Min datters søvn.. Please hjælp..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

949 visninger
12 svar
0 synes godt om
20. april 2011

Den lykkelige

Min datter er 8 uger på lørdag og jeg aner virkelig ikke om hun sover som normalt.. Hun ligger på eget værelse om natten.. når hun skal sove til natten er der ikke de store problemer med at hun falder i søvn.. man skal måske lige give hende sutten et par gange men ellers går det smertefrit.. Hun får så flaske ca. kl 22, igen kl ca 2 om natten og igen kl 6.. også står vi op når hun vågner ca kl 8-9.. Det fungere ok synes jeg..
MEN om dagen når vi er gået nedenunder og hun enten skal sove i barnevognen, liften eller slyngevuggen så har vi bare SÅ svært ved hun falder hen.. Det lidt som om hun ikke vil give slip, som om hun vil have det hele med.. Den eneste måde der virker så hun sover og giver sig hen til søvnen er hvis man går med vognen.. men når man stopper vågner hun ca 10 min efter også skal man gå igen..
Hun brokker, skriger, smider sutten og vil så have den igen og er meget svær at få til at sove, virker som om hun hellere vil være vågen.. Hvis vi så siger ok hun er nok ikke træt og tager hende op.. jamen så bliver det endnu værre når vi så skal lægge hende fordi hun så er overtræt.. Hvilket resulterede i hun igår skreg i 2 timer før hun til sidst gav op..  Er der ikke nogle der sidder med nogle guldkorn?? Jeg bestiller ikke andet end at have sove problemer om dagen  Hvad sover jeres på 8 uger (eller sov hvis de er ældre nu)..?? Jeg synes ikke hun sover så meget so, jeg ser andre folks nyfødte gør..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2011

2babygirls

Der er jo et tigerspring ved 8 uge. Men ellers sov min lille fis hele tiden dengang. Prøv at put hende efter en time hvor du går lidt rundt med hende og så vikler h ende stramt ind i et tyndt lagen.

Anmeld

20. april 2011

Den lykkelige

Tina&Martin skriver:

Der er jo et tigerspring ved 8 uge. Men ellers sov min lille fis hele tiden dengang. Prøv at put hende efter en time hvor du går lidt rundt med hende og så vikler h ende stramt ind i et tyndt lagen.

Ja men hun har desværre været sådan fra start.. og vi har også prøvet svøbe hende.. Jeg forstår heller ikke når andre siger at deres sover hele tiden.. tit høre jeg den der med "jamen de laver jo ikke andet end at spise, skide og sove..".. Men vores sover altså ikke så meget synes jeg.. Tit så når hun får mad og bliver lagt.. så går der måske halvanden time hvor jeg bare har gjort alt for hun lige kan få den lille smule søvn.. Men så våger hun og  jeg kan ikke få hende til at sove igen.. men hvis jeg så tager hende op, så når hun blive fuldstændig overtræt inden hun skal have mad igen.. Hvis jeg så tænker at nu vil jeg tilbyde hende mad, selvom det så kun er 1,5-2 timer siden sidst.. så vil hun jo selvfølgelig ikke have noget.. men så får jeg hende jo så måske til at sove igen.. men så vågner hun lige efter igen fordi hun jo så er sulten.. Arh synes det virkelig svært..  Kan det være fordi der er for mange valg muligheder i dagtimerne.. for vi ligger hende enten i slyngevuggen, barnevognen eller liften.. alt afhængig af hvad vi skal.. Men tænker hun måske har brug for en tryghed i at vide at når hun f.eks. er i vognen så soves der.. ?? Kan det mon være sådan noget?? At hun egentlig er forvirret?? Selvom hun egentlig også var sådan inden vi fik slyngevuggen hvor hun jo så kun blev lagt to forskellige steder

Anmeld

20. april 2011

Kaufie

Hos os var det omvendt - her gik/går det nemt med at få Naja (nu 4,5 md) til at sove i barnevogn - uden at køre med den - mens det var en kamp at få hende til at give slip og falde i søvn til nat uden at jeg skulle ligge ved siden af hende og amme.

Så mit bud er, at det handler om ro og rutine..... Vi har storebror på 3,5 år, så om morgenen SKAL det bare fungere at Naja kunne falde i søvn alene. Og eftersom storebrors rutiner er rimelig faste, så var det fhv nemt at putte Naja ind i "hullerne". Hos os er det så glippet at holde en fast rutine om aftenen fordi vi (jeg) har villet hygge lidt med min lille bebs efter den store var gået til ro.

Jeg vil gætte på I har nogen faste ritualer allerede omkring puttetid - men fordi det har vist sig at jeres datter har været lidt vanskelig at få til at sove om dagen, så har I prøvet en masse forskellige ting - og det bliver de små bare forvirrede af..... 

Så rutiner er mit bedste bud på en løsning - måske en idé at hun bliver svøbt i dyne/tæppe som måske kan holde lidt på de flyvske arme og skabe lidt velkendt tryghed. Og så kan en stofble med knude i hjørnet være med til at holde sutten på plads. Syng den samme sang når hun skal ud i vognen, som når du putter om aftenen.

Anmeld

20. april 2011

Janni.

Jeg følger lige med her. Vores søn er fra 13/3 og han sover også ganske lidt om dagen. Han er snildt vågen 5-6 timer af gangen. Det eneste der virker her er at køre i bilen hvilket vi ikke vil hver gang han skal sove. Jeg har snakket med min SP om det, og hun siger det er normalt 

Han kan også sove i barnevognen hvis den er i bevægelse. Og vågner efter 10 min hvis den står stille, så det er det samme problem som du har.

Han sover fint om natten. Er vågen 1-2 gange og bliver ammet.

Håber der kommer lidt guldkorn fra tøserne her inde 

Anmeld

20. april 2011

Den lykkelige

Kaufie skriver:

Hos os var det omvendt - her gik/går det nemt med at få Naja (nu 4,5 md) til at sove i barnevogn - uden at køre med den - mens det var en kamp at få hende til at give slip og falde i søvn til nat uden at jeg skulle ligge ved siden af hende og amme.

Så mit bud er, at det handler om ro og rutine..... Vi har storebror på 3,5 år, så om morgenen SKAL det bare fungere at Naja kunne falde i søvn alene. Og eftersom storebrors rutiner er rimelig faste, så var det fhv nemt at putte Naja ind i "hullerne". Hos os er det så glippet at holde en fast rutine om aftenen fordi vi (jeg) har villet hygge lidt med min lille bebs efter den store var gået til ro.

Jeg vil gætte på I har nogen faste ritualer allerede omkring puttetid - men fordi det har vist sig at jeres datter har været lidt vanskelig at få til at sove om dagen, så har I prøvet en masse forskellige ting - og det bliver de små bare forvirrede af..... 

Så rutiner er mit bedste bud på en løsning - måske en idé at hun bliver svøbt i dyne/tæppe som måske kan holde lidt på de flyvske arme og skabe lidt velkendt tryghed. Og så kan en stofble med knude i hjørnet være med til at holde sutten på plads. Syng den samme sang når hun skal ud i vognen, som når du putter om aftenen.

Ej gud hvor du bare rammer plet.. fra hun var 12 dage gammel har vi haft fuldstændig fast rutine omkring putning til natten.. Og vi har ikke ændret på det så meget som en dag.. hun kommer op, vi ruller mørklægningsgardin for.. hun bliver lagt i vuggen, jeg tænder en lille kanin der kan spille hun sover med, givr hende sutten og kysser hende godnat.. når hun så vågner om natten og er sulten så giver jeg hende sutten, løber nedenunder og laver flaske og ovenpå, har kun lille rødt lys tændt, snakker overhovedet ikke til hende og kigger ikke i øjnene.. Når hun er mæt, bliver hun lagt.. og der er aldrig problemer ovenpå..

Tror du jeg skal lave det så fast om dagen at leg, bleskift og mad bliver i samme rækkefølge?? For nu skifter jeg bare efter behov og kan også godt "lege lidt med hende" forskellige steder.. altså både puslebord, aktivitetstæppe og kravlegård.. men er det alt for meget?? Skal jeg vi virkeligheden måske gre det total fast at når hun f.eks vågner, så skifter jeg hende, så får hun mad og så lege lidt inden hun skal sove igen..? Måske det alt for forvirrende som vi gør nu for hende..

Jeg har tænkt på at ville vænne hende til at kunne sove i vognen uden at skulle køres/vugges/vippes.. men ved det kræver virkelig tålmodighed og troen på det er det rigtige vi gør.. for hun vil helt sikkert græde meget... og kan jeg ikke bære høre..  Så giver jeg efter og begynder køre vognen helt vildt eller vippe slyngevuggen.. Men skal jeg måske "tage en kold tyrker" og prøve få lært hende at sove selv i vognen... ? Eller skal jeg bare gøre som jeg gør nu fordi man ikke kan forvente andet af så lille et barn... ?? 

Anmeld

20. april 2011

Den lykkelige

Janni. skriver:

Jeg følger lige med her. Vores søn er fra 13/3 og han sover også ganske lidt om dagen. Han er snildt vågen 5-6 timer af gangen. Det eneste der virker her er at køre i bilen hvilket vi ikke vil hver gang han skal sove. Jeg har snakket med min SP om det, og hun siger det er normalt 

Han kan også sove i barnevognen hvis den er i bevægelse. Og vågner efter 10 min hvis den står stille, så det er det samme problem som du har.

Han sover fint om natten. Er vågen 1-2 gange og bliver ammet.

Håber der kommer lidt guldkorn fra tøserne her inde 

Det jo fuldstændig som hos os.. og vores er ca lige gamle.. min er fra 26/2.. Ja jeg håber også på en masse guldkorn og gode råd

Anmeld

20. april 2011

Kaufie

Det er svært det der med søvn....

Ved vores den første havde jeg samme problem som I står i nu, og jeg valgte at køre ham i søvn - på den måde fik jeg også motion og frisk luft. Det gik fint - det blev først for alvor et "problem" da han startede i dagpleje, hvor hun måtte tage kampen med ham for at få ham lært at falde i søvn selv. Om aftenen gik det nemt med at falde i søvn - men jeg brugte også nemt 1 time på vores hyggelige ritualer med bad og babymassage, nattøj og amning med sang og nussen. 

Ved barn nr 2 er præmisserne anderledes: jeg KAN ikke tage en trilletur med Naja hver gang hun skal sove - for jeg kan jo ikke tvinge den store med, ej heller lade ham være alene hjemme. Og jeg KAN ikke bruge en time på hendes aftenputteritual...

Nå, men det hjælper jo ikke dig at høre om mine putteproblemer..... Men altså jo mere rutinepræget en hverdag du kan skabe for din datter - jo tryggere er hun. Det er pissekedeligt til tider - men det lønner sig. Det behøver dog ikke være samme sted du leger med hende, men godt med en fast rytme med fx at give mad når hun vågner, så skiftes, så leg, så mad igen og puttes og så forfra når hun vågner igen.... Dog er hun stadig så lille, at jeg ikke synes hun kan blive for forkælet mht at blive vippet eller nusset i søvn. Tryghed fremfor alt....

Anmeld

20. april 2011

Den lykkelige

Kaufie skriver:

Ved vores den første havde jeg samme problem som I står i nu, og jeg valgte at køre ham i søvn - på den måde fik jeg også motion og frisk luft. Det gik fint - det blev først for alvor et "problem" da han startede i dagpleje, hvor hun måtte tage kampen med ham for at få ham lært at falde i søvn selv. Om aftenen gik det nemt med at falde i søvn - men jeg brugte også nemt 1 time på vores hyggelige ritualer med bad og babymassage, nattøj og amning med sang og nussen. 

Ved barn nr 2 er præmisserne anderledes: jeg KAN ikke tage en trilletur med Naja hver gang hun skal sove - for jeg kan jo ikke tvinge den store med, ej heller lade ham være alene hjemme. Og jeg KAN ikke bruge en time på hendes aftenputteritual...

Nå, men det hjælper jo ikke dig at høre om mine putteproblemer..... Men altså jo mere rutinepræget en hverdag du kan skabe for din datter - jo tryggere er hun. Det er pissekedeligt til tider - men det lønner sig. Det behøver dog ikke være samme sted du leger med hende, men godt med en fast rytme med fx at give mad når hun vågner, så skiftes, så leg, så mad igen og puttes og så forfra når hun vågner igen.... Dog er hun stadig så lille, at jeg ikke synes hun kan blive for forkælet mht at blive vippet eller nusset i søvn. Tryghed fremfor alt....

Jamen det helt fint at høre om dit.. Det giver mig jo noget at sammenligne med!  

Men problemet her er også at hun faktisk IKKE vil falde i søvn hos mig  Så kigger hun rundt og kan ikke sove og bliver til sidst total overtræt.. så hun sover ALDRIG i vores arme.. en ting jeg faktisk er meget ked af.. nogen gange føler jeg ikke jeg kan give hende nok kærlighed fordi hun ikke virker interesseret..  

Anmeld

20. april 2011

Den lykkelige

Kaufie skriver:

Nu skriver du at f.eks.: Give mad, skifte, lege og give mad igen.. Men tænker du så man deler måltidet op?? (hun bliver jo ikke ammet) Eller at jeg køre den så langt med at holde hende vågen at hun skal spise igen?? Hun spiser ca. hver 3. time nu..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.