Pipkukkeren skriver:
Hej vidunderlige mødre...
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan i får mest mulig søvn ud af natten - hvordan sover jeres guldklump (i jeres eller egen seng), hvordan ammer i, skifter i ble i løbet af natten og hvordan får i lettest jeres lille dreng/pige til at falde i søvn igen?
Her går vi i seng mellem kl. 22.00 og 00.00 - alt efter hvornår Aske vågner fra sin aftenlur. Når han så er mæt og puslet, putter vi ham i liften og når han sover går vi alle tre i seng (vi stiller liften i tremmesengen, der står ved siden af vores seng). Aske sover så alt mellem 2½-4 timer og vågner så... Jeg ammer ham og skifter ble hvis der er afføring, -hvilket der som regel er! Herefter sover han i vores seng.
Jeg ammer ham liggende i sengen, da jeg selv er træt og da jeg håber at han kan drætte om ved mit bryst som han gjorde den første uges tid. Efterhånden sker det bare aldrig mere og lillemanden er oftest en time om at falde i søvn - hvor jeg sidder med ham og rokker/vugger ham i søvn!
Som regel vågner han så igen efter 2 timer, hvor vi gentager historien... herefter er han som regel endnu sværere at få til at falde i søvn og når han falder i søvn - så sover han meget urolig og vågner ligesom flere gange og skal nusses for at falde til ro igen! Jeg er ret sikker på at det er maven der giver uro...
Hvordan gør i andre - eller gjorde i da jeres lille var omkring de 3 uger?? Har i nogle gode fif til at få natten til at glide så nemt som muligt, så mor og far kan få den tiltrængte nattesøvn!?
På forhånd tak for svar 
Line
Hej med Jer.
Her har vi jo desværre nogle ret urolige aftener med en meget ked af det lille pige med ondt i maven
.
Men - når hun vågner fra sidste lur ved 18-19tiden ammer jeg hende, hun får ren ble og så lidt mere mad. Derefter ved jeg hun er ren og mæt - og så er det jo desværre aftengråden begynder. Når hun så har grædt og grædt og til sidst falder i søvn efter 1-3 timer typisk, går vi i seng. Da er klokken ofte 22-23. Hun vågner så 3-4 timer efter og ammes. Jeg ammer siddende eller liggende i sengen i mørke. Kender godt det der med, at det kan være svært for baby at få fat og svært for mig at hjælpe, når det er mørkt - men vi finder nu altid ud af det, synes jeg
.
Jeg skifter KUN ble, hvis der en sjælden gang imellem er en lorteble. Men skal den skiftes gør jeg det midt i amningen. Dvs. jeg ammer hende, skifter ble og ammer færdigt. Når hun er mæt falder hun helt hen og jeg bøvser hende og putter hende. Hun falder i søvn eller skal lige have sutten en enkelt gang. Så sover hun videre og vågner igen 3 timer efter og vi gentager. Hun sover så videre mens vi vækker de andre børn etc. Det fungerer godt
.
Vi kan heller ikke få vores datter til at falde i søvn selv i løbet af dagen, hvis hun ligger selv! Vi havde samme problem med vores 3. datter. Og desværre kan jeg ikke huske, hvordan vi kom over det. Hun lærte at falde i søvn selv rimelig hurtigt, husker jeg. Men jeg kan ikke huske, hvordan vi gjorde
.
Vores lille pige har så ondt i maven om aftenen, at hun er vant til at blive vugget i søvn hver aften. Jeg tror, det er derfor, hun har svært ved at falde i søvn selv ellers. Hun er desværre vænnet til at falde i søvn på armen. Men der er bare ikke noget at gøre, når hun har det skidt. Så skal hun have mor og far! Sådan skal det være. Så må vi lære hende at falde i søvn selv senere.
Vores andre børn har haft super sovevaner siden de var meget små. De har hurtigt lært de gode vaner - og det vil hende her også gøre, hvis vi bare hjælper hende 
Katrine, hvordan "kæmpede" I med Villads?