Kaufie skriver:
Hos os var det omvendt - her gik/går det nemt med at få Naja (nu 4,5 md) til at sove i barnevogn - uden at køre med den - mens det var en kamp at få hende til at give slip og falde i søvn til nat uden at jeg skulle ligge ved siden af hende og amme.
Så mit bud er, at det handler om ro og rutine..... Vi har storebror på 3,5 år, så om morgenen SKAL det bare fungere at Naja kunne falde i søvn alene. Og eftersom storebrors rutiner er rimelig faste, så var det fhv nemt at putte Naja ind i "hullerne". Hos os er det så glippet at holde en fast rutine om aftenen fordi vi (jeg) har villet hygge lidt med min lille bebs efter den store var gået til ro.
Jeg vil gætte på I har nogen faste ritualer allerede omkring puttetid - men fordi det har vist sig at jeres datter har været lidt vanskelig at få til at sove om dagen, så har I prøvet en masse forskellige ting - og det bliver de små bare forvirrede af.....
Så rutiner er mit bedste bud på en løsning - måske en idé at hun bliver svøbt i dyne/tæppe som måske kan holde lidt på de flyvske arme og skabe lidt velkendt tryghed. Og så kan en stofble med knude i hjørnet være med til at holde sutten på plads. Syng den samme sang når hun skal ud i vognen, som når du putter om aftenen.
Ej gud hvor du bare rammer plet.. fra hun var 12 dage gammel har vi haft fuldstændig fast rutine omkring putning til natten.. Og vi har ikke ændret på det så meget som en dag.. hun kommer op, vi ruller mørklægningsgardin for.. hun bliver lagt i vuggen, jeg tænder en lille kanin der kan spille hun sover med, givr hende sutten og kysser hende godnat.. når hun så vågner om natten og er sulten så giver jeg hende sutten, løber nedenunder og laver flaske og ovenpå, har kun lille rødt lys tændt, snakker overhovedet ikke til hende og kigger ikke i øjnene.. Når hun er mæt, bliver hun lagt.. og der er aldrig problemer ovenpå..
Tror du jeg skal lave det så fast om dagen at leg, bleskift og mad bliver i samme rækkefølge?? For nu skifter jeg bare efter behov og kan også godt "lege lidt med hende" forskellige steder.. altså både puslebord, aktivitetstæppe og kravlegård.. men er det alt for meget?? Skal jeg vi virkeligheden måske gre det total fast at når hun f.eks vågner, så skifter jeg hende, så får hun mad og så lege lidt inden hun skal sove igen..? Måske det alt for forvirrende som vi gør nu for hende..
Jeg har tænkt på at ville vænne hende til at kunne sove i vognen uden at skulle køres/vugges/vippes.. men ved det kræver virkelig tålmodighed og troen på det er det rigtige vi gør.. for hun vil helt sikkert græde meget... og kan jeg ikke bære høre..
Så giver jeg efter og begynder køre vognen helt vildt eller vippe slyngevuggen.. Men skal jeg måske "tage en kold tyrker" og prøve få lært hende at sove selv i vognen... ? Eller skal jeg bare gøre som jeg gør nu fordi man ikke kan forvente andet af så lille et barn... ??