Anonym skriver:
Så kom tiden hvor min sp kom med et spørgeskema der skulle kunne sige lidt om man har en fødelsdepression eller ikke. Der er 10 spørgsmål og det mindste man kan score er så 0 og det højeste 30, 0 er godt 30 er skidt, jeg scorede 20, min sp var chokeret da jeg er en pige der altid har gemt tingene inde i mig, men jeg var blevet rådet af min mor og svare ærligt. Da jeg havde svaret og sp så det, og fik sagt hold da op, væltede tårene ud af mig, jeg kunne bare ikke holde dem tilbage. Jeg har det så skidt, elsker min datter over alt på jorden, men nogen dage har jeg bare ikke den kærlighed for hende og føler så dårlig samvittighed og har skyld følelse overfor hende, vil hende det bedste, men jeg kan bare ikke yde mit bedste for hende. Sp foreslog så en fælles gruppe for mødre med disse følelser og at jeg skal snakke med lægen om diverse muligheder. Skal så til samtale i næste og både med læge og gruppen.
Men jeg har så et par spørgsmål, hvordan er jeg der bedst for min datter i disse dage, vil ikke have hun kan føle mine følelser, som de jo nu kan de små og vil bare have det bedste for hende og hun skal føle sig elsket. Hvad gør jeg skyldfølelsen er så STOR!! 
Den ulykkelig mor, der burde være over lykkelig, over sin vidunder baby.
Åha... Det er bestemt ikke en nem situation, du står i.
Er du alene med din datter? I så fald, har du så et netværk, der kan aflaste dig?
Hvis du er sammen med faren, kan han så aflaste dig lidt mere?
For du har brug for tid og luft til at kunne få sat ord på nogle ting og ikke mindst til at få ro.
Først og fremmest synes jeg også, at du skal hive fat i din læge. Måske du skal i medicinsk opstart? Jeg har været på antidepressiv medicin i 9 års tid - også under graviditet og amning.
Det er guld værd, synes jeg.
Det er ikke fordi det kamouflerer dine følelser og du svæver på en lyserød sky, men det giver et ekstra skub, så du kan håndtere evt. problemer - og bare dét at komme ud af sengen om morgenen. (Jeg ved godt, at det siger sig selv, når man er nybagt mor, men det føles ikke så hårdt længere.)
Jeg er virkelig ked af det på dine vegne. Jeg ved, hvor hårdt det er. Min egen depression er kommet lidt op til overfladen, men jeg kender tegnene og ved, hvad der hjælper mig lidt på vej.
Jeg synes, at du er fantastisk sej, for du er 100% opmærksom på, at du skal skærme din datter mod det her. Og når du er det, så kan det ikke gå galt.
Selv om det er svært, så sørg for at komme udenfor - også selvom det regner (I bliver højst våde og lidt kolde). Du skal have noget sollys, det er en kæmpe kilde til energi.
Og når det er allersværest, så se, om du kan glædes ved de små ting, som fx. når din datter kigger dig i øjnene/hendes pludren/hendes bløde hænder osv.
Hvis du vil, må du meget gerne skrive privat til mig.
Stort kram herfra!!