"Problemkemi i sutter og flaskesutter"
Hej Rebecca!
Jeg er mor til en dejlig dreng på 8 mdr. Efter fødslen er det gåe den gale vej for mig mht mit humør osv. Jeg har været hos egen læge og er i behandling for depression og starter også op på samtaler. Jeg bekymrer mig om alt der har med min søn at gøre. Det seneste er pga. en artikel jeg faldt over på nette omkring kemi i sutter og flaskesutter. Her iblandt var nogle af Nuks produkter og Mam narresutter.
Jeg har haft svært ved at finde en sutteflaske samt flaskesut som fungerede for min søn. Startede med nuby fra babysam med silikonesut. Det fungerede ikke. Blev så opfordret af mere erfarne kvinder til at prøve de gode gammeldags gummisutter. Prøvede så dem fra Nuk og også apotekets. Nuk fungerer godt for min søn og har prøvet både i latex og silikone. Bruger idag silikone. Er meget nervøs omkring den artikel jeg faldt over, da der stod at der var fundet for meget af et stof i, som kan være kræftfremkaldende. Han har brugt Nuk de fleste af hans 8 mdr. Jeg er nok for tiden mere nervøs og bekymret pga min depression, men mit spørgsmål er nu, om jeg ikke kan være sikker på at de produkter der findes på hylderne er sikre for min søn? Artiklen var vist fra 2006 ca., så jeg tænker at fejlen forhåbentligt er rettet?? Er det et problem du har hørt om?
Håber du kan berolige mig!
På forhånd tak!
Rebeccas svar
Hej!
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du kan blive bekymret over alle de skadelige stoffer, som vores små børn kan blive udsat for, med eller uden vores medvidende. Jeg kan godt forstå, at den bekymring kan fylde meget.
Selv om jeg jo har skrevet en hel bog sprængfyldt med gode tips til, hvordan man får en naturlig sund baby uden skodkemi – så får jeg mest lyst til at give dig et stort, varmt kram og sige, at det bedste du kan gøre måske er at tage det roligt. For mig at se skal sundhed være et værktøj til at kunne leve det liv, hver enkelt drømmer om – men sundheden er ikke et mål i sig selv, som fylder så meget, at den er med til at give dårlig livskvalitet.
Nogle gange (måske hver dag i virkeligheden?) må man tage en bevidst beslutning om at gøre noget, som måske ikke er optimalt, men som får hverdagen til at hænge sammen. Nogle gange må man gå på kompromis med sine idealer, fordi ens barn måske har nogle andre behov end dem, man selv foretrækker. Eller fordi man selv er nede med flaget. Eller fordi man også har andre børn at tage hensyn til. Eller en økonomi. Eller …. (fortsæt selv).
Men når du nu spørger; som jeg skriver i min bog, så anbefaler jeg klar sutter og flaskesutter i medicinsk silikone. Desværre er det ikke så tit, at producenterne skriver, hvilken form for silikone, de bruger. Jeg anbefaler flaskesutter i medicinsk silikone fra :
Tommee Tippee, set billigst hos onlinekids.dk
BornFree og Green to Grow (begge fås bl.a. i mange webshops)
eller Pigeon (set bl.a. på babytorvet.dk).
Det er korrekt, at andre typer silikone kan afdampe skadelige silikonestoffer. Naturgummi (latex) kan give risiko for latexallergi.
Jeg har kontaktet NUK ang. hvilken silikone de anvender, da det ikke fremgår af deres hjemmeside. Jeg har rykket dem for svar, men har stadig ikke hørt fra dem. Det er derfor, du har måttet vente lidt på svar. Jeg skal forsøge at skrive herinde, hvis jeg hører fra dem.
Jeg får lyst til at give dig et par råd med på vejen. Jeg vil nemlig helt klart anbefale dig at tage B-vitaminer, zink og fiskeolie for at afhjælpe depressionen. Tag et B-kompleks (fås i mange varianter, de er alle gode), 20-40 mg zink (f.eks. Berthelsen, Omni-Zink fra Biosym, BioCitrate Zink fra Solaray eller Zink Picolinate fra Swanson) samt Omega-3 fiskeolie (2-4 kaplser eller 1 tsk) fra Nordic Naturals (jeg anbefaler ikke andre typer fiskeolie). Disse anbefalinger støttes af læge Irene Hage, som er faglig konsulent i min bog BABY.
Jeg håber du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kh Rebecca
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com