Eksperthjælp: Problemkemi i sutter og flaskesutter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.204 visninger
2 svar
0 synes godt om
1. maj 2011

Rose Maimonide

"Problemkemi i sutter og flaskesutter"

Hej Rebecca!

Jeg er mor til en dejlig dreng på 8 mdr. Efter fødslen er det gåe den gale vej for mig mht mit humør osv. Jeg har været hos egen læge og er i behandling for depression og starter også op på samtaler. Jeg bekymrer mig om alt der har med min søn at gøre. Det seneste er pga. en artikel jeg faldt over på nette omkring kemi i sutter og flaskesutter. Her iblandt var nogle af Nuks produkter og Mam narresutter.

Jeg har haft svært ved at finde en sutteflaske samt flaskesut som fungerede for min søn. Startede med nuby fra babysam med silikonesut. Det fungerede ikke. Blev så opfordret af mere erfarne kvinder til at prøve de gode gammeldags gummisutter. Prøvede så dem fra Nuk og også apotekets. Nuk fungerer godt for min søn og har prøvet både i latex og silikone. Bruger idag silikone. Er meget nervøs omkring den artikel jeg faldt over, da der stod at der var fundet for meget af et stof i, som kan være kræftfremkaldende. Han har brugt Nuk de fleste af hans 8 mdr. Jeg er nok for tiden mere nervøs og bekymret pga min depression, men mit spørgsmål er nu, om jeg ikke kan være sikker på at de produkter der findes på hylderne er sikre for min søn? Artiklen var vist fra 2006 ca., så jeg tænker at fejlen forhåbentligt er rettet?? Er det et problem du har hørt om?

Håber du kan berolige mig!

På forhånd tak!

Rebeccas svar

Hej!

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du kan blive bekymret over alle de skadelige stoffer, som vores små børn kan blive udsat for, med eller uden vores medvidende. Jeg kan godt forstå, at den bekymring kan fylde meget.

Selv om jeg jo har skrevet en hel bog sprængfyldt med gode tips til, hvordan man får en naturlig sund baby uden skodkemi – så får jeg mest lyst til at give dig et stort, varmt kram og sige, at det bedste du kan gøre måske er at tage det roligt. For mig at se skal sundhed være et værktøj til at kunne leve det liv, hver enkelt drømmer om – men sundheden er ikke et mål i sig selv, som fylder så meget, at den er med til at give dårlig livskvalitet.

Nogle gange (måske hver dag i virkeligheden?) må man tage en bevidst beslutning om at gøre noget, som måske ikke er optimalt, men som får hverdagen til at hænge sammen. Nogle gange må man gå på kompromis med sine idealer, fordi ens barn måske har nogle andre behov end dem, man selv foretrækker. Eller fordi man selv er nede med flaget. Eller fordi man også har andre børn at tage hensyn til. Eller en økonomi. Eller …. (fortsæt selv).

Men når du nu spørger; som jeg skriver i min bog, så anbefaler jeg klar sutter og flaskesutter i medicinsk silikone. Desværre er det ikke så tit, at producenterne skriver, hvilken form for silikone, de bruger. Jeg anbefaler flaskesutter i medicinsk silikone fra :
Tommee Tippee, set billigst hos onlinekids.dk
BornFree og Green to Grow (begge fås bl.a. i mange webshops)
eller Pigeon (set bl.a. på babytorvet.dk).

Det er korrekt, at andre typer silikone kan afdampe skadelige silikonestoffer. Naturgummi (latex) kan give risiko for latexallergi.

Jeg har kontaktet NUK ang. hvilken silikone de anvender, da det ikke fremgår af deres hjemmeside. Jeg har rykket dem for svar, men har stadig ikke hørt fra dem. Det er derfor, du har måttet vente lidt på svar. Jeg skal forsøge at skrive herinde, hvis jeg hører fra dem.

Jeg får lyst til at give dig et par råd med på vejen. Jeg vil nemlig helt klart anbefale dig at tage B-vitaminer, zink og fiskeolie for at afhjælpe depressionen. Tag et B-kompleks (fås i mange varianter, de er alle gode), 20-40 mg zink (f.eks. Berthelsen, Omni-Zink fra Biosym, BioCitrate Zink fra Solaray eller Zink Picolinate fra Swanson) samt Omega-3 fiskeolie (2-4 kaplser eller 1 tsk) fra Nordic Naturals (jeg anbefaler ikke andre typer fiskeolie). Disse anbefalinger støttes af læge Irene Hage, som er faglig konsulent i min bog BABY.

Jeg håber du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Kh Rebecca 

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2011

Becca83

Hej igen!

Tusind tak for din grundige besvarelse. Det er rart at høre fra en fagperson, at man ikke kan kontrollere alt i hverdagen, selvom man gerne ville.

Jeg har skiftet til Avent sutteflasker med flaskesut af silicone. Bruger dog narresut fra Nuk i latex, da jeg fandt ud af, at den jeg brugte før fra navnesutten endnu ikke laves BPA fri.

Der er nogle nye bekymringer som er dukket op i mit hovede som jeg håber du også kan hjælpe mig med. Min søn startede ret hurtigt på flaske, og i den forbindelse blev jeg anbefalet af min sundhedsplejerske, at opbevare kogt vand til et døgn i en kande i køleskabet. Jeg brugte den kande vi havde med låg uden at tænke mere over dette. Kanden var af plastik ( en af de der liter kander man kan købe). Nu bekymrer jeg mig så gul og grøn om, hvorvidt det er skadeligt at opbevare kogt vand i plasik. Kan der vandre ftalater fra plasten til vandet? Hældte det i kanden mens det var kogende varmt. Kan min lille søn have taget skade af dette?

Desuden har jeg også fundet ud af, at kunstlæder kan indeholde pvc og dermed ftalater. Vi har haft dækkeservietter i kunstlæder. Jeg har ofte stillet flasker og flaskesutter til tørring efter kogning på disse, med køkkenrulle imellem. Kan der være frigivet noget til sutterne som min søn dermed kan have indtaget??

Jeg kan næsten ikke holde ud at tænke over alt det kemibras længere, og har den dårligste samvittighed over ikke at have vidst alt dette så jeg kunne have undgået det. Håber virkelig du kan berolige mig.

På forhånd tusind tak!

Mvh.

Rebecca Sørensen

Anmeld

10. maj 2011

Rebecca Persson

Kære Rebecca Sørensen

Tak for dit spørgsmål.

Ja, det er virkelig træls, at man ikke bare kan stole på, at de produkter, man køber, er 100% sikre og uden kedelig kemi.

For lige at tage den med sutterne; som jeg skriver i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning, så anbefaler jeg klart sutter og flaskesutter i medicinsk silikone. Desværre er det ikke så tit, at producenterne skriver, hvilken form for silikone, de bruger. Jeg anbefaler flaskesutter i medicinsk silikone fra :
Tommee Tippee, set billigst hos onlinekids.dk
BornFree og Green to Grow (begge fås bl.a. i mange webshops)
eller Pigeon (set bl.a. på babytorvet.dk).

Det er korrekt, at andre typer silikone kan afdampe skadelige silikonestoffer. Naturgummi (latex) kan give risiko for latexallergi. Derfor vil jeg ikke umiddelbart anbefale sutter i latex og ej heller sutter i en ikke nærmere specificeret type silikone. Jeg har skrevet til Philips Avent og afventer svar - det samme med NUK-sutterne. Jeg vender tilbage, når jeg har hørt fra dem.

Mht. opbevaring af kogt vand. Det er jo vigtigt at koge vandet til baby det første halve års tid. Jeg vil anbefale at bruge en glaskande eller glassutteflaske til opbevaring. Der skal være låg på, for køleskabet er fyldt med bakterier, der flyver rundt, hver gang døren åbnes. Du kan få glasflasker mange steder. Jeg så lige, at der er kommet en nye serie fra Lifefactory Go Glass med glassutteflasker og glasdrikkeflasker, som virker rigtig gode! Flaskesutterne er i medicinsk silikone og sutteflasken kan sidenhen bruges som drikkedunk. Den fås også i voksenstørrelse og kunne altså bruges til opbevaring af vand i køleskabet. De kommer til salg hos Ansos.dk i løbet af næste uge.

Det er svært at sige, om der kan være gået problematisk kemi fra plastikflasken i vandet. Men det kan vi jo ikke ændre på nu! Generelt er det ikke nogen god idé at hælde kogende vand i plastik-opbevaring, med mindre man er helt sikker på, at plastikken kan tåle det.

Man kan opbevaring madrester i glas med skruelåg, madbokse af glas eller i skåle af porcelæn med en tallerken over.

Jeg ville nok sætte flaskerne til tørre på et helt almindeligt opvaskestativ og ikke kunstlæder. Du kan evt. få et smart sutteflaske-tørrestativ hos helsemarie.dk.

Vi gør det jo allesammen så godt vi kan, ud fra den viden, vi nu har. NÅr jeg ser tilbage, er der masser af ting, jeg gerne ville have gjort anderledes - men jeg gjorde det jo, så godt jeg kunne. Så der kommer ikke noget godt ud af, at jeg slår mig selv oven i hovedet med selvbebrejdelser.

Jeg gør mit bedste for at tage bevidste valg, men nogle gange må jeg også gå på kompromis, f.eks. når tid eller økonomi sætter nogle begrænsninger. Og det er helt ok.

Nogle ting er også vigtige end andre. For eksempel kommer danskernes største eksponering af miljøgifte (bl.a. dioxiner) fra vores indtag af store, fede fisk og mælkeprodukterner og fra støv, som ophober miljøgifte derhjemme. Så det er et par gode steder at prioritere.

Og igen - mit fokus er i hvert fald at tage valg, som støtter mig og min famillie i at være sunde, raske og glade og samtidig ansvarlige i forhold til miljø og klima. Så længe det ikke bliver så omstændeligt eller bekymringsfuldt, at det tager for meget fokus og går for meget ud over livskvaliteten.

Jeg håber du har fået mulighed for at tage de valg, der passer bedst for dig. Og du er altid velkommen til at skrive igen! Du kan også tage et kig på min blog og min facebookside, hvor jeg hver dag giver inspiration til sund og grøn livsstil.

kh Rebecca

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.