Puha, den er svær på det her tidspunkt af dagen..
Mht. til Maria så er du den der kender hende bedst og hvis du føler der er noget i vejen med hendes motorik, så tag en snak med din læge.. bed evt. om en henvisning til evaluering hos en fysioterapeut på hospitalet... eller evt. spørg lægen om en god privat børnefys i dit område. Det er som regel ret pebret, men de kan nogen gange være en stor hjælp.
Det næste er KUN positivt ment

Jeg kan selvfølgelig ikke sige om folk er efter dig eller ej, men jeg tror ofte man har en tendens til at tillægge folk motiver de slet ikke har, og lægge meget mere i deres ord end de egentligt selv gør, således at problemet måske er mere i hovedet på dig end hos andre folk?
Du skriver at du føler dig misforstået, men groft sagt er det ikke andre menneskers ansvar at forstå hvad du mener, men dig som afsender af informationen, der skal udtrykke dig så modtageren ikke er i tvivl om hvad du mener.
Det er meget lettere sagt end gjort, og det er derfor kommunikation er så svært. Jeg prøver som regel at tænke på modtageren og hvad jeg ved om ham/hende når jeg skriver og prøver derfor at forklare på en måde så modtageren kan forstå hvad jeg mener, men det kan være forbistret svært, og derfor er man nødt til at udvikle lidt hård hud fra tid til anden og prøve at se meningen bag ordene.
En sætning jeg bruger meget overfor mig selv, når jeg føler at folk er efter mig er :" Jeg er ikke verdens centrum - folk har altså andet at lave end at være efter mig, og hvorfor i alverden skulle de lige være efter mig?"
Når jeg føler at verden er ude efter mig har jeg lagt mærke til at jeg som regel generelt føler mig lidt sårbar og ked af det - og så tager jeg tingene meget nært.
Du kan ikke ændre på hele verden... men du kan ændre på din opfattelse af den og jeg tror at hvis du prøver at fokusere mere på det positive og samtidigt prøver at målrette din kommunikation mere, så vil du opdage at din kommunikation med andre bliver mere positiv.
Og hvis du keder dig, kan du gå i gang med at filosofere over HVORFOR andres meninger betyder så meget for dig? Fx folk herinde som du aldrig har mødt? Her tænker jeg ikke på de dejlige NS tøser, men de folk der skriver grimt til dig - hvorfor bliver du ked af hvad en eller anden person skriver til/om dig i et indlæg?
Og her er det ikke det nemme, rationelle svar du skal bruge som fx "Jeg bryder mig ikke om at blive talt grimt til" eller jeg vil helst at alle skal kunne lide mig" men det svar der føles rigtigt i maven når du mærker efter. Det kan godt tage måneder, men når du finder det rigtige svar kan du mærke det.
Held og lykke med det hele

Jeg håber mit svar har givet stof til eftertanke