Lussingesyge - erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.848 visninger
9 svar
0 synes godt om
28. oktober 2008

Helle30

Jeg blev sms'et hjem i dag for at hente Sofie i dp.
Dp'en havde målt 39,5, og desuden havde Sofie en stor rød plamage på hver kind. Hun var glad, men lidt hængende - havde sovet meget og været småtspisende.
Dp foreslog lussingesyge, - jeg synes, det lignede det og vagtlægen kunne nærmest stille diagnosen i tlf. ( i den forbindelse tak til Susan for nr. oplysning "on the road"76.gif.
Vagtlægen sagde, at man ikke behandler lussingesyge, men at man slår feber ned med Panodil og afventer situationen. Hvis temp. stiger trods panodilgivning, skal jeg ringe igen. Jeg har til aften målt "kun" 38, og hun har da også spist 10 pastaskruer og 1/2 kyllingeschnitzel. Blev puttet kl. 20 som altid og sover nu sødt. Men nu er jeg s'gi lidt bekymret for i morgen tidlig og for de kommende dage. Jeg har godnok allieret mig med mine foreller, men skal bare op kl. grrrr. for at nå både 10 km. den ene vej og dernæst 55 km. den anden vej - på arbejde. - Hvis altså Sofie stadig har feber. Og nu ved jeg, mine forældre står op flere timer før normalt for evt. at være klar til at passe deres måske syge barbebarn....
Hvem har erfaring med sådan noget lussingesyge? Er den genstridig?
- Jeg ved godt, den er helt vildt smitsom - og jeg ved også godt, den er meget farlig for fosteret hos gravide, der ikke har haft den - det har jeg.

- Helle - træt efter en dag, der startede kl.05 i morges og bekymret over dagen i morgen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2008

linemus

Du kan læse lidt her, hvis du ikke allerede har gjort det. Det lyder ikke så slemt.

www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/id=293/sprog=1/grp=2/menu=1/

Jeg kender ikke selv sygdommen, men får pludselig en grum følelse, da Signe vågnede imorges med temmelig røde kinder, men alligevel kom i dp, da temp. ikke helt nåede feberniveau...

- Line

Anmeld

28. oktober 2008

Nadi

Jeg havde det som barn, for jeg blev testet for det under graviditeten fordi de troede det måske kunne have noget at gøre med de lave nakkefoldstal. Men det viste sig at jeg var immun da jeg havde haft det så det kunne ikke skade fosteret.

Hvis man får lussingesyge under graviditeten kan det skade fosteret. Det viser sig som forkølelse og man får røde kinder (derved navnet).

Det er vist det jeg ved om det og mine erfaringer.

Anmeld

28. oktober 2008

Helle30

Jeg har fået at vide, at lussingesyge ikke skader fosteret, men der er stor sandsynlighed for, at man aborterer - uanset hvor langt, man er henne...?

- Helle

Anmeld

28. oktober 2008

Nadi

Helle30 skriver:

Jeg har fået at vide, at lussingesyge ikke skader fosteret, men der er stor sandsynlighed for, at man aborterer - uanset hvor langt, man er henne...?

- Helle

Det kan også være, men det var den melding jeg fik på sygehuset da de skulle tjekke om der var noget galt med Ollie og jeg fik taget en milliard million blodprøver.

Hvis du er usikker, så kontakt din læge og stol på hvad h*n siger.Jeg vil helst ikke hænges op på noget

Anmeld

28. oktober 2008

linemus

Helle30 skriver:

- Helle

Det er også det, jeg husker at have hørt. Og på det link jeg smed ind, står der, at det kan resultere i fosterdød, så det er nok noget nær det samme. Men du har selv haft det?

- Line

Anmeld

29. oktober 2008

Anja

Helle30 skriver:

- Helle

Jeg har ikke haft lussingesyge og da jeg ventede Elias var der lussingesyge på skolen, så jeg blev sendt hjem og var hjemme ufrivilligt i 2½ mdr.

Lussingesyge kan godt skade fostret ! Hvis forstret bliver smittet med det, som det kun kan, hvis moderen bliver smittet, så kan det i yderste tilfælde forårsage blodmangel hos fostret. Hvis det opdages og man er tilstrækkeligt langt henne, så kan fostret få blodstransfussion mens det er inde i maven.

MEN det sker yderst sjældent. Danmark er stort set eneste land, hvor man er så "bange" for lussingesyge i forbindelse med graviditet.

Anja - det stadig ikke har haft lussingesyge

Anmeld

29. oktober 2008

Rasmine

Vi har ikke haft det her i huset.
Men go' bedring med hende...

Anmeld

29. oktober 2008

linemus

Hvordan er det gået i dag, Helle? Håber hun har det bedre.

Knus Line

Anmeld

1. november 2008

Helle30

Hejsa alleammen.
Sofie måtte til mormor og morfar den næste dag og passes, da hun stadig havde lidt feber (38,2) men torsdag var hun faktisk sig selv igen og jeg lod hende komme i dp (legestue). Hun var feberfri, men havde stadig lidt røde kinder.
Mht. om det er farligt for en gravid (fosteret) at få lussingesyge, kan jeg fortælle, at vi havde et tilfælde i skolens sfo, mens jeg ventede Sofie. Sfo'ens leder var så venlig at komme og fortælle mig det, selvom jeg ikke rigtig havde noget med så små børn at gøre (pånær frikvarterstilsyn). Jeg ringede straks til min læge for at høre til mine blodprøveresultater (antistoffer) og jeg havde så haft sygdommen. Derfor var der ingen risiko for at få den igen og dermed ingen risiko for barnet (Sofie).
Hvordan hun har haft det i dag har jeg ingen anelse om, for jeg er netop kommet hjem fra arbejde + personalefest. Jeg er i festkommiteen, så det var noget med at knokle med udsmykning og madlavning efter skoletid. - Også derfor jeg er på på dette ukristeelige tidspunkt.

- Helle - beatmeat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.