Jeg tænker at der ikke rigtigt er nogle rigtige eller forkerte løsninger i sådan en situation som din. Det er smadder trist og svært for alle parter når man ender i en faderskabssag, og din opgave er at tage var på dig selv og dit barn og så vente og se hvad fremtiden bringer. - Hvis det rigtige for dig er at vente med at etablere samvær til faderskabet er på plads, så er det helt ok.
Mit bedste råd derudover er at du stille og rolig sørger for at dokumentere al kommunikation med din ex.
Når han nu allerede er begyndt at snakke om at ville se jeres barn, og i samtidig er gået fra hinanden på så grim en måde, så er der jo altså en risiko for at i skal i statsamtet på et tidspunkt og finde ud af hvordan samværet skal fungere. - Og der kan dokumentation være en rigtig god ting at have bare sådan for en sikkerhedsskyld.
Da jeg i sin tid blev mor til min ældste søn var jeg selv igennem en faderskabssag. - Ikke fordi der var mere end en mulig far, men fordi han og jeg ikke var kærester og han fuldt forståeligt gerne ville have faderskabet dokumenteret.
I den forbindelse havde jeg på forhånd en god snak med statsamtet om hvordan jeg skulle forholde mig, og som følge deraf sørgede jeg for via telefonselskabet at få udskrifter af alle sms udvekslinger. Sidenhen noterede jeg alle datoer for samvær og hvor længe der var samvær, ligesom at al anden relevant materiale blev gemt i en mappe.
Jeg fik heldigvis aldrig brug for alle de ting, men det gav mig en stor tryghed at vide at jeg havde dem hvis der nogensinde skulle blive brug for dem. Og så har jeg ellers bare sat en ære i udelukkende at udtale mig om ting jeg ved jeg kan dokumentere.
Uanset hvor gode intentioner man har, er der jo bare altid en masse følelser i klemme når der gælder ens børn, og så er det bare nemmere for statsamtet at rede trådene ud hvis der er nogle fakta at forholde sig til. 
Anmeld