Rose <3 skriver:
JEg plejer at bruge en 2.5 elastik, for dem der er breddere har med at bøje sig, hun er jo ikke så tyk/stor....
Kan jeg ikke sy dem i ballonbukser-mønster... det er nemt sååå nemt 
Rib er stadig ikke sååå godt til hende, de glider af hende, når hun har haft dem et par timer, så er det ligesom ribben udvider sig, og så smutter de ned over måsen på hende....
Men en anden ting, det smock du syer med, er elastikket som et net eller syer du det i som baner? (håber du forstår)
Det kan du sagtens - du undlader bare foret og sætter elastik i foden istedet

Hvis du har problemer med ribben, skal du lave den et par centimeter mindre eller 3 mindre, så passer den igen

Smock er super nemt. Når du skal i stof 2000 efter denim køber du et par ruller elastiktråd der kan bruges som undertråd.
Så zig-zagger du kanten på bukserne hele vejen rundt, så det ikke trevler (almindelig undertråd).
Derefter ruller du elastiktråden op på en spole i hånden og sætter den i som undertråd. Du skal nok eksperimentere lidt for at få spændingen helt rigtig (på undertråden). Derefter syr du med lange lige sting (jeg bruger længde 3½ eller 4 alt efter stoffet - jo kraftigere stof, jo længere sting) en gang hele vejen rundt 1,5 cm fra kanten (din symaskine har sikkert markeringer, så du kan sy uden at skulle måle ud) - husk at hæfte begge ender godt, da der jo kommer træk fra elastikken på dem. Husk at sy fra retsiden.
Derefter bukker du kanten rundt, så stoffet bukker der hvor du har syet den første stikning . Du syr så igen en trykfods bredde fra kanten, så denne stikning holder kanten på plads samtidigt med at den rynker stoffet.
Når du når en hel runde rundt, begynder du at køre ned i en spiral - du syr hele tiden en trykfods bredde fra den tidligere søm - indtil du har den ønskede højde på smock'en. Når den er nået, syr du bare lige ind på den gamle søm og hæfter enden godt...
og Tadaaaa... så har du smock

Det er super nemt når man først lige har hittet ud af hvilken spænding man skal bruge på tråden, og der må man lige prøve sig lidt frem.
Har du iøvrigt ikke et par bukser til lutten jeg har syet med smock kant? Så kan du de hvordan den øverste kant laves.