Natten... hvordan gør i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

ulleby

Pipkukkeren skriver:

Hej vidunderlige mødre...

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan i får mest mulig søvn ud af natten - hvordan sover jeres guldklump (i jeres eller egen seng), hvordan ammer i, skifter i ble i løbet af natten og hvordan får i lettest jeres lille dreng/pige til at falde i søvn igen?

Her går vi i seng mellem kl. 22.00 og 00.00 - alt efter hvornår Aske vågner fra sin aftenlur. Når han så er mæt og puslet, putter vi ham i liften og når han sover går vi alle tre i seng (vi stiller liften i tremmesengen, der står ved siden af vores seng). Aske sover så alt mellem 2½-4 timer og vågner så... Jeg ammer ham og skifter ble hvis der er afføring, -hvilket der som regel er! Herefter sover han i vores seng.

Jeg ammer ham liggende i sengen, da jeg selv er træt og da jeg håber at han kan drætte om ved mit bryst som han gjorde den første uges tid. Efterhånden sker det bare aldrig mere og lillemanden er oftest en time om at falde i søvn - hvor jeg sidder med ham og rokker/vugger ham i søvn!

Som regel vågner han så igen efter 2 timer, hvor vi gentager historien... herefter er han som regel endnu sværere at få til at falde i søvn og når han falder i søvn - så sover han meget urolig og vågner ligesom flere gange og skal nusses for at falde til ro igen! Jeg er ret sikker på at det er maven der giver uro...

Hvordan gør i andre - eller gjorde i da jeres lille var omkring de 3 uger?? Har i nogle gode fif til at få natten til at glide så nemt som muligt, så mor og far kan få den tiltrængte nattesøvn!?

På forhånd tak for svar
Line

Hej Line,

Igen tillykke med Aske - nu er mine damer 5 uger og vores nætter er rimelig fornuftige. De får noget at spise omkring kl 19 så er det i seng, i kravlegård eller liggen hos mor og far alt efter humør. Men de tager gerne et par timer der, så spiser vi igen medllem 22-24 så går vi i soveværelset. Så sover vi indtil 3-4 stykker, hvor de bliver puslet hvis der er stort i bleen som der for det meste er., så bliver de ammet i en stol kan ikke ligge med 2

Der fra er de for det meste ok til at sove i deres egen seng igen ind til 6-8 så står vi op og dagen starter.

Nogle nætter sover de efter spisning over hos os hvis de ikke kan finde ro, både enkeltvis og sammen. De falder i søven på ingen tid når de kommer over til os.

Pt dyrker mine piger 5 ugers tigerspring dom kan mærkes på dem, plus de i løbet af aftenen godt kan finde på at spise flere gange - da de er ved at øge min mælkeproduktion og fylder deres depoter det mere op så de kan sove flere timer i streg. Krydser finger for det snart sker. Det er hårdt, især når brysterne er tømt og de stadigvæk vil spise og bliver urolige, men forhåbentlig bliver det godt til sidst.

Håber du kan bruge det til noget

Didde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

mortil4dejligepiger

Pipkukkeren skriver:

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan i får mest mulig søvn ud af natten - hvordan sover jeres guldklump (i jeres eller egen seng), hvordan ammer i, skifter i ble i løbet af natten og hvordan får i lettest jeres lille dreng/pige til at falde i søvn igen?

Her går vi i seng mellem kl. 22.00 og 00.00 - alt efter hvornår Aske vågner fra sin aftenlur. Når han så er mæt og puslet, putter vi ham i liften og når han sover går vi alle tre i seng (vi stiller liften i tremmesengen, der står ved siden af vores seng). Aske sover så alt mellem 2½-4 timer og vågner så... Jeg ammer ham og skifter ble hvis der er afføring, -hvilket der som regel er! Herefter sover han i vores seng.

Jeg ammer ham liggende i sengen, da jeg selv er træt og da jeg håber at han kan drætte om ved mit bryst som han gjorde den første uges tid. Efterhånden sker det bare aldrig mere og lillemanden er oftest en time om at falde i søvn - hvor jeg sidder med ham og rokker/vugger ham i søvn!

Som regel vågner han så igen efter 2 timer, hvor vi gentager historien... herefter er han som regel endnu sværere at få til at falde i søvn og når han falder i søvn - så sover han meget urolig og vågner ligesom flere gange og skal nusses for at falde til ro igen! Jeg er ret sikker på at det er maven der giver uro...

Hvordan gør i andre - eller gjorde i da jeres lille var omkring de 3 uger?? Har i nogle gode fif til at få natten til at glide så nemt som muligt, så mor og far kan få den tiltrængte nattesøvn!?

På forhånd tak for svar
Line

Hej med Jer.

Her har vi jo desværre nogle ret urolige aftener med en meget ked af det lille pige med ondt i maven .

Men - når hun vågner fra sidste lur ved 18-19tiden ammer jeg hende, hun får ren ble og så lidt mere mad. Derefter ved jeg hun er ren og mæt - og så er det jo desværre aftengråden begynder. Når hun så har grædt og grædt og til sidst falder i søvn efter 1-3 timer typisk, går vi i seng. Da er klokken ofte 22-23. Hun vågner så 3-4 timer efter og ammes. Jeg ammer siddende eller liggende i sengen i mørke. Kender godt det der med, at det kan være svært for baby at få fat og svært for mig at hjælpe, når det er mørkt - men vi finder nu altid ud af det, synes jeg .

Jeg skifter KUN ble, hvis der en sjælden gang imellem er en lorteble. Men skal den skiftes gør jeg det midt i amningen. Dvs. jeg ammer hende, skifter ble og ammer færdigt. Når hun er mæt falder hun helt hen og jeg bøvser hende og putter hende. Hun falder i søvn eller skal lige have sutten en enkelt gang. Så sover hun videre og vågner igen 3 timer efter og vi gentager. Hun sover så videre mens vi vækker de andre børn etc. Det fungerer godt .

Vi kan heller ikke få vores datter til at falde i søvn selv i løbet af dagen, hvis hun ligger selv! Vi havde samme problem med vores 3. datter. Og desværre kan jeg ikke huske, hvordan vi kom over det. Hun lærte at falde i søvn selv rimelig hurtigt, husker jeg. Men jeg kan ikke huske, hvordan vi gjorde .

Vores lille pige har så ondt i maven om aftenen, at hun er vant til at blive vugget i søvn hver aften. Jeg tror, det er derfor, hun har svært ved at falde i søvn selv ellers. Hun er desværre vænnet til at falde i søvn på armen. Men der er bare ikke noget at gøre, når hun har det skidt. Så skal hun have mor og far! Sådan skal det være. Så må vi lære hende at falde i søvn selv senere.

Vores andre børn har haft super sovevaner siden de var meget små. De har hurtigt lært de gode vaner - og det vil hende her også gøre, hvis vi bare hjælper hende

Katrine, hvordan "kæmpede" I med Villads?

Anmeld

25. maj 2011

mortil4dejligepiger

_-Kathrine-_ skriver:

Hej Line!

Fra den første dag vi kom hjem har han faktisk ligget og sovet i sin vugge, og det har da også krævet blod(næsten), sved og tårer for at han selv ville ligge og sove der... har også som du, siddet ved siden af og nusset og vugget ham i flere timer, for at få ham til at falde i søvn, og nu lægger vi ham, og så sover han lidt efter!

Vi har sådan en vågelampe, som jeg tænder når jeg skal give ham mad... den har et meget svagt lys, så det kunne måske være en mulighed for jer... Villads er nemlig ikke så god til at holde fast, når mit bryst er meget spændt-især ikke efter jeg er holdt op med at bruge ammebrikker, og så skal han hjælpes til igen-det er ikke skide nemt i mørke   så har jeg også sat min tlf's lystid på 10 min... den lyser lidt kraftigere, og så slukker den ikke så hurtigt!

Han falder nærmest i søvn igen efter 10 min med brystet i munden, og så lægger jeg ham på min mave, så han lige kan få lidt hud-til-hud kontakt og falde ordentlig i søvn inden jeg lægger ham over igen i vuggen... nogen gange ligger han og knirker lidt, men jeg nusser ham kun hvis han blir ked af det eller taber sutten....!

Vi introducerede sutten efter ca 1 1/2 uge, fordi han var meget urolig en nat, og så snart han får den i munden, blir øjenlågene tunge

Har fra dag 1 nusset ham, hvor jeg kører en finger fra panden og ned over næseryggen... det gjorde min mor ved mig fra jeg var helt lille og den dag i dag synes jeg det er dejlig afslappende

Hvordan går det med amningen? Gør det ondt?

Kathrine

Jeg citérer lige Katrine, så hun ser mit spørgsmål .

Har nemlig haft store problemer i dag og i går med at få lillepigen til at falde i søvn. Vi render op og ned ad sturgulvet med hende på armen, og jeg synes bare, hun er blevet endnu sværere til at få  til at falde i søvn. Hun kan ikke finde ro. Og hun er stagtræt!!!

Lægger jeg hende i liften SKRIGER(!!!) hun og bliver helt svedig og hoster fordi det er så hårdt for hendes hals . Så det har jeg ikke lyst til at gøre mere! Har prøvet det 2 gange og det er ikke spor sjovt for nogen af os! Selvom jeg nusser hende, sidder ved siden af hende, så hun kan se mig etc. så virker det bestemt ikke!

Så Katrine - har du den gyldne løsning?

Anmeld

25. maj 2011

_-Kathrine-_

mortil3dejligepiger skriver:

Jeg citérer lige Katrine, så hun ser mit spørgsmål .

Har nemlig haft store problemer i dag og i går med at få lillepigen til at falde i søvn. Vi render op og ned ad sturgulvet med hende på armen, og jeg synes bare, hun er blevet endnu sværere til at få  til at falde i søvn. Hun kan ikke finde ro. Og hun er stagtræt!!!

Lægger jeg hende i liften SKRIGER(!!!) hun og bliver helt svedig og hoster fordi det er så hårdt for hendes hals . Så det har jeg ikke lyst til at gøre mere! Har prøvet det 2 gange og det er ikke spor sjovt for nogen af os! Selvom jeg nusser hende, sidder ved siden af hende, så hun kan se mig etc. så virker det bestemt ikke!

Så Katrine - har du den gyldne løsning?

Det lyder ikke rart med sådan en ulykkelig lille prut ...

Jamen jeg gjorde det (og gør stadig) at jeg ammede ham til han faldt i søvn med brystet i munden, så kom han lige op på skulderen og bøvse, og så lagde jeg ham på mit bryst sådan lige 5-10 min, og så lagde jeg ham over i vuggen... I starten fægtede han med armene, men så lagde jeg en stofble, som duftede rigtig meget af mig rundt om hovedet, altså sådan rullet sammen og så lagde den øverst i liften...!

Bruger I sut? For det synes jeg virkelig er en fantastisk ting - selvom jeg var stor modstander af den i starten...!

Hvis han blev lidt ked af det, har jeg siddet med hånden på maven, for at berolige og så taget ham op til han sov, hvis han blev helt hysterisk!

Håber det bliver bedre

Kathrine

Anmeld

25. maj 2011

_-Kathrine-_

ulleby skriver:

Hej Line,

Igen tillykke med Aske - nu er mine damer 5 uger og vores nætter er rimelig fornuftige. De får noget at spise omkring kl 19 så er det i seng, i kravlegård eller liggen hos mor og far alt efter humør. Men de tager gerne et par timer der, så spiser vi igen medllem 22-24 så går vi i soveværelset. Så sover vi indtil 3-4 stykker, hvor de bliver puslet hvis der er stort i bleen som der for det meste er., så bliver de ammet i en stol kan ikke ligge med 2

Der fra er de for det meste ok til at sove i deres egen seng igen ind til 6-8 så står vi op og dagen starter.

Nogle nætter sover de efter spisning over hos os hvis de ikke kan finde ro, både enkeltvis og sammen. De falder i søven på ingen tid når de kommer over til os.

Pt dyrker mine piger 5 ugers tigerspring dom kan mærkes på dem, plus de i løbet af aftenen godt kan finde på at spise flere gange - da de er ved at øge min mælkeproduktion og fylder deres depoter det mere op så de kan sove flere timer i streg. Krydser finger for det snart sker. Det er hårdt, især når brysterne er tømt og de stadigvæk vil spise og bliver urolige, men forhåbentlig bliver det godt til sidst.

Håber du kan bruge det til noget

Didde

Uha, det med at fylde depoterne op, kender vi alt for godt til herhjemme...! Han kunne på et tidspunkt hænge i mig fra kl 18-22.... Det var godt nok vildt hårdt!! især, som du skriver når man bare kan mærke at brysterne er helt tomme, så blir han ved og ved....!

Det er heldigvis blevet bedre, så nu kan faderen også få lov at hygge med ham om aftenen... og mor kan få armene fri

Fine fine tøser I har fået..

Kathrine

Anmeld

25. maj 2011

_-Kathrine-_

Pipkukkeren skriver:

Natten gik glimrende  -trods to lortebleer...

Aske sov efter 45 minutter da han vågnede ved 1-tiden, så det går fremad. Og så sov han oven i købet rigtig godt i nat - først fra kl. 21 til kl. 01 og derefter fra kl. 01.45 til kl. 5.30 (Næsten 2 x 4 timer). Så jeg er næsten udhvilet i dag

Godt nok er det noget tidligt at skulle i seng kl. 21 og tidligt at skulle op kl. 5.30 - pludselig skal man omstille sig fra at være B-menneske til A-menneske... Men så får man jo en masse ud af dagen!!

Dejligt at høre, at det går fremad

Ja, når man er vant til at sove længe, som jeg også er, så kan man godt mærke at livet er blevet en del anderledes

Anmeld

25. maj 2011

ulleby

_-Kathrine-_ skriver:

Uha, det med at fylde depoterne op, kender vi alt for godt til herhjemme...! Han kunne på et tidspunkt hænge i mig fra kl 18-22.... Det var godt nok vildt hårdt!! især, som du skriver når man bare kan mærke at brysterne er helt tomme, så blir han ved og ved....!

Det er heldigvis blevet bedre, så nu kan faderen også få lov at hygge med ham om aftenen... og mor kan få armene fri

Fine fine tøser I har fået..

Kathrine

Mange tak for de fine ord

Hårdt er ikke ordet - så frustrerende. Men holder på man skal tage det med ro og koncenterer sig om dem for vi har valgt dem de har ikke valgt os! Så alt andet kommer i anden række

Tiderne er også begyndt så småt at blive bedre her - men mon ikke de bliver endnu bedre

Anmeld

25. maj 2011

ulleby

Pipkukkeren skriver:

På forhånd tak for svar
Line

Vi har hermed fundet et trick der virker på vores damer. Vi varmer deres dyner op inden de kommer i seng - så de ikke kommer fra en varm krop, tæppe eller andet varmt neden under og op under en kold dyne. Så mens jeg ammer går manden op og smider deres dyner på radiatoren og så er de lækre, det samme gør han om natten mens jeg ammer Deres øjne ruller lige en omgang så sover de igen

God fornøjelse

Anmeld

26. maj 2011

Mus84

Pipkukkeren skriver:

På forhånd tak for svar
Line

Hej Line.

Må lige fortælle dig hvordan vi/ jeg gør herhjemme. Caroline er nu idag 3 uger, vi har ingen fatse rutiner endnu men det er ved at være tæt på Om aftenen er hun vågen ca. 18-22 med små sovninger indimellem. Ca. 22 eller 21.30 satser vi altid på at jeg skal amme hende fordi så sover hun ca. 23-02 og derefter 03-06 ca. Første amning sidder jeg op og ammer hende og hun falder i søvn med brystet som regel, må dog lige have hende oppe at bøvse pga maven skal hun det hver gang! Men så falder hun som regel i søvn op af skulderen på mig.

Anden amning tager jeg hende op i sengen, skifter hende dog lige hvis bleen trænger, men så ligger jeg ned og ammer hende og falder derfor også selv i søvn af dette. Jeg vågner som regel når hun har sluppet brystet og vender hende om på ryggen med sin egen dyne omkring sig. (nogen gange ligger jeg hende over i vuggen) Så sover vi til 06 ca. hvor fra også skal op Derefter er hun lidt vågen vi pusler og skifter tøj, og jeg ammer igen, derefter idag gjorde jeg det jeg lagde hende ved siden af mig ca. 7.30 med min lille finger i munden faldt vi begge i søvn igen. Så idag er jeg lidt mere veludhvilet

Far er ikke så meget på om natten, da jeg ammer 100% og far arbejder så tager jeg natten, nogle gange må jeg dog bede om nogle ting han skal gøre.

Har du prøvet med lille fingeren? Eller sut? vi er igang med sutten men går meget langsomt frem! Har dog skaffet mig en lille sprøjte så jeg kan sprøjte sukkervand i samtidig med sutten så vil hun tage den! men kun til tider.. desværre ikke når hun er oppe i feltet er der intet der virker andet end at gå rundt med hende..

Men ellers bare sørg for at lige så snart han sover om dagen så få selv en lur.. Ved selv hvor svært det er, fordi så kan man sgu bare ikke sove når det er, men et hvil er også bedre end ingenting..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.