Sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

378 visninger
5 svar
0 synes godt om
12. november 2008

linemus

Jeg har ikke prøvet at have barn med sut før, så derfor er jeg helt uvidende på det område. Min mand er begyndt at spørge, om det ikke er tid til at hun slap af med sutten, og svigermor er begyndt at snakke om pigens tænder vs. sut.

Er det ikke alt for tidligt? Hun er meget glad og knyttet til sin sut. Dog bruger hun den ikke hele dagen i dp pånær middagslur, men vil gerne have den så snart jeg henter hende, og så er den svær at få fra hende resten af dagen, men det er jo også eftermiddag, hvor hun er ved at være træt. Ellers prøver vi at tage den fra hende, så den kun er til sove og pyller. Men det er en svær grænse. Hvornår er det normalt at blive vænnet fra sutten?

Og hvad er det egentligt med de tænder? Kan de tage skade? Eller retter det sig, eller hvad? Er det noget, jeg skal tænke over?

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2008

Monica

Så vit som jeg ved - også mit 1. barn med sut...

Så vænner man dem af/ eller hedder det fra? Når de er ca 3 år...

Mht hvor lidt og hvor meget... I DP bruger han den kun når han sover... Her hjemme får han den når han er træt og ked... Nogle dage bruger han den ikke og andre sidder den i kæften hele dagen...

Men som udgangspunkt er den kun til at sove med her, ... Men tit finder han en han har tabt (læs smidt).... Men plejer at være go til at aflevere den når vi spørger...
Måake jeg spørger tit, for han kommer altid med sutten når han ser mig...

Det var da lidt af en roman om sutter...

Moni

Anmeld

12. november 2008

heaven

Monica skriver:

Så vit som jeg ved - også mit 1. barn med sut...

Så vænner man dem af/ eller hedder det fra? Når de er ca 3 år...

Mht hvor lidt og hvor meget... I DP bruger han den kun når han sover... Her hjemme får han den når han er træt og ked... Nogle dage bruger han den ikke og andre sidder den i kæften hele dagen...

Men som udgangspunkt er den kun til at sove med her, ... Men tit finder han en han har tabt (læs smidt).... Men plejer at være go til at aflevere den når vi spørger...
Måake jeg spørger tit, for han kommer altid med sutten når han ser mig...

Det var da lidt af en roman om sutter...

Moni

ditto herfra

Jannie - der forresten mener at have hørt at, det der med tænderne, er en skrøne ???

Anmeld

12. november 2008

Tikki

Jeg havde de vildeste suttetænder som barn - brugte sut til jeg var omkring 3-4 år.....og hvis jeg selv skal sige det, så har jeg de mest fine lige tænder i dag og har aldrig haft bøjle eller andet . Jeg er overbevist om, det er en skrøne a la den der med, at tarmene klistrer sammen hvis man sluger et stykke tyggegummi eller at øjnene sidder fast, hvis man gør sig skeløjet osv. Jeg synes faktisk det ser ud til at Iza har suttetænder nu, men hun bruger kun sutten om natten eller hvis hun ikke kan blive trøstet...så det er ikke fordi hun bruger den meget....så mon ikke vi bare ser sådan ud som små i vores familie

Jeg har tænkt mig, at sutten kommer væk, når vi kan tale om det sammen og hun forstår hvad det vil sige, at sutten skal væk. Så omkring 3 år vil jeg også mene. MIn lillebror (som i dag er 15) var 3 og han var pludselig selv klar en dag - kom og sagde at julemanden skulle have sutterne og vi sendte så de sidste til julemanden og han var så stolt.

Anmeld

12. november 2008

Helle30

Sofie bruger sut til natten og de fleste gange til trøst, og det har vi altså ingen planer om at lave om på endnu. Tanken har overhovedet ikke strejfet mig.
Faktisk tager hun den ofte selv ud for bedre at kunne "snakke", og så lægger vi den et sted, hvor den er nem at finde, hvis behovet skulle melde sig.
Tror egentlig også, vi først vil afskaffe den, når hun selv har et sprog, så vi kan blive enige om, om det er julemanden eller tandlægen, der skal have den.

- Helle, der selv gav flere af sine sutter til nabopigen (14 år) da hun havde brækket benet og derfor havde mere brug for trøst end jeg selv havde...

Anmeld

13. november 2008

Anja

Ja, her har Elias "næsten" kun sut når han skal sove, men det sker at han får lov at få en, hvis han pylre for meget.

Jonas slap sin sut da han var 3 år og 3 mdr og han brugte den også kun ved sovetid. Han har ingen tegn på suttemund.

De ting jeg retter mig efter mht sut er, at en børnetandlæge har sagt til mig, at de skal bruge den flittigt til de i al fald er 4 år, førend der er risiko for at de påvirker de blivende tænders placering OG at vores ørelæge mener, at det påvirker ørene negativt, hvis barnet bruger sin sutterefleks hele tiden fordi de skaber ekstra tryk ved mellemøret. Om det er sandt ved jeg ikke, men regner med at han har mere forstand på det end jeg - og da vi har ørebørn her i huset, ja så retter jeg mig efter det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.