Aftensmad eller rugbrød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. april 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Hjemme hos os bliver der ikke lavet speciel mad og børnene må spise, hvad der bliver serveret. Vi laver altid mad som vi ved, at børnene godt kan lide. Men hvis de ikke gider frikadeller den ene uge, så må de bare spise kartofler og grønsager.

De er 3 1/2 år og 2 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2011

Grynt

Rockertand skriver:

Det er så særlige forhold i jeres hjem, det er jo ikke noget, man kan bruge i en generalisering.

Her spiser man, hvad der serveres (menuen bliver planlagt med hensyntagen til, hvad familiemedlemmerne kan lide, og ofte er vores datter med til at planlægge, hvad vi skal have), og hvis man ikke spiser aftensmaden, får man ikke andet.

Jeg synes generelt, at det der medbestemmelse fra børnenes side er ved at tage overhånd, det er mit ansvar som forælder, at mine børn får en sund, varieret kost, og nogle gange skal jeg tage nogle valg for dem, som ikke er populære - det gælder oprydning, opførsel, sengetider og mange andre ting - og herunder også, at de lærer at spise, hvad der bliver serveret, og at de ikke bare selv kan diktere, hvordan tingene skal være og så vælge at spise rugbrød i en måned.

Hej

Nåhhh nu ved jeg ikke om det jeg skrev ikke kan bruges til noget..uanset barnets behov. Jeg vil til hver en tid aldrig tvinge et barn til at spise hvad der står på bordet, for jeg tror simpelthen ikke på det  Jeg mener, at aftensmaden skal være en skøn oplevelse for alle. Og aftensmaden handler jo ikke altid om maden, men også samværet man har med sin familie efter en hektisk dag. jeg tror på roen omkring bordet, hvor konflikter ikke skal være tilstede. Jeg tror på, roen, samværet og respekten for barnet (og andre naturligvis) øger lysten til at prøve at smage på maden.  Man kunne måske kalde det den positive tilgang

Og det med at hvis de ikke spiser hvad der står på bordet/den varme mad, så får de det aldrig lært...tror jeg bare ikke på. Jeg kender rigtig mange der som børn ikke ville spise hvad der stod på bordet/kræsen og idag er de da ikke ligefrem kræsne voksne, tværtom.

Her hjemme laver vi altid børnevenlig mad. Og bryder barnet/børnene sig ikke om det er der en rugbrød med enten smør og/eller leverpostej en alternativ. Vi respektere at et nej er et nej. Nu er vi altså hellere ikke sådan nogle bløde forældre hvor børnene styre hjemmet, no way. Men man skal også vælge sine kampe med omhu

God dag

Grynt

Anmeld

14. april 2011

Zeus

Tak for svar allesammen.. Hun er bare en lille kræsen pind (som de fleste andre børn), og ville nok spise rugbrød en hel måned, medmindre jeg serverede spaghetti og lasagne hver dag..

Jeg er jo ikke vant til at have hende hver dag, og ved allerede nu, at aftensmaden bliver én af de punkter vi får svært ved, fordi hun nægter at prøve noget nyt, og mit mad er jo "nyt", i og med, at hun er vant til noget andet.. Det har været okay bare at lave "hendes" mad i weekenderne, men nu er det jo hver eneste dag, også kommer vi jo automatisk til at skifte til "min" mad.. 

Men vi lavede madplan til en måned for et par uger siden, og den gennemgik jeg sammen med hende.. Det hun absolut ikke kunne lide, det stregede vi ud, også kom hun med nye forslag istedet for. Og det som hun ikke vidste hvad var, det blev på listen, for så vidste vi om hun kunne lide det til en anden gang.. Istedet for kogte grøntsager, er de enten lynstegte, har fået en tur i ovnen, eller rå..

Jeg var bare lidt i tvivl om det med rugbrøds maden, for det fik vi nemlig ikke lov til da jeg var lille, og vi spiste hvad der var på bordet.. Kunne vi ikke lide kødet, så var der altid kartoflerne... Og jeg har ikke kæmpe traumer fra dengang, og husker også måltiderne som noget hyggeligt.... Men det er vel bare sådan vi gør herhjemme så (altså giver hende rugbrød, hvis hun ikke vil have det vi andre får), indtil hun har vænnet sig til "min" mad, og min måde at lave maden på 

Anmeld

14. april 2011

Mor-til-asta-09

Zeus skriver:

Hvad gør i, når jeres unger bestemt ikke mener, at han/hun kan lide maden, selvom h*n var vild med det i sidste uge?

Er det bare at give dem lov til at smøre en rugbrødsmad, eller "forlange" at h*n spiser det på bordet de godt kan lide? 

Hun er 6 år forøvrigt

Jeg ville lade h*n spise det de kunne li på bordet.

Anmeld

14. april 2011

JulieE

Herhjemme må man spise hvad der står på bordet... Der bliver ikke lavet specielt mad eller serveret rugbrød, hvis menuen ikke passer hertugen eller hertuginden Gider de ikke kødet, kartoflerne eller hvad der nu måtte stikke dem, så må de spise af de andet på bordet

De eneste tilfælde der kommer rugbrød eller havregryn på bordet er når min store dreng på 7 år får en af sine Nu-vokser-jeg- og-derfor-spiser-jeg-som-en-skovarbejder anfald. Så hænder det jeg må ud og hente rugbrød og pålæg simpelthen fordi knægten stadig er sulten

Anmeld

14. april 2011

kiwilouise

Grynt/Tina skriver:

Jeg ville absolut ikke lave en scene ud af det!!! Jeg ville tilbyde aftensmaden og hvis han/hun ikke vil det, må de gerne få rugbrød. Intet barn skal gå fra bordet sulten og aftensmaden skal være en god oplevelse. Det er da fuldstændigt ligegyldigt HVAD ungerne spiser bare de er glade, mætte og oplever at man bliver respekteret og accepteret for ens valg.

Selv om jeg fik suppe/sammen kogt ret/mm i sidste uge er det ikke ensbetydende med jeg vil spise det i denne uge...jeg spiser så hellere et stk rugbrød......sådanne følelser kan dit barn jo godt have og måske spiser dit barn det så igen i næste uge

Jeg har selv et barn der har taktil skyhed og nægter det meste af hans mad. Med tiden har han faktisk lært  at spise et par enkelte ting, men det er absolut fordi vi respektere hans nej og lader han spise hans rugbrød istedet for.

Håber du kan bruge mit svar til lidt

Grynt

hvad hvis han så også nægter at spise rugbrød  så skal hun stå og lave 2 forskellige retter mad fordi han ikke skal gå sulten i seng  

Anmeld

14. april 2011

tinasmor

Nu er min datter kun 3 år, men når jeg servere noget som jeg ved hun ikke er kan lide (f.eks er hun i en fase hvor hun ikke spiser kød) ja så sørger jeg for at der er grøntsager (agurk, majs, ærter) og selvfølgelig kartofler. Så må hun spise det. Så ved jeg i hvertfald hun har fået noget hun kan lide. Da hun var mindre (halvandet år eller lign) kunne vi godt serverer en enkelt "delle" hun kunne spise hvis vi fik noget hun ikke kunne spise.

Anmeld

14. april 2011

Grynt

kiwilouise skriver:

hvad hvis han så også nægter at spise rugbrød  så skal hun stå og lave 2 forskellige retter mad fordi han ikke skal gå sulten i seng  

Tænker, at hvis der er serveret børnevenlig mad og/eller rugbrød og barnet ikke vil spise, det vel hænge sammen med barnet simpelthen bare ikke er sulten

Altså jeg går absolut ikke ind for at man står og laver 4 forskellige retter til hvert familie medlem for at please alle, men laver én ret som udgangs punkt alle kan lide. HVIS vi laver noget stærkt mad til primært os voksne vil jeg naturligvis lave noget andet til børnene

Grynt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.