Hvor tidligt kan man føde hvor chancen for at baby overlever er gode?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

59.257 visninger
15 svar
1 synes godt om
26. oktober 2008

quar20

Nogle der ved hvornår en baby kan fødes hvor chancerne for overlevelse er gode?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2008

MorCamilla

Tja det var et godt spørgsmål... Men mener at man siger fra uge 20 i graviditeten er der chance for at babyen overlever... Men jeg er ikke sikker... Men der er chancerne måske ikke helt så gode som hvis man er længere henne, da de indre organer osv ikke er helt udviklet allerede i uge 20...

Anmeld

26. oktober 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Har læst disse tal:
  • enkelte børn født i 23. uge har overlevet
  • i 24. uge er chancen 10%
  • i 25. uge overlever to ud af tre børn
  • i 27. uge er chancen 90 %
Så du er da godt på vej

Er du da bekymret for at føde for tidligt?

Anmeld

26. oktober 2008

MorCamilla

4000 børn fødes for tidligt
Et barn er ifølge WHO for tidligt født, hvis det er født før 36. svangerskabsuge. En normal graviditet varer ca. 40 uger.

I Danmark fødes der ca. 69.000 børn om året, af disse bliver ca. 4.000 børn født for tidligt. Heraf fødes ca. 200 børn ekstremt tidligt, det vil sige før 27. svangerskabsuge. I dag er overlevelseschancerne for disse ekstremt tidligt fødte børn ca. 50%.

Fandt lige overnævnte på nettet...

Anmeld

26. oktober 2008

Bastian

Min fætters kone fødte en søn næsten 3 mdr før tid. Han vejede 850 gr. Men er i dag 5 år, godt nok lidt lille af sin alder, men en ganske normal dreng :-) Det var nogle skræmmende måneder, men som jeg har fået det fortalt, så var han velskabt men "bare" lille.

Jeg synes at have læst, at en alm graviditet varer mellem 37 og 43 uger.

KH Lise

Anmeld

26. oktober 2008

quar20

Ok lidt rart at vide..
Jamen det fordi jeg har mistet tvillinger i sep. 2007 i uge 20+5, og har været inde at læse en masse om fødsler osv, også kom jeg lige på dette spørgsmål..
Min nuværende graviditet startede som en tvillinge graviditet har lægerne fundet ud af, og har blødt meget fra uge 6 frem til uge 18.. Og selvom man ikke må tænke dårlige tanker så sidder det stadig i en, så det er rart at få lidt info, omkring det med for tidlig fødte..!

Men tak for jeres viden og søgen på netten

Knus Maria

Anmeld

26. oktober 2008

Millebasse

quar20 skriver:

Nogle der ved hvornår en baby kan fødes hvor chancerne for overlevelse er gode?

Hej..

Jeg arbejder på en neonatal afdeling (fortidligt fødte og syge nyfødte) som sygeplejerske og babyer født i uge 25 har chancer. Men det kommer an på rigtig mange faktorer

Mvh. Camilla

Anmeld

26. oktober 2008

quar20

Millebasse skriver:

Hej..

Jeg arbejder på en neonatal afdeling (fortidligt fødte og syge nyfødte) som sygeplejerske og babyer født i uge 25 har chancer. Men det kommer an på rigtig mange faktorer

Mvh. Camilla

Okay.. Nu da du er sygeplejeske på Neontal afdeling, kan du så ikke komme med et par af de mange faktorer for at en baby kan overleve ved en fortidlig fødsel?

Anmeld

26. oktober 2008

MorCamilla

Millebasse skriver:

Hej..

Mvh. Camilla

Holda op et spændende job og hårdt psykisk kunne jeg forestille mig...

Anmeld

20. januar 2009

lukaj

mine drenge er født i uge 24+3 og jeg fik at vide at chancerne for overlevelse var ca 50% men nu drejer det sig jo ikke kun om overlevelse nå der er tale om ekstrem tidlig fødsel men også om skader og sen følger. og der er det kun ca halvdelen af de børn der er født ekstremt tidligt der klarer det uden men og 25% for svære skader og de sidste 25% for lettere senfølger. mine drenge har klaret det uden store skader men er stadig mærket af den tidlige fødsel her 5 år efter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.