hjælp tiks og ufrivillige bevægelser hos 5årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.946 visninger
13 svar
0 synes godt om
11. maj 2011

millesofie

som nogle af jer ved så lider vores Marcus-Emil af selektiv mutisme, han er også klog (altså højere end gennemsnittet) men han har også altid haft tiks og ufrivillige bevægelser

men det er nu gået helt over gevin og vi står nu helt udkørte og stesset og noget så grædefærdige

det har altid "bare" været lidt blinken med øjnene eller træktning på skulderne.... men nu nikker og ryster han på hovedet meget voldsomt, klapper hver gang han har gjort noget "praktisk", blinker med øjnene, rømmer sig, og her til aften begyndte hans arm at spjætte

han er lige startet i SFO den 2 maj og der er fuld støtte på (hvor den er må guderne vide) med pykolog og ekstra personale

vi er efterhånden ikke i tvilv omkring om der skulle være noget tourettes syndrom  men kan han også have epilepsi?? 

skal vi virkelig slæbe ham til lægen igen? og på rundtur til endnu mere læge kikkerri... jeg nænner det bare ikke..

please kom med et par gode råd eller lign, for jeg er helt lost lige nu

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2011

Anitta J

jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men ville ikke bare forlade uden at give et

Anmeld

11. maj 2011

morNov2010

Fisenberg skriver:

som nogle af jer ved så lider vores Marcus-Emil af selektiv mutisme, han er også klog (altså højere end gennemsnittet) men han har også altid haft tiks og ufrivillige bevægelser

men det er nu gået helt over gevin og vi står nu helt udkørte og stesset og noget så grædefærdige

det har altid "bare" været lidt blinken med øjnene eller træktning på skulderne.... men nu nikker og ryster han på hovedet meget voldsomt, klapper hver gang han har gjort noget "praktisk", blinker med øjnene, rømmer sig, og her til aften begyndte hans arm at spjætte

han er lige startet i SFO den 2 maj og der er fuld støtte på (hvor den er må guderne vide) med pykolog og ekstra personale

vi er efterhånden ikke i tvilv omkring om der skulle være noget tourettes syndrom  men kan han også have epilepsi?? 

skal vi virkelig slæbe ham til lægen igen? og på rundtur til endnu mere læge kikkerri... jeg nænner det bare ikke..

Jeg tror nok jeg ville tage et smut omkring en neurolog eller Børnepsyk. med ham.

Min søn på 8 har også Tourettes syndrom (blandt mange andre diagnoser). Hans tics er heldigvis ikke så slemme, men du skal vide, at de jo kan få medicin mod det, hvis det er invaliderende.

Med tourette er det sådan, at det mange gange bliver en smule forværret i teenageårene, men ofte vokser de fra det i voksenårene.

Hvis du vil vide mere, er du meget velkommen til at skrive privat til mig. Ville egentlig bare sige til dig, at JA det er drønhårdt at skulle igennem endnu en udredning, men det gør altså bare livet SÅ meget nemmere, når man ved hvordan man kan hjælpe børnene bedst, og det kan man kun, hvis man har de rette diagnoser på dem.

Rigtig meget held og lykke... jeg tænker på jer.

Kh Mette

Anmeld

11. maj 2011

millesofie

morNov2010 skriver:

Jeg tror nok jeg ville tage et smut omkring en neurolog eller Børnepsyk. med ham.

Min søn på 8 har også Tourettes syndrom (blandt mange andre diagnoser). Hans tics er heldigvis ikke så slemme, men du skal vide, at de jo kan få medicin mod det, hvis det er invaliderende.

Med tourette er det sådan, at det mange gange bliver en smule forværret i teenageårene, men ofte vokser de fra det i voksenårene.

Hvis du vil vide mere, er du meget velkommen til at skrive privat til mig. Ville egentlig bare sige til dig, at JA det er drønhårdt at skulle igennem endnu en udredning, men det gør altså bare livet SÅ meget nemmere, når man ved hvordan man kan hjælpe børnene bedst, og det kan man kun, hvis man har de rette diagnoser på dem.

Rigtig meget held og lykke... jeg tænker på jer.

Kh Mette

mange tak for dit svar

heldigvis så har han jo en psykolog allerede, så hende ringer vi til i morgen

det er jo også bare sådan med selektiv mutisme, det gør jo at han er bange for fremmede mennesker og så gør lægebesøgende det jo værre, når han bliver stresset over at skulle "kikkes" på af fremmede mennesker

vi har jo ikke lyst til at lade ham værre hvis det er noget der kan afhjælpes af medicin men samtidigt så vil vi heller ikke udsætte ham for pres som udløser han angst

Anmeld

11. maj 2011

AWO

Kan det være stressen over at være startet et nyt sted, der gør han tics værre?

Jeg kender desværre ikke så meget til Tourettes, men jeg ved, at f.eks. stammen og andre sproglige vanskeligheder kan forværres ved stress.

Men selvom det så betyder, at det går i sig igen, må det være utrolig hårdt lige nu - føler med jer.  

Anmeld

11. maj 2011

Mi

Jeg kan desværre ikke komme med nogle fif  Jeg har været pædagog for et barn med tourettes og jeg ved hvor opslidende det er for omgivelserne, men især for barnet. Jeg håber at lægerne/psykologerne kan hjælpe jer med nogle redskaber og evt medicin, hvis det skønnes nødvendig.

www.stjerneleg.dk

Anmeld

11. maj 2011

Meliora

Fisenberg skriver:

Min første tanke var Tourettes, da det virkelig lyder som det. Min bror har det, så ved ALT om det. Du er velkommen til at skrive hvis du har nogle spørgsmål til sygdommen:-)

Anmeld

11. maj 2011

TbCp

Selvom det er hårdt og synd for ham vil det måske alligevel give lidt ro hvis i får sat nogle ord på det og får en diagnose. Jeg har selv tourettes og fik diagnosen som 10 årig. Jeg fik medicin noget tid som dæmpede tics'ene og bevægelserne.

Anmeld

11. maj 2011

millesofie

TbCp skriver:

Selvom det er hårdt og synd for ham vil det måske alligevel give lidt ro hvis i får sat nogle ord på det og får en diagnose. Jeg har selv tourettes og fik diagnosen som 10 årig. Jeg fik medicin noget tid som dæmpede tics'ene og bevægelserne.

hvad er det for noget medicin og ved du hvilke bivirkninger det har

jeg har det ikke godt med piller, men jeg vil næsten gøre hvad som helst for at han får det bedre, det er så synd for ham

Anmeld

12. maj 2011

TbCp

Fisenberg skriver:

hvad er det for noget medicin og ved du hvilke bivirkninger det har

jeg har det ikke godt med piller, men jeg vil næsten gøre hvad som helst for at han får det bedre, det er så synd for ham

Jeg har glemt hvad de hedder, det er mange år siden jeg har taget dem...

Den eneste bivirkning jeg oplevede var at jeg blev ret træt.

Jeg kan godt forstå at i ikke har lyst til at fylde ham med piller, men måske det så lige netop er en god ting at få snakket med en læge, der er måske kommet andre ting omkring tourettes inden for de sidste år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.