidste på dagen?

Hvad har I gjort og hvornår, og hvordan?

AG

Her begyndte Cecilie at få grød 2 gange om dage. D hun var knap 5 mdr vi er for en uge siden begyndt med kartoffel mos og det får hun til frokost og til aften får hun risgrød hvis hun er mere sulten end den portion jeg laver så får hun lidt frugtmos til dessert min SP sagde at når de bliver et halvt år skal man begynde at give mad 3 gange om dagen, samt små mellemmåltider engang imellem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2011

Marco2

blomst84 skriver:

Her begyndte Cecilie at få grød 2 gange om dage. D hun var knap 5 mdr vi er for en uge siden begyndt med kartoffel mos og det får hun til frokost og til aften får hun risgrød hvis hun er mere sulten end den portion jeg laver så får hun lidt frugtmos til dessert min SP sagde at når de bliver et halvt år skal man begynde at give mad 3 gange om dagen, samt små mellemmåltider engang imellem

Tak for svar.

Hmmm allerede 3 måltider ved 6 mdr? Sundhedsstyrelsen anbefaler at fuldamme til 6 mdr.... what to do....?? Smilla bliver 5 mdr på torsdag og overvejer at begynde andet måltid.. men vil helst amme lidt endnu... Men hun er jo født 3 uger for tidligt... åhh hvorfor er det så svært...

Idag  har hun bare sovet og sovet... mon hun ikke får nok...??

AG - tankerodehoved

Anmeld

13. juni 2011

Mettemus

Marco2 skriver:

Tak for svar.

Hmmm allerede 3 måltider ved 6 mdr? Sundhedsstyrelsen anbefaler at fuldamme til 6 mdr.... what to do....?? Smilla bliver 5 mdr på torsdag og overvejer at begynde andet måltid.. men vil helst amme lidt endnu... Men hun er jo født 3 uger for tidligt... åhh hvorfor er det så svært...

Idag  har hun bare sovet og sovet... mon hun ikke får nok...??

AG - tankerodehoved

Jeg har valgt at tolke sundhedsstyrrelsens anbefalinger sådan her: man anbefaler at de ammes fuldt ud til de er seks måneder = de kan klare sig på modermælk alene indtil de er seks måneder/her skal man senest starte op på fast føde.

Det der ammesjov er vel først og fremmest fordi, det er den reneste mad barnet kan få, og derfra det får alle de antistoffer, som fx kan forebygge allergi/eksem osv. Min læge sagde, at de antistoffer "topper" efter tre måneders amning - herefter har de faktisk fået det, de har brug for. Sundhedsstyrrelsens anbefalinger er mere "for en sikkerheds skyld" - som med deres nul-alkohol-under-graviditet, selvom det faktisk ikke er bevist, at små mængder alkohol har nogen negativ virkning overhovedet.

Her er vi også startet på skemad to gange om dagen (grød til middag og mos til aften, mosen er et hit og grød... not so much). Det er stadig mest som smagsprøver, for han spiser  langt fra en hel portion ad gangen (ca. &frac12, men jeg vil gerne præsentere ham for maden, så han har vænnet sig til den, før han bliver så sulten, at modermælk ikke længere kan mætte ham. Vi går i den retning - før vi gik i gang med grød, spiste han hver 2. time om dagen og to - tre gange om natten.

Og så drikker han vand af en kop uden at se ud som om han er ved at drukne - store dreng

Amning/flaske skal stadig være deres hovedernæring indtil de er seks måneder, bl.a. for at sørge for at de får væske nok - siger min SP

Anmeld

13. juni 2011

piadas

Nu har jeg endelig frie hænder til at give mit besyv med!

Jeg mener at kunne huske fra de to store, at vi begyndte med vælling, da de var henholdsvis 4 og 3½ måned (de er jo født 19 og 15 dage over og samtidig har vores børn altid været store som babyer, så de blev hurtigt sultne - jeg venter i spænding på hvornår Ida begynder at brokke sig og vil have mere! Meeen jeg vil gerne strække den så længe som muligt. Nu må vi se - hun er 4 mdr. på onsdag...

Jeg tror ikke, jeg vil give Ida vælling som de to store fik. Jeg stoppede med at amme dem begge to måneder efter, de var begyndt på vælling, dvs. 6 og 5½ måneder, og jeg tror måske, det har noget at gøre med den flaske. Når de fik grød, mos + vællingen til nat var der lige som ikke nogen måltider tilbage som kunne bestå af amning, så jeg tror, jeg vil prøve at se, om vi ikke kan undgå flasken, så jeg kan fortsætte med at amme lidt endnu!

NÅ, nu ævler jeg igen! Tilbage til dit spørgsmål:

Jeg begyndte som sagt på vælling og er ret sikker på, at jeg hver gang der var gået en uges tid erstattede et ammemåltid med grød eller mos. Det passer meget godt med, at jeg i løbet af to måneder havde erstattet alle ca. 6 måltider med "almindelig" mad.

Jeg kan godt se, nu når du skriver, at du har givet grød i 14 dage uden at indføre endnu et måltid, at man måske på den måde også kan strække den lidt længere og vente liiiidt længere hver gang med at indføre endnu et grød/mos-måltid og på den måde holde amningen kørende lidt længere tid.

Jeg kan ikke huske, hvorfor jeg lige gjorde det på den måde. Måske havde min SP bare fortalt, at sådan skulle jeg gøre....hmm, eller også gjorde jeg det bare! Det kan jeg altså ikke huske! Men jeg tror da, hvis jeg var dig, at jeg ville begynde med endnu et måltid mad, for det kunne da tyde på, at hun er sulten efter mere!

Aheem, og så kender jeg godt, det der med at ligge og sove imens man ammer og man så næste morgen, når man vågner, undrer sig over, hvad klokken egentlig var, da man ammede!

Nå, det blev lidt langt som sædvanligt - sorry!

Anmeld

14. juni 2011

sandratobias

Fik at vide af min SP at vi sku starte med kartoffelmos med gulerødder... så mos og grød ville hun (så vidt jeg forstod på hende ) ikk anbefale endnu... Men er begyndt med risgrød de dage vi ikk lige får kartofler.. Hendes mave klare det heldigvis fint.. 
Vand det gider hun ikk at ha, så jeg laver en tynd saftblanding så hun kan få noget at drikke til.. Gjorde jeg oz med den store..

Nu er det lidt pinligt, for kan ikk huske dit spørgsmål mere..
Så må hellere lige redigere om lidt, hvis jeg kan svare (hvis jeg ikk har gjort det.. ) 

Så ku jeg lige se det var lidt tid siden du har skrevet indlægget.. Så det er vel ikk relevant mere.. Eller..?? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.