Hvor gammel var Jeres da de sagde første ord?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.771 visninger
16 svar
0 synes godt om
13. maj 2011

Liljesilas

Som overskriften lyder - hvor gammel var jeres barn da de sagde første ord? Min dreng er 10 måneder og har længe sagt "mam" men jeg ved ikke om han bruger det i forbindelse med noget, da han ofte siger det i sjove situationer.. Ellers har min dreng slet ikke sagt noget ord - er det underligt???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2011

hekran

Godt at vit tager tråden op her Man glemmer utrolig hurtigt, så det er bare at få skrevet ned!

Min ældste søn var faktisk lidt langsom til sproget. Vores børn er tosprogede, så da han var til sin 2-års undersøgelse valgte lægen (som efter min mening var en dum spand) at sende ham videre til børnelæge, fordi han ikke snakkede. Drengen havde jo to sprog at navigere rundt i! Da indkaldelsen til børnelæge endelig kom var han begyndt at snakke... hahaha!  

mor, far, op, ned, ha, sut, tak, ja, nej... osv... det er ord begge drenge har lært tidligt, men min lille dreng har virkelig overrasket os mht sprogbrug. Et af hans første ord udover de små ord var faktisk 'havregryn'. Det kom vist ved 14 måneder  Han bliver først 2 til juli, men han lærer så hurtigt gennem sin storebror og han gentager også ALT, hvad der bliver sagt (havde en meget pinlig 'TISSEMAND' episode i Føtex for nylig ). Skøre lille kugle!

Min erfaring er, at de små ord kommer mellem 12-16 måneder, mens de store først kommer derefter. En stavelse ad gangen.

Anmeld

13. maj 2011

Corn

Som overskriften lyder - hvor gammel var jeres barn da de sagde første ord? Min dreng er 10 måneder og har længe sagt "mam" men jeg ved ikke om han bruger det i forbindelse med noget, da han ofte siger det i sjove situationer.. Ellers har min dreng slet ikke sagt noget ord - er det underligt???

Mutten er 10 mdr og siger (m)Oar, G(t)ark og ae ae.

Det har han sagt en lille mdr.

Omkring samme alder begyndte hans brødre også at sige ord

Anmeld

13. maj 2011

Liljesilas

Marita skriver:

Godt at vit tager tråden op her Man glemmer utrolig hurtigt, så det er bare at få skrevet ned!

Min ældste søn var faktisk lidt langsom til sproget. Vores børn er tosprogede, så da han var til sin 2-års undersøgelse valgte lægen (som efter min mening var en dum spand) at sende ham videre til børnelæge, fordi han ikke snakkede. Drengen havde jo to sprog at navigere rundt i! Da indkaldelsen til børnelæge endelig kom var han begyndt at snakke... hahaha!  

mor, far, op, ned, ha, sut, tak, ja, nej... osv... det er ord begge drenge har lært tidligt, men min lille dreng har virkelig overrasket os mht sprogbrug. Et af hans første ord udover de små ord var faktisk 'havregryn'. Det kom vist ved 14 måneder  Han bliver først 2 til juli, men han lærer så hurtigt gennem sin storebror og han gentager også ALT, hvad der bliver sagt (havde en meget pinlig 'TISSEMAND' episode i Føtex for nylig ). Skøre lille kugle!

Min erfaring er, at de små ord kommer mellem 12-16 måneder, mens de store først kommer derefter. En stavelse ad gangen.

ej hvor sjovt, det er nu dejligt at vide, at jeg ikke skal bekymre mig så

Anmeld

13. maj 2011

Liljesilas

Corn skriver:

Mutten er 10 mdr og siger (m)Oar, G(t)ark og ae ae.

Det har han sagt en lille mdr.

Omkring samme alder begyndte hans brødre også at sige ord

Hold da helt op hvor er det dejligt. Jeg skal vist til at tale højt og tydeligt Men vi fik afvide ved ørelægen, at han nok ville snakke sener fordi han har haft noget med ørene..

Anmeld

13. maj 2011

hekran

mayapigen skriver:

ej hvor sjovt, det er nu dejligt at vide, at jeg ikke skal bekymre mig så

Du skal overhovedet ikke bekymre dig! Kan lige fortælle, at vi flyttede fra mit land til DK sidste år. Den store var 2,5 dengang og brugte det ene sprog, så jeg var lidt nervøs for, hvordan det ville gå, når han skulle til at snakke dansk. Han forstod jo alt, men havde ikke et aktivt dansk sprog. Tror ikke der gik mere end 3 måneder, så kunne man ikke høre på ham, at han først der var begyndt at tale dansk. Så han gik fra ikke at snakke ved 2 år til at snakke et sprog ved 2,5 år til at snakke et andet sprog måneder senere. 

Børn er vildt seje og når de engang er 4-5 år er ikke et menneske der har mistanke om, at det barn engang var lidt langsomt til at tale 

Anmeld

13. maj 2011

oerbaek

mine drenge har været meget hurtige til at sige deres første ord... tror de begge har været omkring de 7 måneder da de sagde MOR

Anmeld

13. maj 2011

Mille83

Nicoline bliver 1 år i næste uge og kan sige : Vov, Carl (det hedder hunden), hej hej, hov, åh åh, ar (far), mam (hvis hun er sulten)

Men vores DP siger også hun er rigtig hurtig. Hun har sagt hej hej i en måneds tid nu 

Anmeld

13. maj 2011

Liljesilas

Hold da helt op, har i gjort noget særligt for at fremme udviklingen af sproget? Talt højt og tyeligt eller noget?

Anmeld

13. maj 2011

L-Mortil3

Liam begyndte med de egentligt "rigtige" ord da han var 11 mdr (nærmere ordlyde) Det første ord herhjemme var mOfaaa (Morfar) derefter er det kommet ligeså langsomt med de klassiske, Hej, vov vov, Casie (hunden) osv osv...

Vi har gjort MEGET i at fortælle ham alt, hvis han peger, siger vi hvad det er, trykker på hans næse og siger næææææse.¨Siger dyrelydende når vi læser, eks. Det er en ko, den siger muuuuh...

Om det er det, der har gjort han taler forholdsvis meget nu, ved jeg ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.